Pengaruh guru, rakan sebaya dan sokongan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah

Kajian ini bertujuan untuk menentukan pengaruh guru, kesepaduan murid dan penglibatan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah di Pulau Pinang. Seramai 155 orang murid daripada pelbagai sekolah terlibat dalam kajian yang dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan b...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Ayub, Ahmad Fauzi, Md. Yunus, Aida Suraya, Mahmud, Rosnaini
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UPSI 2018
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75228/1/Pengaruh%20guru%2C%20rakan%20sebaya%20dan%20sokongan%20keluarga%20terhadap%20keterlibatan%20matematik%20dalam%20kalangan%20murid%20sekolah%20menengah.pdf
_version_ 1796979817951789056
author Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Md. Yunus, Aida Suraya
Mahmud, Rosnaini
author_facet Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Md. Yunus, Aida Suraya
Mahmud, Rosnaini
author_sort Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
collection UPM
description Kajian ini bertujuan untuk menentukan pengaruh guru, kesepaduan murid dan penglibatan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah di Pulau Pinang. Seramai 155 orang murid daripada pelbagai sekolah terlibat dalam kajian yang dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa min keseluruhan keterlibatan murid dalam matematik adalah 3.60 (SP = .41). Secara terperinci, keterlibatan murid dalam matematik adalah lebih secara tingkahlaku (M = 3.76, SP = 0.56) diikuti oleh domain afektif (M = 3.56, SP = .42) dan domain kognitif (M = 3.55, SP = 0.41).Dapatan kajian juga mendapati semasa proses pembelajaran dan pengajaran matematik, murid mendapat sokongan yang baik daripada guru (M = 3.80, SP = 0.56), kesepaduan murid (M = 3.65, SP = 0.53) dan penglibatan ibu bapa (M = 3.32, SP = 0.71). Analisis korelasi pula menunjukkan terdapat hubungan signifikan yang positif antara penglibatan ibu bapa (r = .515; p < .001), sokongan guru (r = .494, p < .001) dan kesepaduan murid (r = .643;p < .001) dengan keterlibatan murid dalam matematik. Analisis regresi berganda pula menunjukkan bahawa ketiga-tiga faktor di kaji mempengaruhi keterlibatan murid dalam matematik dengan varian sebanyak 46.2%. Kajian ini jelas menunjukkan bahawa ketiga-tiga faktor ini dapat meningkatkan keterlibatan murid dalam matematik dengan kesepaduan murid merupakan penyumbang terbesar iaitu sebanyak 42.5%.
first_indexed 2024-03-06T10:14:29Z
format Article
id upm.eprints-75228
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T10:14:29Z
publishDate 2018
publisher Penerbit UPSI
record_format dspace
spelling upm.eprints-752282019-10-14T08:00:34Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75228/ Pengaruh guru, rakan sebaya dan sokongan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah Mohd Ayub, Ahmad Fauzi Md. Yunus, Aida Suraya Mahmud, Rosnaini Kajian ini bertujuan untuk menentukan pengaruh guru, kesepaduan murid dan penglibatan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah di Pulau Pinang. Seramai 155 orang murid daripada pelbagai sekolah terlibat dalam kajian yang dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa min keseluruhan keterlibatan murid dalam matematik adalah 3.60 (SP = .41). Secara terperinci, keterlibatan murid dalam matematik adalah lebih secara tingkahlaku (M = 3.76, SP = 0.56) diikuti oleh domain afektif (M = 3.56, SP = .42) dan domain kognitif (M = 3.55, SP = 0.41).Dapatan kajian juga mendapati semasa proses pembelajaran dan pengajaran matematik, murid mendapat sokongan yang baik daripada guru (M = 3.80, SP = 0.56), kesepaduan murid (M = 3.65, SP = 0.53) dan penglibatan ibu bapa (M = 3.32, SP = 0.71). Analisis korelasi pula menunjukkan terdapat hubungan signifikan yang positif antara penglibatan ibu bapa (r = .515; p < .001), sokongan guru (r = .494, p < .001) dan kesepaduan murid (r = .643;p < .001) dengan keterlibatan murid dalam matematik. Analisis regresi berganda pula menunjukkan bahawa ketiga-tiga faktor di kaji mempengaruhi keterlibatan murid dalam matematik dengan varian sebanyak 46.2%. Kajian ini jelas menunjukkan bahawa ketiga-tiga faktor ini dapat meningkatkan keterlibatan murid dalam matematik dengan kesepaduan murid merupakan penyumbang terbesar iaitu sebanyak 42.5%. Penerbit UPSI 2018-06-25 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75228/1/Pengaruh%20guru%2C%20rakan%20sebaya%20dan%20sokongan%20keluarga%20terhadap%20keterlibatan%20matematik%20dalam%20kalangan%20murid%20sekolah%20menengah.pdf Mohd Ayub, Ahmad Fauzi and Md. Yunus, Aida Suraya and Mahmud, Rosnaini (2018) Pengaruh guru, rakan sebaya dan sokongan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 8 (1). pp. 1-12. ISSN 2232-0393; ESSN: 2600-9307 http://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPSMM/issue/view/205
spellingShingle Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Md. Yunus, Aida Suraya
Mahmud, Rosnaini
Pengaruh guru, rakan sebaya dan sokongan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah
title Pengaruh guru, rakan sebaya dan sokongan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah
title_full Pengaruh guru, rakan sebaya dan sokongan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah
title_fullStr Pengaruh guru, rakan sebaya dan sokongan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah
title_full_unstemmed Pengaruh guru, rakan sebaya dan sokongan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah
title_short Pengaruh guru, rakan sebaya dan sokongan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah
title_sort pengaruh guru rakan sebaya dan sokongan keluarga terhadap keterlibatan matematik dalam kalangan murid sekolah menengah
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75228/1/Pengaruh%20guru%2C%20rakan%20sebaya%20dan%20sokongan%20keluarga%20terhadap%20keterlibatan%20matematik%20dalam%20kalangan%20murid%20sekolah%20menengah.pdf
work_keys_str_mv AT mohdayubahmadfauzi pengaruhgururakansebayadansokongankeluargaterhadapketerlibatanmatematikdalamkalanganmuridsekolahmenengah
AT mdyunusaidasuraya pengaruhgururakansebayadansokongankeluargaterhadapketerlibatanmatematikdalamkalanganmuridsekolahmenengah
AT mahmudrosnaini pengaruhgururakansebayadansokongankeluargaterhadapketerlibatanmatematikdalamkalanganmuridsekolahmenengah