Guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah: sudut pengalaman pelajar

Pelaksanaan Pendidikan Nilai secara formal dan tidak formal merupakan salah satu usaha membentuk amalan bertingkah laku moral dalam kalangan pelajar di sekolah. Sehubungan dengan itu, kertas ini membincangkan sudut pengalaman pelajar Melayu terhadap peranan guru sebagai pemudahcara pembentukan amala...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yasin, Maizura, Abdullah, Nur Surayyah Madhubala, Roslan, Samsilah, Abdul Wahat, Nor Wahiza
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2019
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76816/1/ICERP_2019-21.pdf
_version_ 1825950732260474880
author Yasin, Maizura
Abdullah, Nur Surayyah Madhubala
Roslan, Samsilah
Abdul Wahat, Nor Wahiza
author_facet Yasin, Maizura
Abdullah, Nur Surayyah Madhubala
Roslan, Samsilah
Abdul Wahat, Nor Wahiza
author_sort Yasin, Maizura
collection UPM
description Pelaksanaan Pendidikan Nilai secara formal dan tidak formal merupakan salah satu usaha membentuk amalan bertingkah laku moral dalam kalangan pelajar di sekolah. Sehubungan dengan itu, kertas ini membincangkan sudut pengalaman pelajar Melayu terhadap peranan guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah. Reka bentuk penyelidikan kualitatif menggunakan pendekatan kajian kes satu tempat satu kes telah digunakan dalam kajian ini. Perbincangan data ini berasaskan sudut pengalaman oleh lapan orang Pelajar Melayu Tingkatan Empat di salah sebuah sekolah menengah Putrajaya yang dipilih melalui teknik persampelan bertujuan. Perisian ATLAS.ti 7 digunakan untuk menguruskan data dan analisis tematik telah digunakan untuk mengenalpasti tema yang terdapat dalam data temu bual separa berstruktur dan analisis dokumen yang telah diperolehi. Dapatan memberi gambaran bahawa terdapat empat tema utama yang mendasari status guru sebagai pemudahcara dalam persekitaraan sosial kemanusiaan di sekolah yang membentuk amalan bertingkah laku moral dalam kalangan pelajar Melayu di sekolah. Dalam konteks pemudahcara ini, guru dikaitkan dengan tema iaitu guru sebagai agen moral, pemupukan nilai murni, suri teladan dan memberi nasihat dari sudut pengalaman pelajar sepanjang persekolahan mereka. Pelbagai peranan yang perlu dimainkan oleh guru di sekolah secara langsung dan tidak langsung bagi memudahcarakan pembentukan amalan bertingkah laku moral pelajar. Hal ini jelas menunjukkan bahawa guru adalah insan yang mencorakkan ke arah pembentukan tingkah laku moral dalam kehidupan seharian pelajar. Pengaruh pemudahcara yang signifikan ini dapat menyuburkan perkembangan moral pelajar di sekolah. Sehubungan dengan itu, profesion perguruan adalah kerjaya yang mulia kerana mereka bukan sahaja membentuk pelajar menjadi manusia yang berilmu malahan mendidik pelajar menjadi insan yang bertanggungjawab mempraktikkan tingkah laku moral sebagai amalan dalam kehidupan seharian. Kesimpulan, guru merupakan pencetus yang mencorak dan membentuk pelajar menjadi modal insan yang berakhlak, beretika dan bermoral dalam kehidupan seharian.
first_indexed 2024-03-06T10:19:07Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-76816
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T10:19:07Z
publishDate 2019
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-768162020-02-06T01:31:19Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76816/ Guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah: sudut pengalaman pelajar Yasin, Maizura Abdullah, Nur Surayyah Madhubala Roslan, Samsilah Abdul Wahat, Nor Wahiza Pelaksanaan Pendidikan Nilai secara formal dan tidak formal merupakan salah satu usaha membentuk amalan bertingkah laku moral dalam kalangan pelajar di sekolah. Sehubungan dengan itu, kertas ini membincangkan sudut pengalaman pelajar Melayu terhadap peranan guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah. Reka bentuk penyelidikan kualitatif menggunakan pendekatan kajian kes satu tempat satu kes telah digunakan dalam kajian ini. Perbincangan data ini berasaskan sudut pengalaman oleh lapan orang Pelajar Melayu Tingkatan Empat di salah sebuah sekolah menengah Putrajaya yang dipilih melalui teknik persampelan bertujuan. Perisian ATLAS.ti 7 digunakan untuk menguruskan data dan analisis tematik telah digunakan untuk mengenalpasti tema yang terdapat dalam data temu bual separa berstruktur dan analisis dokumen yang telah diperolehi. Dapatan memberi gambaran bahawa terdapat empat tema utama yang mendasari status guru sebagai pemudahcara dalam persekitaraan sosial kemanusiaan di sekolah yang membentuk amalan bertingkah laku moral dalam kalangan pelajar Melayu di sekolah. Dalam konteks pemudahcara ini, guru dikaitkan dengan tema iaitu guru sebagai agen moral, pemupukan nilai murni, suri teladan dan memberi nasihat dari sudut pengalaman pelajar sepanjang persekolahan mereka. Pelbagai peranan yang perlu dimainkan oleh guru di sekolah secara langsung dan tidak langsung bagi memudahcarakan pembentukan amalan bertingkah laku moral pelajar. Hal ini jelas menunjukkan bahawa guru adalah insan yang mencorakkan ke arah pembentukan tingkah laku moral dalam kehidupan seharian pelajar. Pengaruh pemudahcara yang signifikan ini dapat menyuburkan perkembangan moral pelajar di sekolah. Sehubungan dengan itu, profesion perguruan adalah kerjaya yang mulia kerana mereka bukan sahaja membentuk pelajar menjadi manusia yang berilmu malahan mendidik pelajar menjadi insan yang bertanggungjawab mempraktikkan tingkah laku moral sebagai amalan dalam kehidupan seharian. Kesimpulan, guru merupakan pencetus yang mencorak dan membentuk pelajar menjadi modal insan yang berakhlak, beretika dan bermoral dalam kehidupan seharian. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2019 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76816/1/ICERP_2019-21.pdf Yasin, Maizura and Abdullah, Nur Surayyah Madhubala and Roslan, Samsilah and Abdul Wahat, Nor Wahiza (2019) Guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah: sudut pengalaman pelajar. In: 5th International Conference on Educational Research and Practice (ICERP) 2019, 22-23 Oct. 2019, Palm Garden Hotel, Putrajaya, Malaysia. (pp. 293-303).
spellingShingle Yasin, Maizura
Abdullah, Nur Surayyah Madhubala
Roslan, Samsilah
Abdul Wahat, Nor Wahiza
Guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah: sudut pengalaman pelajar
title Guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah: sudut pengalaman pelajar
title_full Guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah: sudut pengalaman pelajar
title_fullStr Guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah: sudut pengalaman pelajar
title_full_unstemmed Guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah: sudut pengalaman pelajar
title_short Guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah: sudut pengalaman pelajar
title_sort guru sebagai pemudahcara pembentukan amalan bertingkah laku moral di sekolah sudut pengalaman pelajar
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76816/1/ICERP_2019-21.pdf
work_keys_str_mv AT yasinmaizura gurusebagaipemudahcarapembentukanamalanbertingkahlakumoraldisekolahsudutpengalamanpelajar
AT abdullahnursurayyahmadhubala gurusebagaipemudahcarapembentukanamalanbertingkahlakumoraldisekolahsudutpengalamanpelajar
AT roslansamsilah gurusebagaipemudahcarapembentukanamalanbertingkahlakumoraldisekolahsudutpengalamanpelajar
AT abdulwahatnorwahiza gurusebagaipemudahcarapembentukanamalanbertingkahlakumoraldisekolahsudutpengalamanpelajar