Pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan Bahasa Melayu dalam pentaksiran bilik darjah

Kajian ini bertujuan untuk meneroka bagaimana peserta kajian melaksanakan penskoran pentaksiran lisan di dalam bilik darjah. Fokus diberikan kepada proses penskoran yang dilakukan oleh peserta kajian dengan merujuk kepada Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) dan Panduan Pelaksanaan Pent...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jamil, Halimah, Said, Rozita Radhiah
Format: Article
Published: Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
_version_ 1825951472393650176
author Jamil, Halimah
Said, Rozita Radhiah
author_facet Jamil, Halimah
Said, Rozita Radhiah
author_sort Jamil, Halimah
collection UPM
description Kajian ini bertujuan untuk meneroka bagaimana peserta kajian melaksanakan penskoran pentaksiran lisan di dalam bilik darjah. Fokus diberikan kepada proses penskoran yang dilakukan oleh peserta kajian dengan merujuk kepada Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) dan Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PPPBD). Kajian kualitatif ini menggunakan pendekatan kajian kes, iaitu penelitian lapangan menggunakan tiga kaedah pengumpulan data, iaitu temu bual, pemerhatian pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan di dalam bilik darjah, dan analisis dokumen. Tujuh orang peserta daripada empat jenis sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Lokasi kajian ialah sebuah SMK; sebuah SABK; sebuah SBP; dan sebuah SMKA. Keempatempatnya terletak dalam sebuah daerah di Negeri Sembilan. Instrumen protokol dibangunkan bagi setiap penelitian di lapangan dan data yang diperoleh dianalisis secara manual dengan bantuan perisian ATLAS.ti versi 8 dan dapatan dihuraikan secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa peserta kajian masih dalam usaha untuk memahami dan menguasai cara terbaik membuat penskoran pentaksiran lisan berdasarkan kriteria dalam Standard Prestasi kemahiran mendengar dan bertutur DSKP. Kekeliruan, rungutan, ketidaktentuan dalam pelaksanaan penskoran masih kabur dan agak sukar diselaraskan kerana Tahap Penguasaan terlalu rigid, tidak jelas, dan bersifat subjektif. Oleh yang demikian, peserta kajian mengambil langkah membuat penskoran mengikut pemahaman dan persepsi sendiri selagi tidak bercanggah dalam ruang lingkup DSKP. Kajian ini boleh dijadikan sebagai penanda aras pencapaian guru pada peringkat awal supaya jika guru jauh tersasar maka usaha untuk berpatah balik akan merugikan wang, masa, tenaga dan masa depan anak bangsa. Kepada pihak pentadbir sekolah, KPM, dan pihak berkepentingan diharap dapat menyampaikan maklumat secara lebih jelas, bersepadu dan menyeluruh bagi mengatasi masalah ini.
first_indexed 2024-09-25T03:35:16Z
format Article
id upm.eprints-81633
institution Universiti Putra Malaysia
last_indexed 2024-09-25T03:35:16Z
publishDate 2019
publisher Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-816332024-05-16T03:03:32Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/81633/ Pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan Bahasa Melayu dalam pentaksiran bilik darjah Jamil, Halimah Said, Rozita Radhiah Kajian ini bertujuan untuk meneroka bagaimana peserta kajian melaksanakan penskoran pentaksiran lisan di dalam bilik darjah. Fokus diberikan kepada proses penskoran yang dilakukan oleh peserta kajian dengan merujuk kepada Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) dan Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PPPBD). Kajian kualitatif ini menggunakan pendekatan kajian kes, iaitu penelitian lapangan menggunakan tiga kaedah pengumpulan data, iaitu temu bual, pemerhatian pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan di dalam bilik darjah, dan analisis dokumen. Tujuh orang peserta daripada empat jenis sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Lokasi kajian ialah sebuah SMK; sebuah SABK; sebuah SBP; dan sebuah SMKA. Keempatempatnya terletak dalam sebuah daerah di Negeri Sembilan. Instrumen protokol dibangunkan bagi setiap penelitian di lapangan dan data yang diperoleh dianalisis secara manual dengan bantuan perisian ATLAS.ti versi 8 dan dapatan dihuraikan secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa peserta kajian masih dalam usaha untuk memahami dan menguasai cara terbaik membuat penskoran pentaksiran lisan berdasarkan kriteria dalam Standard Prestasi kemahiran mendengar dan bertutur DSKP. Kekeliruan, rungutan, ketidaktentuan dalam pelaksanaan penskoran masih kabur dan agak sukar diselaraskan kerana Tahap Penguasaan terlalu rigid, tidak jelas, dan bersifat subjektif. Oleh yang demikian, peserta kajian mengambil langkah membuat penskoran mengikut pemahaman dan persepsi sendiri selagi tidak bercanggah dalam ruang lingkup DSKP. Kajian ini boleh dijadikan sebagai penanda aras pencapaian guru pada peringkat awal supaya jika guru jauh tersasar maka usaha untuk berpatah balik akan merugikan wang, masa, tenaga dan masa depan anak bangsa. Kepada pihak pentadbir sekolah, KPM, dan pihak berkepentingan diharap dapat menyampaikan maklumat secara lebih jelas, bersepadu dan menyeluruh bagi mengatasi masalah ini. Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed Jamil, Halimah and Said, Rozita Radhiah (2019) Pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan Bahasa Melayu dalam pentaksiran bilik darjah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 9 (2). pp. 25-36. ISSN 2180-4842 https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/article/view/205
spellingShingle Jamil, Halimah
Said, Rozita Radhiah
Pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan Bahasa Melayu dalam pentaksiran bilik darjah
title Pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan Bahasa Melayu dalam pentaksiran bilik darjah
title_full Pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan Bahasa Melayu dalam pentaksiran bilik darjah
title_fullStr Pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan Bahasa Melayu dalam pentaksiran bilik darjah
title_full_unstemmed Pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan Bahasa Melayu dalam pentaksiran bilik darjah
title_short Pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan Bahasa Melayu dalam pentaksiran bilik darjah
title_sort pelaksanaan penskoran pentaksiran lisan bahasa melayu dalam pentaksiran bilik darjah
work_keys_str_mv AT jamilhalimah pelaksanaanpenskoranpentaksiranlisanbahasamelayudalampentaksiranbilikdarjah
AT saidrozitaradhiah pelaksanaanpenskoranpentaksiranlisanbahasamelayudalampentaksiranbilikdarjah