Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka
Strategi memori diyakini ramai pakar bahasa sebagai strategi yang penting dan berpengaruh. Tinjauan literatur juga menunjukkan bahawa strategi ini memainkan peranan yang amat penting dalam pembelajaran bahasa. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti jenis strategi memori yang digu...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka
2018
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75234/1/Penggunaan%20strategi%20memori%20kosa%20kata%20dalam%20kalangan%20pelajar%20Kolej%20Universiti%20Islam%20Melaka.pdf |
_version_ | 1796979818853564416 |
---|---|
author | Abu Hasim, Noorhidayah Mustapha, Nik Farhan Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah |
author_facet | Abu Hasim, Noorhidayah Mustapha, Nik Farhan Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah |
author_sort | Abu Hasim, Noorhidayah |
collection | UPM |
description | Strategi memori diyakini ramai pakar bahasa sebagai strategi yang penting dan berpengaruh. Tinjauan literatur juga menunjukkan bahawa strategi ini memainkan peranan yang amat penting dalam pembelajaran bahasa. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti jenis strategi memori yang digunakan oleh pelajar- pelajar di Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) dalam mengingati kepelbagaian kosa kata Arab. Kajian ini berbentuk kualitatif dan menggunakan kaedah temu bual untuk mendapatkan data, dan seterusnya mengaplikasikan pendekatan deskriptif dalam persembahan dapatan. Responden kajian terdiri daripada 8 orang pelajar KUIM yang dipilih berdasarkan kaedah persampelan bertujuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden telah mengaplikasikan pelbagai jenis strategi memori yang dicadangkan mengikut teori Oxford (1990). Sub strategi “membuat peta semantik” di bawah strategi utama “menggunakan imej dan bunyi” adalah merupakan strategi yang paling kerap digunakan oleh responden kajian dalam mengingati kosa kata Arab berbanding strategi- strategi lain. Hasil kajian dijangka dapat membantu pelajar membaiki pencapaian pembelajaran bahasa Arab mereka. |
first_indexed | 2024-03-06T10:14:30Z |
format | Article |
id | upm.eprints-75234 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | Malay |
last_indexed | 2024-03-06T10:14:30Z |
publishDate | 2018 |
publisher | Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-752342019-10-14T08:29:22Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75234/ Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka Abu Hasim, Noorhidayah Mustapha, Nik Farhan Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah Strategi memori diyakini ramai pakar bahasa sebagai strategi yang penting dan berpengaruh. Tinjauan literatur juga menunjukkan bahawa strategi ini memainkan peranan yang amat penting dalam pembelajaran bahasa. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti jenis strategi memori yang digunakan oleh pelajar- pelajar di Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) dalam mengingati kepelbagaian kosa kata Arab. Kajian ini berbentuk kualitatif dan menggunakan kaedah temu bual untuk mendapatkan data, dan seterusnya mengaplikasikan pendekatan deskriptif dalam persembahan dapatan. Responden kajian terdiri daripada 8 orang pelajar KUIM yang dipilih berdasarkan kaedah persampelan bertujuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden telah mengaplikasikan pelbagai jenis strategi memori yang dicadangkan mengikut teori Oxford (1990). Sub strategi “membuat peta semantik” di bawah strategi utama “menggunakan imej dan bunyi” adalah merupakan strategi yang paling kerap digunakan oleh responden kajian dalam mengingati kosa kata Arab berbanding strategi- strategi lain. Hasil kajian dijangka dapat membantu pelajar membaiki pencapaian pembelajaran bahasa Arab mereka. Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka 2018 Article PeerReviewed text ms http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75234/1/Penggunaan%20strategi%20memori%20kosa%20kata%20dalam%20kalangan%20pelajar%20Kolej%20Universiti%20Islam%20Melaka.pdf Abu Hasim, Noorhidayah and Mustapha, Nik Farhan and Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah (2018) Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka. Jurnal Kesidang, 3. 62 - 72. ISSN 2550-1674; ESSN: 2600-7851 http://www.kuim.edu.my/journal/index.php/JK/article/view/311 |
spellingShingle | Abu Hasim, Noorhidayah Mustapha, Nik Farhan Hajimaming @ Toklubok, Pabiyah Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka |
title | Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka |
title_full | Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka |
title_fullStr | Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka |
title_full_unstemmed | Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka |
title_short | Penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar Kolej Universiti Islam Melaka |
title_sort | penggunaan strategi memori kosa kata dalam kalangan pelajar kolej universiti islam melaka |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75234/1/Penggunaan%20strategi%20memori%20kosa%20kata%20dalam%20kalangan%20pelajar%20Kolej%20Universiti%20Islam%20Melaka.pdf |
work_keys_str_mv | AT abuhasimnoorhidayah penggunaanstrategimemorikosakatadalamkalanganpelajarkolejuniversitiislammelaka AT mustaphanikfarhan penggunaanstrategimemorikosakatadalamkalanganpelajarkolejuniversitiislammelaka AT hajimamingtoklubokpabiyah penggunaanstrategimemorikosakatadalamkalanganpelajarkolejuniversitiislammelaka |