Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah dan hubungannya dengan pencapaian akademik murid sekolah agama bantuan kerajaan (SABK)

Ibu bapa berperanan sebagai rakan sekolah dalam meningkatkan keberhasilan serta memastikan pembelajaran berkualiti anak mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah, mengenalpasti tahap pencapaian akademik murid dan menentukan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mahamud, Irma Yanti, Che Hassan, Norlizah, Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Format: Article
Language:Malay
Published: Penerbit Kolej Universiti Islam Selangor 2018
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75236/1/Penglibatan%20ibu%20bapa%20dalam%20aktiviti%20pembelajaran%20anak%20di%20rumah%20dan%20hubungannya%20dengan%20pencapaian%20akademik%20murid%20sekolah%20agama%20bantuan%20kerajaan%20%28SABK%29.pdf
_version_ 1796979819059085312
author Mahamud, Irma Yanti
Che Hassan, Norlizah
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
author_facet Mahamud, Irma Yanti
Che Hassan, Norlizah
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
author_sort Mahamud, Irma Yanti
collection UPM
description Ibu bapa berperanan sebagai rakan sekolah dalam meningkatkan keberhasilan serta memastikan pembelajaran berkualiti anak mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah, mengenalpasti tahap pencapaian akademik murid dan menentukan hubungannya ke atas pencapaian akademik murid di lima buah Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di empat daerah di Negeri Sembilan. Kajian berbentuk tinjauan yang menggunakan teknik pengumpulan data secara rawak berkelompok ini telah digunakan untuk mengenalpasti 227 orang responden yang terdiri daripada murid tingkatan empat. Instrumen kajian yang digunakan adalah adaptasi dan diubahsuai daripada Kajian Keberkesanan Buku Sarana Ibu Bapa Terhadap Pembelajaran Murid dan Indeks Persepsi Murid Terhadap Program Sahsiah Unggul Murid 2013. Darjah kebolehpercayaan (Cronbach Alpha) bagi keseluruhan instrumen adalah .942. Analisis deskriptif digunakan untuk menganalisa frekuensi, peratus, min dan sisihan piawai. Hasil dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya tahap penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah menunjukkan tahap yang tinggi (M=3.86, SP=0.62). Namun demikian, bagi komponen komunikasi anak dengan ibu bapa (M=3.52, SP=0.80) dan sokongan ibu bapa terhadap kecemerlangan anak (M=3.64, SP=0.76) menunjukkan tahap yang sederhana. Keputusan analisis korelasi pula menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik murid (r=0.058, p=0.386). Kajian ini sekaligus memberi maklumat dan gambaran awal trend status penglibatan ibu bapa melalui pelaksanaan Sarana Ibu Bapa di bawah Anjakan Ke Sembilan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.
first_indexed 2024-03-06T10:14:30Z
format Article
id upm.eprints-75236
institution Universiti Putra Malaysia
language Malay
last_indexed 2024-03-06T10:14:30Z
publishDate 2018
publisher Penerbit Kolej Universiti Islam Selangor
record_format dspace
spelling upm.eprints-752362019-10-14T08:38:33Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75236/ Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah dan hubungannya dengan pencapaian akademik murid sekolah agama bantuan kerajaan (SABK) Mahamud, Irma Yanti Che Hassan, Norlizah Mohd Fakhruddin, Fathiyah Ibu bapa berperanan sebagai rakan sekolah dalam meningkatkan keberhasilan serta memastikan pembelajaran berkualiti anak mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah, mengenalpasti tahap pencapaian akademik murid dan menentukan hubungannya ke atas pencapaian akademik murid di lima buah Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di empat daerah di Negeri Sembilan. Kajian berbentuk tinjauan yang menggunakan teknik pengumpulan data secara rawak berkelompok ini telah digunakan untuk mengenalpasti 227 orang responden yang terdiri daripada murid tingkatan empat. Instrumen kajian yang digunakan adalah adaptasi dan diubahsuai daripada Kajian Keberkesanan Buku Sarana Ibu Bapa Terhadap Pembelajaran Murid dan Indeks Persepsi Murid Terhadap Program Sahsiah Unggul Murid 2013. Darjah kebolehpercayaan (Cronbach Alpha) bagi keseluruhan instrumen adalah .942. Analisis deskriptif digunakan untuk menganalisa frekuensi, peratus, min dan sisihan piawai. Hasil dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya tahap penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah menunjukkan tahap yang tinggi (M=3.86, SP=0.62). Namun demikian, bagi komponen komunikasi anak dengan ibu bapa (M=3.52, SP=0.80) dan sokongan ibu bapa terhadap kecemerlangan anak (M=3.64, SP=0.76) menunjukkan tahap yang sederhana. Keputusan analisis korelasi pula menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik murid (r=0.058, p=0.386). Kajian ini sekaligus memberi maklumat dan gambaran awal trend status penglibatan ibu bapa melalui pelaksanaan Sarana Ibu Bapa di bawah Anjakan Ke Sembilan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Penerbit Kolej Universiti Islam Selangor 2018 Article PeerReviewed text ms http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75236/1/Penglibatan%20ibu%20bapa%20dalam%20aktiviti%20pembelajaran%20anak%20di%20rumah%20dan%20hubungannya%20dengan%20pencapaian%20akademik%20murid%20sekolah%20agama%20bantuan%20kerajaan%20%28SABK%29.pdf Mahamud, Irma Yanti and Che Hassan, Norlizah and Mohd Fakhruddin, Fathiyah (2018) Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah dan hubungannya dengan pencapaian akademik murid sekolah agama bantuan kerajaan (SABK). E-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi (e-JPI), 5 (1). 42 - 62. ISSN 2289-7909 http://rmc.kuis.edu.my/jpi/vol-5-no-1-april-2018/
spellingShingle Mahamud, Irma Yanti
Che Hassan, Norlizah
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah dan hubungannya dengan pencapaian akademik murid sekolah agama bantuan kerajaan (SABK)
title Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah dan hubungannya dengan pencapaian akademik murid sekolah agama bantuan kerajaan (SABK)
title_full Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah dan hubungannya dengan pencapaian akademik murid sekolah agama bantuan kerajaan (SABK)
title_fullStr Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah dan hubungannya dengan pencapaian akademik murid sekolah agama bantuan kerajaan (SABK)
title_full_unstemmed Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah dan hubungannya dengan pencapaian akademik murid sekolah agama bantuan kerajaan (SABK)
title_short Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah dan hubungannya dengan pencapaian akademik murid sekolah agama bantuan kerajaan (SABK)
title_sort penglibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak di rumah dan hubungannya dengan pencapaian akademik murid sekolah agama bantuan kerajaan sabk
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75236/1/Penglibatan%20ibu%20bapa%20dalam%20aktiviti%20pembelajaran%20anak%20di%20rumah%20dan%20hubungannya%20dengan%20pencapaian%20akademik%20murid%20sekolah%20agama%20bantuan%20kerajaan%20%28SABK%29.pdf
work_keys_str_mv AT mahamudirmayanti penglibatanibubapadalamaktivitipembelajarananakdirumahdanhubungannyadenganpencapaianakademikmuridsekolahagamabantuankerajaansabk
AT chehassannorlizah penglibatanibubapadalamaktivitipembelajarananakdirumahdanhubungannyadenganpencapaianakademikmuridsekolahagamabantuankerajaansabk
AT mohdfakhruddinfathiyah penglibatanibubapadalamaktivitipembelajarananakdirumahdanhubungannyadenganpencapaianakademikmuridsekolahagamabantuankerajaansabk