Keberkesanan modul multimedia kimia organik: mekanisme tindak balas SN1 dan SN2

Kajian kuasi eksperimen dengan reka bentuk kumpulan kawalan ujian pra dan ujian pos ini bertujuan untuk menentukan kesan kaedah pengajaran menggunakan Modul Multimedia Kimia Interaktif (Interactive Multimedia Chemistry Module, IMCM) bagi tajuk Stereokimia dan Mekanisme Tindak Balas Penukargantian Nu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Syed Abdul Azziz, Saripah Salbiah, Ahmad Suhairun, Asmahani, Siais, Salihan, Talib, Othman, Mohamed Zain, Nor Zuhaidah, Tengku Shariman, Tengku Putri Norishah, Mohd Tajudin, Nor'ain, Bakar, Nurul Aini, Jusoff, Kamaruzaman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69798/1/Keberkesanan%20modul%20multimedia%20kimia%20organik%20mekanisme%20tindak%20balas%20SN1%20dan%20SN2.pdf
_version_ 1825933792481640448
author Syed Abdul Azziz, Saripah Salbiah
Ahmad Suhairun, Asmahani
Siais, Salihan
Talib, Othman
Mohamed Zain, Nor Zuhaidah
Tengku Shariman, Tengku Putri Norishah
Mohd Tajudin, Nor'ain
Bakar, Nurul Aini
Jusoff, Kamaruzaman
author_facet Syed Abdul Azziz, Saripah Salbiah
Ahmad Suhairun, Asmahani
Siais, Salihan
Talib, Othman
Mohamed Zain, Nor Zuhaidah
Tengku Shariman, Tengku Putri Norishah
Mohd Tajudin, Nor'ain
Bakar, Nurul Aini
Jusoff, Kamaruzaman
author_sort Syed Abdul Azziz, Saripah Salbiah
collection UPM
description Kajian kuasi eksperimen dengan reka bentuk kumpulan kawalan ujian pra dan ujian pos ini bertujuan untuk menentukan kesan kaedah pengajaran menggunakan Modul Multimedia Kimia Interaktif (Interactive Multimedia Chemistry Module, IMCM) bagi tajuk Stereokimia dan Mekanisme Tindak Balas Penukargantian Nukleofilik SN1 dan SN2 terhadap pencapaian pelajar. Modul ini merupakan bahan pembelajaran beranimasi secara interaktif bagi membantu guru menvisualkan mekanisme organik dan stereokimia tindak balas penukargantian nukleofilik dalam pengajaran. Sampel kajian terdiri daripada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan kawalan berjumlah 74 orang pelajar daripada Universiti Pendidikan Sultan Idris yang mengambil kursus Pengenalan Kimia II (TKU1023) bagi Semester 1 sesi 2009/2010. Kumpulan eksperimen mengikuti kuliah dengan bantuan modul IMCM sementara kumpulan kawalan mengikuti kaedah konvensional iaitu kaedah syarahan menggunakan papan putih dan video imager. Analisis ANCOVA (F(1, 72) = 48.6, p < 0.05, eta-squared= 0.41) memberi petunjuk bahawa kaedah pengajaran menggunakan modul IMCM meningkatkan pencapaian pelajar dalam mempelajari tajuk Stereokimia dan Mekanisme Tindak Balas Penukargantian Nukleofilik SN1 dan SN2, jika dibandingkan dengan kumpulan kaedah pengajaran konvensional. Soal selidik telah ditadbirkan ke atas 92 pelajar yang mengambil kursus kimia, 55 orang pelajar yang mengambil kursus Kimia Organik (TKO2013) dan 37 pelajar yang mengikuti kursus Pengenalan Kimia II (TKU1023) menunjukkan responden mempunyai persepsi yang positif terhadap kesesuaian modul IMCM untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi topik Stereokimia dan Mekanisme Tindak Balas Penukargantian Nukleofilik SN1 dan SN2. Dapatan kajian mendapati penggunaan modul IMCM memberi implikasi positif dalam meningkatkan pemahaman pelajar dalam subjek kimia organik. Seterusnya cadangan penambahbaikan terhadap aspek teknikal serta memperluaskan pembangunan modul seperti ini kepada topik-topik lain dalam kimia organik.
first_indexed 2024-03-06T10:02:46Z
format Article
id upm.eprints-69798
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T10:02:46Z
publishDate 2013
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-697982019-07-08T07:24:20Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69798/ Keberkesanan modul multimedia kimia organik: mekanisme tindak balas SN1 dan SN2 Syed Abdul Azziz, Saripah Salbiah Ahmad Suhairun, Asmahani Siais, Salihan Talib, Othman Mohamed Zain, Nor Zuhaidah Tengku Shariman, Tengku Putri Norishah Mohd Tajudin, Nor'ain Bakar, Nurul Aini Jusoff, Kamaruzaman Kajian kuasi eksperimen dengan reka bentuk kumpulan kawalan ujian pra dan ujian pos ini bertujuan untuk menentukan kesan kaedah pengajaran menggunakan Modul Multimedia Kimia Interaktif (Interactive Multimedia Chemistry Module, IMCM) bagi tajuk Stereokimia dan Mekanisme Tindak Balas Penukargantian Nukleofilik SN1 dan SN2 terhadap pencapaian pelajar. Modul ini merupakan bahan pembelajaran beranimasi secara interaktif bagi membantu guru menvisualkan mekanisme organik dan stereokimia tindak balas penukargantian nukleofilik dalam pengajaran. Sampel kajian terdiri daripada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan kawalan berjumlah 74 orang pelajar daripada Universiti Pendidikan Sultan Idris yang mengambil kursus Pengenalan Kimia II (TKU1023) bagi Semester 1 sesi 2009/2010. Kumpulan eksperimen mengikuti kuliah dengan bantuan modul IMCM sementara kumpulan kawalan mengikuti kaedah konvensional iaitu kaedah syarahan menggunakan papan putih dan video imager. Analisis ANCOVA (F(1, 72) = 48.6, p < 0.05, eta-squared= 0.41) memberi petunjuk bahawa kaedah pengajaran menggunakan modul IMCM meningkatkan pencapaian pelajar dalam mempelajari tajuk Stereokimia dan Mekanisme Tindak Balas Penukargantian Nukleofilik SN1 dan SN2, jika dibandingkan dengan kumpulan kaedah pengajaran konvensional. Soal selidik telah ditadbirkan ke atas 92 pelajar yang mengambil kursus kimia, 55 orang pelajar yang mengambil kursus Kimia Organik (TKO2013) dan 37 pelajar yang mengikuti kursus Pengenalan Kimia II (TKU1023) menunjukkan responden mempunyai persepsi yang positif terhadap kesesuaian modul IMCM untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi topik Stereokimia dan Mekanisme Tindak Balas Penukargantian Nukleofilik SN1 dan SN2. Dapatan kajian mendapati penggunaan modul IMCM memberi implikasi positif dalam meningkatkan pemahaman pelajar dalam subjek kimia organik. Seterusnya cadangan penambahbaikan terhadap aspek teknikal serta memperluaskan pembangunan modul seperti ini kepada topik-topik lain dalam kimia organik. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2013 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69798/1/Keberkesanan%20modul%20multimedia%20kimia%20organik%20mekanisme%20tindak%20balas%20SN1%20dan%20SN2.pdf Syed Abdul Azziz, Saripah Salbiah and Ahmad Suhairun, Asmahani and Siais, Salihan and Talib, Othman and Mohamed Zain, Nor Zuhaidah and Tengku Shariman, Tengku Putri Norishah and Mohd Tajudin, Nor'ain and Bakar, Nurul Aini and Jusoff, Kamaruzaman (2013) Keberkesanan modul multimedia kimia organik: mekanisme tindak balas SN1 dan SN2. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 28. pp. 53-68. ISSN 2180-3463; ESSN: 2289-9057 http://apjee.usm.my/vol28_2013.html
spellingShingle Syed Abdul Azziz, Saripah Salbiah
Ahmad Suhairun, Asmahani
Siais, Salihan
Talib, Othman
Mohamed Zain, Nor Zuhaidah
Tengku Shariman, Tengku Putri Norishah
Mohd Tajudin, Nor'ain
Bakar, Nurul Aini
Jusoff, Kamaruzaman
Keberkesanan modul multimedia kimia organik: mekanisme tindak balas SN1 dan SN2
title Keberkesanan modul multimedia kimia organik: mekanisme tindak balas SN1 dan SN2
title_full Keberkesanan modul multimedia kimia organik: mekanisme tindak balas SN1 dan SN2
title_fullStr Keberkesanan modul multimedia kimia organik: mekanisme tindak balas SN1 dan SN2
title_full_unstemmed Keberkesanan modul multimedia kimia organik: mekanisme tindak balas SN1 dan SN2
title_short Keberkesanan modul multimedia kimia organik: mekanisme tindak balas SN1 dan SN2
title_sort keberkesanan modul multimedia kimia organik mekanisme tindak balas sn1 dan sn2
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69798/1/Keberkesanan%20modul%20multimedia%20kimia%20organik%20mekanisme%20tindak%20balas%20SN1%20dan%20SN2.pdf
work_keys_str_mv AT syedabdulazzizsaripahsalbiah keberkesananmodulmultimediakimiaorganikmekanismetindakbalassn1dansn2
AT ahmadsuhairunasmahani keberkesananmodulmultimediakimiaorganikmekanismetindakbalassn1dansn2
AT siaissalihan keberkesananmodulmultimediakimiaorganikmekanismetindakbalassn1dansn2
AT talibothman keberkesananmodulmultimediakimiaorganikmekanismetindakbalassn1dansn2
AT mohamedzainnorzuhaidah keberkesananmodulmultimediakimiaorganikmekanismetindakbalassn1dansn2
AT tengkusharimantengkuputrinorishah keberkesananmodulmultimediakimiaorganikmekanismetindakbalassn1dansn2
AT mohdtajudinnorain keberkesananmodulmultimediakimiaorganikmekanismetindakbalassn1dansn2
AT bakarnurulaini keberkesananmodulmultimediakimiaorganikmekanismetindakbalassn1dansn2
AT jusoffkamaruzaman keberkesananmodulmultimediakimiaorganikmekanismetindakbalassn1dansn2