Kekuatan dan cabaran penubuhan sekolah satu aliran
Perpaduan merupakan tonggak pembinaan Negara-bangsa. Demi mencapai perpaduan yang optimum, sistem pendidikan diamanahkan sebagai agen utama perpaduan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Evolusi Dasar Pendidikan Malaysia menyaksikan Sekolah Wawasan ditubuhkan sebagai salah satu usaha ke arah perpa...
Main Authors: | , , , |
---|---|
格式: | Conference or Workshop Item |
语言: | English |
出版: |
Penerbit Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
2012
|
在线阅读: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76724/1/RECCNI2012-1.pdf |
_version_ | 1825950714344505344 |
---|---|
author | Ku Samsu, Ku Hasnita Ab. Halim, Adlina Lee, Yok Fee Sulaiman, Mohd Hafiz |
author_facet | Ku Samsu, Ku Hasnita Ab. Halim, Adlina Lee, Yok Fee Sulaiman, Mohd Hafiz |
author_sort | Ku Samsu, Ku Hasnita |
collection | UPM |
description | Perpaduan merupakan tonggak pembinaan Negara-bangsa. Demi mencapai perpaduan yang optimum, sistem pendidikan diamanahkan sebagai agen utama perpaduan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Evolusi Dasar Pendidikan Malaysia menyaksikan Sekolah Wawasan ditubuhkan sebagai salah satu usaha ke arah perpaduan. Akhir-akhir ini, kewujudan Sekolah Wawasan dilihat sebagai bukan lagi jalan penyelesaian terbaik oleh kementerian berwajib. Oleh yang demikian, isu penubuhan Sekolah Satu Aliran mula menjadi topik perbualan hangat dalam kalangan pemikir dan ahli politik sebagai alternatif. Sistem pendidikan sedia ada dicadangkan agar kembali ke arah mencapai semangat Penyata Razak 1956 dengan model Sekolah Satu Aliran. Persoalannya, sejauh manakah sistem pendidikan perlu diubah dan diolah agar integrasi tercapai? Benarkah sekolah satu aliran mampu memperbetulkan landasan perpaduan Negara? Justeru, penulisan ini merupakan suatu pengamatan awal berpandukan kepada temu bual mendalam terhadap 7 orang wakil pendidik sekitar Petaling Jaya dan Gombak, mewakili sekolah aliran kebangsaan, termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil. Kertas kertas ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti pendirian golongan pendidik terhadap penubuhan Sekolah Satu Aliran sebagai kunci perpaduan antara kaum. Rata-rata pendidik yang ditemui mempersetujui pelaksanaan sistem alternatif ini bersandarkan kepada kekuatan yang didokongnya. Walau bagaimanapun, proses pelaksanaan Sekolah Satu Aliran perlu dikaji dengan lebih mendalam agar tidak menyemai bibit-bibit perpecahan integrasi kaum. Sistem ini juga bakal mengharungi pelbagai rintangan pada peringkat awal penubuhannya. |
first_indexed | 2024-03-06T10:18:51Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | upm.eprints-76724 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T10:18:51Z |
publishDate | 2012 |
publisher | Penerbit Universiti Pertahanan Nasional Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-767242020-02-05T09:00:00Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76724/ Kekuatan dan cabaran penubuhan sekolah satu aliran Ku Samsu, Ku Hasnita Ab. Halim, Adlina Lee, Yok Fee Sulaiman, Mohd Hafiz Perpaduan merupakan tonggak pembinaan Negara-bangsa. Demi mencapai perpaduan yang optimum, sistem pendidikan diamanahkan sebagai agen utama perpaduan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Evolusi Dasar Pendidikan Malaysia menyaksikan Sekolah Wawasan ditubuhkan sebagai salah satu usaha ke arah perpaduan. Akhir-akhir ini, kewujudan Sekolah Wawasan dilihat sebagai bukan lagi jalan penyelesaian terbaik oleh kementerian berwajib. Oleh yang demikian, isu penubuhan Sekolah Satu Aliran mula menjadi topik perbualan hangat dalam kalangan pemikir dan ahli politik sebagai alternatif. Sistem pendidikan sedia ada dicadangkan agar kembali ke arah mencapai semangat Penyata Razak 1956 dengan model Sekolah Satu Aliran. Persoalannya, sejauh manakah sistem pendidikan perlu diubah dan diolah agar integrasi tercapai? Benarkah sekolah satu aliran mampu memperbetulkan landasan perpaduan Negara? Justeru, penulisan ini merupakan suatu pengamatan awal berpandukan kepada temu bual mendalam terhadap 7 orang wakil pendidik sekitar Petaling Jaya dan Gombak, mewakili sekolah aliran kebangsaan, termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil. Kertas kertas ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti pendirian golongan pendidik terhadap penubuhan Sekolah Satu Aliran sebagai kunci perpaduan antara kaum. Rata-rata pendidik yang ditemui mempersetujui pelaksanaan sistem alternatif ini bersandarkan kepada kekuatan yang didokongnya. Walau bagaimanapun, proses pelaksanaan Sekolah Satu Aliran perlu dikaji dengan lebih mendalam agar tidak menyemai bibit-bibit perpecahan integrasi kaum. Sistem ini juga bakal mengharungi pelbagai rintangan pada peringkat awal penubuhannya. Penerbit Universiti Pertahanan Nasional Malaysia 2012 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76724/1/RECCNI2012-1.pdf Ku Samsu, Ku Hasnita and Ab. Halim, Adlina and Lee, Yok Fee and Sulaiman, Mohd Hafiz (2012) Kekuatan dan cabaran penubuhan sekolah satu aliran. In: Regional Conference on Cross Cultural Communication and National Integration 2012 (RECCNI2012), 19-21 June 2012, Kuala Lumpur, Malaysia. (pp. 34-46). |
spellingShingle | Ku Samsu, Ku Hasnita Ab. Halim, Adlina Lee, Yok Fee Sulaiman, Mohd Hafiz Kekuatan dan cabaran penubuhan sekolah satu aliran |
title | Kekuatan dan cabaran penubuhan sekolah satu aliran |
title_full | Kekuatan dan cabaran penubuhan sekolah satu aliran |
title_fullStr | Kekuatan dan cabaran penubuhan sekolah satu aliran |
title_full_unstemmed | Kekuatan dan cabaran penubuhan sekolah satu aliran |
title_short | Kekuatan dan cabaran penubuhan sekolah satu aliran |
title_sort | kekuatan dan cabaran penubuhan sekolah satu aliran |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76724/1/RECCNI2012-1.pdf |
work_keys_str_mv | AT kusamsukuhasnita kekuatandancabaranpenubuhansekolahsatualiran AT abhalimadlina kekuatandancabaranpenubuhansekolahsatualiran AT leeyokfee kekuatandancabaranpenubuhansekolahsatualiran AT sulaimanmohdhafiz kekuatandancabaranpenubuhansekolahsatualiran |