Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah

Pembinaan penslan interaktif bagi tajuk 'Fundamental of Semiconductor Physics' dicadangkan bagi membantu pelajar pra-siswazah dengan merealisasikan konsep pembelaj aran secara maya. Tujuan utama projek ini untuk menyelesaikan masalah miskonsepsi di kalangan pelajar dalam peranti semikon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sihar, Suzaini
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8533/1/FS_2008_30_IR.pdf
_version_ 1825944415517016064
author Sihar, Suzaini
author_facet Sihar, Suzaini
author_sort Sihar, Suzaini
collection UPM
description Pembinaan penslan interaktif bagi tajuk 'Fundamental of Semiconductor Physics' dicadangkan bagi membantu pelajar pra-siswazah dengan merealisasikan konsep pembelaj aran secara maya. Tujuan utama projek ini untuk menyelesaikan masalah miskonsepsi di kalangan pelajar dalam peranti semikonduktor dan membina e-buku bagi fizik semikonduktor. Persembahan animasi grafik direka sebagai penyelesaian masalah miskonsepsi yang dikenalpasti daripada edaran soalan tinjauan yang meliputi subtopik daripada ujian 1 semester kedua 2005/2006. Pra-uj ian dan pos-ujian diberikan kepada pelajar bagi tujuan memantau prestasi mereka iaitu sebelum dan selepas menggunakan perisian. Penilaian intensif yang dinamakan teknik Pembelajaran Masteri, telah dijalankan kepada pelajar Bacelor Sains dengan Kepujian pada semester pertama dan kedua sessi 2006/2007. Kumpulan pelajar dibahagi kepada tiga iaitu, kumpulan tinjauan (rintis) seramai 35 pelajar, kumpulan kawalan tidak menggunakan perisian multimedia seramai 30 pelajar dan kumpulan eksperimen yang menggunakan perisian multimedia seramai 30 pelajar. Ujian rintis ke atas pelajar tahun akhir dijalankan terlebih dahulu sebelum ujian sebenar dijalankan bagi mengesan kesesuaian penggunaan perisian multimedia ketika sessi pembelajaran seterusnya membantu pengkaji membangun perisian yang sesuai. Keputusan kaj ian yang dijalankan menunjukkan terdapat perbezaan signifikan bagi ujian rintis dengan aras keertian (nilai sigma) p=0.000 «0.05) dan sama nilai dengan keputusan pos-ujian 2 (kumpulan eksperimen). Manakala keputusan bagi pos-ujian 1 (kumpulan kawalan) adalah tidak signifikan (beerti) dengan nilai sigma p=0.856 (>0.05). Nilai Alpha Croanbach ialah 0.89 bagi sejumlah edaran soal selidik ketika posujian 2. Manakala, persepsi pelajar terhadap prototaip perisian multimedia majoriti positif dan bersetuju dengan kesesuaian antara muka multimedia dengan keseluruhan skor min 4.16 (sp=0.76), di mana sisihan p iawai (sp) adalah punca gandadua varians. Responden amat positif dan menunjukkan respon yang tinggi terhadap aspek mudah membuat navigasi apabila menggunakan perisian (min=4.34, sp=0.62) diikuti dengan pendekatan pengajaran dan pembelajaran (min=4.23, sp=O.75). Dalam aspek ciri-ciri multimedia (min=4.05, sp=0.77) dan rekabentuk paparan animasi grafik (min=4.05, sp=0.77). Seterusnya rekabentuk pengajaran yang meliputi penyediaan latihan, maklumbalas, bank soalan dan ruangan glossari (min=4.07, sp=0.57). Dapatan kajian penyelidikan menunjukkan bahawa perisian multimedia menawarkan kepada pelajar pemahaman yang sebenar terhadap konsep pembelajaran.
first_indexed 2024-03-06T07:15:31Z
format Thesis
id upm.eprints-8533
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:15:31Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling upm.eprints-85332023-12-06T00:35:48Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8533/ Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah Sihar, Suzaini Pembinaan penslan interaktif bagi tajuk 'Fundamental of Semiconductor Physics' dicadangkan bagi membantu pelajar pra-siswazah dengan merealisasikan konsep pembelaj aran secara maya. Tujuan utama projek ini untuk menyelesaikan masalah miskonsepsi di kalangan pelajar dalam peranti semikonduktor dan membina e-buku bagi fizik semikonduktor. Persembahan animasi grafik direka sebagai penyelesaian masalah miskonsepsi yang dikenalpasti daripada edaran soalan tinjauan yang meliputi subtopik daripada ujian 1 semester kedua 2005/2006. Pra-uj ian dan pos-ujian diberikan kepada pelajar bagi tujuan memantau prestasi mereka iaitu sebelum dan selepas menggunakan perisian. Penilaian intensif yang dinamakan teknik Pembelajaran Masteri, telah dijalankan kepada pelajar Bacelor Sains dengan Kepujian pada semester pertama dan kedua sessi 2006/2007. Kumpulan pelajar dibahagi kepada tiga iaitu, kumpulan tinjauan (rintis) seramai 35 pelajar, kumpulan kawalan tidak menggunakan perisian multimedia seramai 30 pelajar dan kumpulan eksperimen yang menggunakan perisian multimedia seramai 30 pelajar. Ujian rintis ke atas pelajar tahun akhir dijalankan terlebih dahulu sebelum ujian sebenar dijalankan bagi mengesan kesesuaian penggunaan perisian multimedia ketika sessi pembelajaran seterusnya membantu pengkaji membangun perisian yang sesuai. Keputusan kaj ian yang dijalankan menunjukkan terdapat perbezaan signifikan bagi ujian rintis dengan aras keertian (nilai sigma) p=0.000 «0.05) dan sama nilai dengan keputusan pos-ujian 2 (kumpulan eksperimen). Manakala keputusan bagi pos-ujian 1 (kumpulan kawalan) adalah tidak signifikan (beerti) dengan nilai sigma p=0.856 (>0.05). Nilai Alpha Croanbach ialah 0.89 bagi sejumlah edaran soal selidik ketika posujian 2. Manakala, persepsi pelajar terhadap prototaip perisian multimedia majoriti positif dan bersetuju dengan kesesuaian antara muka multimedia dengan keseluruhan skor min 4.16 (sp=0.76), di mana sisihan p iawai (sp) adalah punca gandadua varians. Responden amat positif dan menunjukkan respon yang tinggi terhadap aspek mudah membuat navigasi apabila menggunakan perisian (min=4.34, sp=0.62) diikuti dengan pendekatan pengajaran dan pembelajaran (min=4.23, sp=O.75). Dalam aspek ciri-ciri multimedia (min=4.05, sp=0.77) dan rekabentuk paparan animasi grafik (min=4.05, sp=0.77). Seterusnya rekabentuk pengajaran yang meliputi penyediaan latihan, maklumbalas, bank soalan dan ruangan glossari (min=4.07, sp=0.57). Dapatan kajian penyelidikan menunjukkan bahawa perisian multimedia menawarkan kepada pelajar pemahaman yang sebenar terhadap konsep pembelajaran. 2008-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8533/1/FS_2008_30_IR.pdf Sihar, Suzaini (2008) Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Interactive multimedia. Semiconductors - Study and teaching. Computer software - Development. Malay
spellingShingle Interactive multimedia.
Semiconductors - Study and teaching.
Computer software - Development.
Sihar, Suzaini
Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title_full Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title_fullStr Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title_full_unstemmed Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title_short Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title_sort rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra siswazah
topic Interactive multimedia.
Semiconductors - Study and teaching.
Computer software - Development.
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8533/1/FS_2008_30_IR.pdf
work_keys_str_mv AT siharsuzaini rekabentukdanpembangunanperisianmultimediabagifiziksemikonduktorasasuntukpelajarprasiswazah