Penerapan elemen kerohanian dalam program penjagaan kebersihan sekolah menengah di negeri Selangor Darul Ehsan

Menjaga kebersihan, keceriaan dan keselamatan kawasan persekitaran bukan perkara kecil dalam agenda pembangunan negara. Kebersihan persekitaran yang baik mendorong pelestarian tamadun yang stabil. Ibn Khaldun dalam’al-Muqadimah’, menghuraikan kepentingan menjaga kebersihan udara di kawasan yang didi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Ayup, Mohd Taufik, Mohd Yusoff, Ahmad Nasir
Format: Article
Published: Jurnal Persatuan Bekas Mahasiswa Islam 2019
_version_ 1825951473770430464
author Mohd Ayup, Mohd Taufik
Mohd Yusoff, Ahmad Nasir
author_facet Mohd Ayup, Mohd Taufik
Mohd Yusoff, Ahmad Nasir
author_sort Mohd Ayup, Mohd Taufik
collection UPM
description Menjaga kebersihan, keceriaan dan keselamatan kawasan persekitaran bukan perkara kecil dalam agenda pembangunan negara. Kebersihan persekitaran yang baik mendorong pelestarian tamadun yang stabil. Ibn Khaldun dalam’al-Muqadimah’, menghuraikan kepentingan menjaga kebersihan udara di kawasan yang didiami. Gas-gas yang kotor yang terbebas ke udara akan mencemarkan udara yang bersih dan mengganggu kesihatan masyarakat setempat. Kesihatan masyarakat yang merundum menjadikan masyarakat lemah dan lebih mudah menghidap pelbagai penyakit. Pelbagai gejala pencemaran berlaku pada zaman kini seperti pencemaran air dan udara, lambakan sampah serta saliran dan sungai dipenuhi sampah sarap. Isu dan masalah yang diceritakan Ibn Khaldun seperti pernyataan di atas berlaku pada abad ke-14 sudah menjadi kebimbangan yang besar pada ketika itu dan ini memberikan gambaran bahawa taraf kebersihan pada masa kini berada dalam tahap yang buruk. Amalan menjaga kebersihan, keindahan dan keselamatan diberikan perhatian dalam sistem pendidikan sekolahsekolah di Malaysia melalui Program 3K (Keselamatan, Kebersihan dan Keindahan Alam Sekitar). Objektif penulisan ini ingin mengenal pasti pengetahuan pelajar sekolah menengah di Selangor terhadap Program 3K berkaitan kebersihan, kerohanian dalam program penjagaan kebersihan dalam Program 3K di sekolah-sekolah menengah di negeri Selangor, keberkesanan Program 3K dan persepsi pelajar terhadap tanggungjawab menjaga kebersihan kawasan persekitaran.
first_indexed 2024-09-25T03:35:17Z
format Article
id upm.eprints-81643
institution Universiti Putra Malaysia
last_indexed 2024-09-25T03:35:17Z
publishDate 2019
publisher Jurnal Persatuan Bekas Mahasiswa Islam
record_format dspace
spelling upm.eprints-816432024-05-16T03:43:26Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/81643/ Penerapan elemen kerohanian dalam program penjagaan kebersihan sekolah menengah di negeri Selangor Darul Ehsan Mohd Ayup, Mohd Taufik Mohd Yusoff, Ahmad Nasir Menjaga kebersihan, keceriaan dan keselamatan kawasan persekitaran bukan perkara kecil dalam agenda pembangunan negara. Kebersihan persekitaran yang baik mendorong pelestarian tamadun yang stabil. Ibn Khaldun dalam’al-Muqadimah’, menghuraikan kepentingan menjaga kebersihan udara di kawasan yang didiami. Gas-gas yang kotor yang terbebas ke udara akan mencemarkan udara yang bersih dan mengganggu kesihatan masyarakat setempat. Kesihatan masyarakat yang merundum menjadikan masyarakat lemah dan lebih mudah menghidap pelbagai penyakit. Pelbagai gejala pencemaran berlaku pada zaman kini seperti pencemaran air dan udara, lambakan sampah serta saliran dan sungai dipenuhi sampah sarap. Isu dan masalah yang diceritakan Ibn Khaldun seperti pernyataan di atas berlaku pada abad ke-14 sudah menjadi kebimbangan yang besar pada ketika itu dan ini memberikan gambaran bahawa taraf kebersihan pada masa kini berada dalam tahap yang buruk. Amalan menjaga kebersihan, keindahan dan keselamatan diberikan perhatian dalam sistem pendidikan sekolahsekolah di Malaysia melalui Program 3K (Keselamatan, Kebersihan dan Keindahan Alam Sekitar). Objektif penulisan ini ingin mengenal pasti pengetahuan pelajar sekolah menengah di Selangor terhadap Program 3K berkaitan kebersihan, kerohanian dalam program penjagaan kebersihan dalam Program 3K di sekolah-sekolah menengah di negeri Selangor, keberkesanan Program 3K dan persepsi pelajar terhadap tanggungjawab menjaga kebersihan kawasan persekitaran. Jurnal Persatuan Bekas Mahasiswa Islam 2019 Article PeerReviewed Mohd Ayup, Mohd Taufik and Mohd Yusoff, Ahmad Nasir (2019) Penerapan elemen kerohanian dalam program penjagaan kebersihan sekolah menengah di negeri Selangor Darul Ehsan. Jurnal Al-Anwar, 8 (2). pp. 51-64. ISSN 0128-0279 https://journal.pbmitt.org.my/index.php/vol-8-no-2-dec-2019/
spellingShingle Mohd Ayup, Mohd Taufik
Mohd Yusoff, Ahmad Nasir
Penerapan elemen kerohanian dalam program penjagaan kebersihan sekolah menengah di negeri Selangor Darul Ehsan
title Penerapan elemen kerohanian dalam program penjagaan kebersihan sekolah menengah di negeri Selangor Darul Ehsan
title_full Penerapan elemen kerohanian dalam program penjagaan kebersihan sekolah menengah di negeri Selangor Darul Ehsan
title_fullStr Penerapan elemen kerohanian dalam program penjagaan kebersihan sekolah menengah di negeri Selangor Darul Ehsan
title_full_unstemmed Penerapan elemen kerohanian dalam program penjagaan kebersihan sekolah menengah di negeri Selangor Darul Ehsan
title_short Penerapan elemen kerohanian dalam program penjagaan kebersihan sekolah menengah di negeri Selangor Darul Ehsan
title_sort penerapan elemen kerohanian dalam program penjagaan kebersihan sekolah menengah di negeri selangor darul ehsan
work_keys_str_mv AT mohdayupmohdtaufik penerapanelemenkerohaniandalamprogrampenjagaankebersihansekolahmenengahdinegeriselangordarulehsan
AT mohdyusoffahmadnasir penerapanelemenkerohaniandalamprogrampenjagaankebersihansekolahmenengahdinegeriselangordarulehsan