Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang

Kanak-kanak lembam merupakan kategori “kanak-kanak berkeperluan khas” di Malaysia. Menurut Puteri Roslina et al. (2016) kanak-kanak bermasalah pembelajaran ialah kanak-kanak yang bermasalah dalam menguasai bahasa, pertuturan, membaca, menulis, menaakul dan mengira. Oleh yang demikian, kanak-kanak le...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abd. Nasir, Siti Noridayu, Abdul Halim, Hazlina
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2019
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76894/1/Sutera-5.pdf
_version_ 1825950747570733056
author Abd. Nasir, Siti Noridayu
Abdul Halim, Hazlina
author_facet Abd. Nasir, Siti Noridayu
Abdul Halim, Hazlina
author_sort Abd. Nasir, Siti Noridayu
collection UPM
description Kanak-kanak lembam merupakan kategori “kanak-kanak berkeperluan khas” di Malaysia. Menurut Puteri Roslina et al. (2016) kanak-kanak bermasalah pembelajaran ialah kanak-kanak yang bermasalah dalam menguasai bahasa, pertuturan, membaca, menulis, menaakul dan mengira. Oleh yang demikian, kanak-kanak lembam di Malaysia mengalami masalah pembelajaran yang serius dan memerlukan bantuan dalam meningkatkan pemerolehan bahasa mereka. Malahan, menurut Puteri Rolina et al. (2016) lagi kanak-kanak ini terdiri daripada mereka yang lembam, mengalami masalah disleksia, kecelaruan defisit, hiperaktiviti, bermasalah emosi dan tingkah laku, terencat akal, Sindrom Down, autism, pintar cerdas dan palsi serebrum. Oleh yang demikian, kajian ini memfokuskan kepada pemerolehan bahasa kanak-kanak lembam yang mengalami masalah. Kajian ini melibatkan seorang kanak-kanak berusia 10 tahun di negeri Perlis. Selain itu, kajian ini mengaplikasikan Teori Behaviorisme untuk analisis data. Kemudian, buku cerita kanak-kanak tentang binatang Keldai dengan Harimau dijadikan sebagai instrumen kajian ini. adalah diharapkan kajian ini memberikan manfaat untuk panduan dan rujukan bagi kajian akan datang. Pemerolehan bahasa kanak-kanak khas begitu penting untuk membantu mereka mempelajari sesuatu bidang, terutamanya bidang akademik. Tambahan lagi, bahasa merupakan alat komunikasi terpenting manusia sama ada melalui lisan, tulisan juga bahasa isyarat.
first_indexed 2024-03-06T10:19:21Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-76894
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T10:19:21Z
publishDate 2019
record_format dspace
spelling upm.eprints-768942020-02-06T03:16:47Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76894/ Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang Abd. Nasir, Siti Noridayu Abdul Halim, Hazlina Kanak-kanak lembam merupakan kategori “kanak-kanak berkeperluan khas” di Malaysia. Menurut Puteri Roslina et al. (2016) kanak-kanak bermasalah pembelajaran ialah kanak-kanak yang bermasalah dalam menguasai bahasa, pertuturan, membaca, menulis, menaakul dan mengira. Oleh yang demikian, kanak-kanak lembam di Malaysia mengalami masalah pembelajaran yang serius dan memerlukan bantuan dalam meningkatkan pemerolehan bahasa mereka. Malahan, menurut Puteri Rolina et al. (2016) lagi kanak-kanak ini terdiri daripada mereka yang lembam, mengalami masalah disleksia, kecelaruan defisit, hiperaktiviti, bermasalah emosi dan tingkah laku, terencat akal, Sindrom Down, autism, pintar cerdas dan palsi serebrum. Oleh yang demikian, kajian ini memfokuskan kepada pemerolehan bahasa kanak-kanak lembam yang mengalami masalah. Kajian ini melibatkan seorang kanak-kanak berusia 10 tahun di negeri Perlis. Selain itu, kajian ini mengaplikasikan Teori Behaviorisme untuk analisis data. Kemudian, buku cerita kanak-kanak tentang binatang Keldai dengan Harimau dijadikan sebagai instrumen kajian ini. adalah diharapkan kajian ini memberikan manfaat untuk panduan dan rujukan bagi kajian akan datang. Pemerolehan bahasa kanak-kanak khas begitu penting untuk membantu mereka mempelajari sesuatu bidang, terutamanya bidang akademik. Tambahan lagi, bahasa merupakan alat komunikasi terpenting manusia sama ada melalui lisan, tulisan juga bahasa isyarat. 2019 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76894/1/Sutera-5.pdf Abd. Nasir, Siti Noridayu and Abdul Halim, Hazlina (2019) Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang. In: Seminar Antarabangsa Susastera, Bahasa dan Budaya Nusantara (SUTERA 2019), 1-2 Ogos 2019, Pusat Penyelidikan Langkawi, UKM. (pp. 905-909).
spellingShingle Abd. Nasir, Siti Noridayu
Abdul Halim, Hazlina
Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title_full Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title_fullStr Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title_full_unstemmed Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title_short Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title_sort interaksi pemerolehan bahasa melayu kanak kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76894/1/Sutera-5.pdf
work_keys_str_mv AT abdnasirsitinoridayu interaksipemerolehanbahasamelayukanakkanaklembammenerusiceritateladanbinatang
AT abdulhalimhazlina interaksipemerolehanbahasamelayukanakkanaklembammenerusiceritateladanbinatang