Penggunaan peta minda dalam pembelajaran Balaghah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Perak, Melaka, Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penerimaan pelajar Tingkatan Empat terhadap penggunaan peta minda berdasarkan prinsip Tony Buzan dalam pembelajaran Balaghah. Kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti penerimaan pelajar terhadap penulisan nota Balaghah dalam bentuk peta minda. Selain...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70033/1/FBMK%202014%2046%20-%20IR.pdf |
_version_ | 1796979057634574336 |
---|---|
author | Abu Hasan, Erlind |
author_facet | Abu Hasan, Erlind |
author_sort | Abu Hasan, Erlind |
collection | UPM |
description | Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penerimaan pelajar Tingkatan Empat
terhadap penggunaan peta minda berdasarkan prinsip Tony Buzan dalam
pembelajaran Balaghah. Kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti
penerimaan pelajar terhadap penulisan nota Balaghah dalam bentuk peta
minda. Selain itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisi sejauh manakah
pelajar mampu mengingat istilah-istilah Balaghah melalui penulisan nota
peta minda mengikut prinsip Tony Buzan. Kajian kualitatif ini menggunakan
teknik pengumpulan data melalui temu bual kumpulan berfokus yang terdiri
daripada tiga kumpulan pelajar Tingkatan Empat dan dua temu bual
individu. Dapatan kajian juga diperolehi melalui analisis nota peta minda
Balaghah pelajar. Data yang diperoleh dianalisis berdasarkan prinsip peta
minda Tony Buzan. Hasil kajian menunjukkan bahawa penggunaan peta
minda dalam pengajaran dan pembelajaran Balaghah sesuai digunakan
bagi membantu meningkatkan minat dan prestasi pelajar dalam
pembelajaran. Pelajar lebih memahami apa yang diajar oleh guru dan
berjaya mengubah persepsi bahawa Balaghah mudah dikuasai. Kajian juga
dapat mengenal pasti bahawa nota peta minda mampu membantu pelajar
semasa mengulangkaji pelajaran dan semasa menjawab peperiksaan.
Analisis terhadap nota Balaghah pelajar menunjukkan bahawa pelajar
mampu mengingat dan menulis semula istilah-istilah Balaghah dalam bentuk
peta minda. Terdapat beberapa masalah yang dapat dikesan semasa
proses pengajaran dan pembelajaran Balaghah ini. Justeru, saranan dan
cadangan juga dikemukakan pada bahagian perbincangan bagi menambah
baik proses pembelajaran Balaghah menggunakan peta minda ini. |
first_indexed | 2024-03-06T10:03:29Z |
format | Thesis |
id | upm.eprints-70033 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T10:03:29Z |
publishDate | 2014 |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-700332019-10-31T07:49:26Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70033/ Penggunaan peta minda dalam pembelajaran Balaghah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Perak, Melaka, Malaysia Abu Hasan, Erlind Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penerimaan pelajar Tingkatan Empat terhadap penggunaan peta minda berdasarkan prinsip Tony Buzan dalam pembelajaran Balaghah. Kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti penerimaan pelajar terhadap penulisan nota Balaghah dalam bentuk peta minda. Selain itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisi sejauh manakah pelajar mampu mengingat istilah-istilah Balaghah melalui penulisan nota peta minda mengikut prinsip Tony Buzan. Kajian kualitatif ini menggunakan teknik pengumpulan data melalui temu bual kumpulan berfokus yang terdiri daripada tiga kumpulan pelajar Tingkatan Empat dan dua temu bual individu. Dapatan kajian juga diperolehi melalui analisis nota peta minda Balaghah pelajar. Data yang diperoleh dianalisis berdasarkan prinsip peta minda Tony Buzan. Hasil kajian menunjukkan bahawa penggunaan peta minda dalam pengajaran dan pembelajaran Balaghah sesuai digunakan bagi membantu meningkatkan minat dan prestasi pelajar dalam pembelajaran. Pelajar lebih memahami apa yang diajar oleh guru dan berjaya mengubah persepsi bahawa Balaghah mudah dikuasai. Kajian juga dapat mengenal pasti bahawa nota peta minda mampu membantu pelajar semasa mengulangkaji pelajaran dan semasa menjawab peperiksaan. Analisis terhadap nota Balaghah pelajar menunjukkan bahawa pelajar mampu mengingat dan menulis semula istilah-istilah Balaghah dalam bentuk peta minda. Terdapat beberapa masalah yang dapat dikesan semasa proses pengajaran dan pembelajaran Balaghah ini. Justeru, saranan dan cadangan juga dikemukakan pada bahagian perbincangan bagi menambah baik proses pembelajaran Balaghah menggunakan peta minda ini. 2014-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70033/1/FBMK%202014%2046%20-%20IR.pdf Abu Hasan, Erlind (2014) Penggunaan peta minda dalam pembelajaran Balaghah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Perak, Melaka, Malaysia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Brain mapping - Education, Secondary Arabic literature - Education, Secondary |
spellingShingle | Brain mapping - Education, Secondary Arabic literature - Education, Secondary Abu Hasan, Erlind Penggunaan peta minda dalam pembelajaran Balaghah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Perak, Melaka, Malaysia |
title | Penggunaan peta minda dalam pembelajaran Balaghah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Perak, Melaka, Malaysia |
title_full | Penggunaan peta minda dalam pembelajaran Balaghah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Perak, Melaka, Malaysia |
title_fullStr | Penggunaan peta minda dalam pembelajaran Balaghah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Perak, Melaka, Malaysia |
title_full_unstemmed | Penggunaan peta minda dalam pembelajaran Balaghah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Perak, Melaka, Malaysia |
title_short | Penggunaan peta minda dalam pembelajaran Balaghah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Perak, Melaka, Malaysia |
title_sort | penggunaan peta minda dalam pembelajaran balaghah di sekolah menengah kebangsaan agama tun perak melaka malaysia |
topic | Brain mapping - Education, Secondary Arabic literature - Education, Secondary |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70033/1/FBMK%202014%2046%20-%20IR.pdf |
work_keys_str_mv | AT abuhasanerlind penggunaanpetamindadalampembelajaranbalaghahdisekolahmenengahkebangsaanagamatunperakmelakamalaysia |