Pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid

Tujuan kajian ini dijalankan ialah untuk melihat peranan amalan jenaka atau kecindan dalam kalangan guru pelatih dan pandangan murid terhadap amalan jenaka guru serta kesannya terhadap pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga adalah untuk melihat sama ada amalan tersebut dilakukan oleh gur...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Daud, Shaffe, Basri, Ramli, Baki, Roselan, Hamzah, Mohd Sahandri Ghani, Nawawi, Mokhtar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2011
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69817/1/Pengaruh%20amalan%20jenaka%20terhadap%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20murid.pdf
_version_ 1796979013454921728
author Mohd Daud, Shaffe
Basri, Ramli
Baki, Roselan
Hamzah, Mohd Sahandri Ghani
Nawawi, Mokhtar
author_facet Mohd Daud, Shaffe
Basri, Ramli
Baki, Roselan
Hamzah, Mohd Sahandri Ghani
Nawawi, Mokhtar
author_sort Mohd Daud, Shaffe
collection UPM
description Tujuan kajian ini dijalankan ialah untuk melihat peranan amalan jenaka atau kecindan dalam kalangan guru pelatih dan pandangan murid terhadap amalan jenaka guru serta kesannya terhadap pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga adalah untuk melihat sama ada amalan tersebut dilakukan oleh guru pelatih semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Di samping itu, kajian ini akan mengenal pasti sama ada amalan jenaka guru pelatih dapat mewujudkan keseronokan untuk belajar dalam kalangan murid serta intensiti atau tahap jenaka yang dilaksanakan oleh guru pelatih semasa mengajar. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah kajian tinjauan bagi melihat pandangan guru pelatih dan murid sekolah terhadap amalan jenaka dalam pendidikan. Kajian ini adalah merupakan kajian rintis kepada kajian sebenar yang akan dilaksanakan kepada sekumpulan guru pelatih lain yang terdedah kepada latihan mengajar di sekolah. Murid tingkatan tiga daripada sebuah kelas di sebuah sekolah menengah di Cheras, Selangor dan guru pelatih daripada sebuah institusi pengajian awam di Kuala Lumpur yang sedang menjalani perguruan dalam semester kedua telah dipilih sebagai sampel kajian. Instrumen kajian terdiri daripada dua set soal selidik iaitu soal selidik murid dan soal selidik guru pelatih. Hasil kajian ini menunjukkan amalan jenaka guru boleh meningkatkan interaksi sesama rakan sejawat guru dan sesama rakan murid. Suasana pembelajaran yang seronok dapat diwujudkan sekiranya guru berjenaka dalam bilik darjah semasa pengajaran dan pembelajaran. Guru pelatih telah mengamalkan jenaka semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Mereka juga menganggap amalan ini boleh mewujudkan kesan yang positif terhadap pengajaran dan pembelajaran murid. Sementara tahap jenaka yang dilakukan oleh guru pelatih adalah dengan kadar yang sederhana iaitu antara tiga hingga empat kali bagi setiap sesi pengajaran. Kekerapan ini juga dianggap sebagai jumlah yang sesuai bagi seseorang guru melakukannya.
first_indexed 2024-03-06T10:02:50Z
format Article
id upm.eprints-69817
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T10:02:50Z
publishDate 2011
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-698172019-07-08T07:25:59Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69817/ Pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid Mohd Daud, Shaffe Basri, Ramli Baki, Roselan Hamzah, Mohd Sahandri Ghani Nawawi, Mokhtar Tujuan kajian ini dijalankan ialah untuk melihat peranan amalan jenaka atau kecindan dalam kalangan guru pelatih dan pandangan murid terhadap amalan jenaka guru serta kesannya terhadap pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga adalah untuk melihat sama ada amalan tersebut dilakukan oleh guru pelatih semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Di samping itu, kajian ini akan mengenal pasti sama ada amalan jenaka guru pelatih dapat mewujudkan keseronokan untuk belajar dalam kalangan murid serta intensiti atau tahap jenaka yang dilaksanakan oleh guru pelatih semasa mengajar. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah kajian tinjauan bagi melihat pandangan guru pelatih dan murid sekolah terhadap amalan jenaka dalam pendidikan. Kajian ini adalah merupakan kajian rintis kepada kajian sebenar yang akan dilaksanakan kepada sekumpulan guru pelatih lain yang terdedah kepada latihan mengajar di sekolah. Murid tingkatan tiga daripada sebuah kelas di sebuah sekolah menengah di Cheras, Selangor dan guru pelatih daripada sebuah institusi pengajian awam di Kuala Lumpur yang sedang menjalani perguruan dalam semester kedua telah dipilih sebagai sampel kajian. Instrumen kajian terdiri daripada dua set soal selidik iaitu soal selidik murid dan soal selidik guru pelatih. Hasil kajian ini menunjukkan amalan jenaka guru boleh meningkatkan interaksi sesama rakan sejawat guru dan sesama rakan murid. Suasana pembelajaran yang seronok dapat diwujudkan sekiranya guru berjenaka dalam bilik darjah semasa pengajaran dan pembelajaran. Guru pelatih telah mengamalkan jenaka semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Mereka juga menganggap amalan ini boleh mewujudkan kesan yang positif terhadap pengajaran dan pembelajaran murid. Sementara tahap jenaka yang dilakukan oleh guru pelatih adalah dengan kadar yang sederhana iaitu antara tiga hingga empat kali bagi setiap sesi pengajaran. Kekerapan ini juga dianggap sebagai jumlah yang sesuai bagi seseorang guru melakukannya. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2011 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69817/1/Pengaruh%20amalan%20jenaka%20terhadap%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20murid.pdf Mohd Daud, Shaffe and Basri, Ramli and Baki, Roselan and Hamzah, Mohd Sahandri Ghani and Nawawi, Mokhtar (2011) Pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 26 (1). pp. 125-144. ISSN 2180-3463; ESSN: 2289-9057 http://apjee.usm.my/vol26_2011.html
spellingShingle Mohd Daud, Shaffe
Basri, Ramli
Baki, Roselan
Hamzah, Mohd Sahandri Ghani
Nawawi, Mokhtar
Pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid
title Pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid
title_full Pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid
title_fullStr Pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid
title_full_unstemmed Pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid
title_short Pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid
title_sort pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69817/1/Pengaruh%20amalan%20jenaka%20terhadap%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20murid.pdf
work_keys_str_mv AT mohddaudshaffe pengaruhamalanjenakaterhadappengajarandanpembelajaranmurid
AT basriramli pengaruhamalanjenakaterhadappengajarandanpembelajaranmurid
AT bakiroselan pengaruhamalanjenakaterhadappengajarandanpembelajaranmurid
AT hamzahmohdsahandrighani pengaruhamalanjenakaterhadappengajarandanpembelajaranmurid
AT nawawimokhtar pengaruhamalanjenakaterhadappengajarandanpembelajaranmurid