Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku
Kajian ini meneliti penglibatan komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku di sebuah sekolah menengah di Johor. Hal ini demikian kerana murid bermasalah tingkah laku mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Pendidikan luar seperti Kem Bina Insan (KBI...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/85557/1/FPP%202019%2039%20UPM%20ir.pdf |
_version_ | 1796981640455520256 |
---|---|
author | Tan, Soon Hun |
author_facet | Tan, Soon Hun |
author_sort | Tan, Soon Hun |
collection | UPM |
description | Kajian ini meneliti penglibatan komponen kem dalam perkembangan moral bagi
murid bermasalah tingkah laku di sebuah sekolah menengah di Johor. Hal ini
demikian kerana murid bermasalah tingkah laku mengganggu proses pengajaran dan
pembelajaran di sekolah. Pendidikan luar seperti Kem Bina Insan (KBI) adalah satu
cara untuk mengatasi masalah tersebut. Namun terdapat jurang teori, kajian dan
metodologi tentang penglibatan komponen kem dalam perkembangan moral.
Seramai 53 orang murid telah dipilih sebagai peserta soal selidik dan enam orang
murid dipilih sebagai peserta temu bual berdasarkan sampel kajian. Penyelidikan ini
mengaplikasikan tiga teori asas iaitu teori pembelajaran berasaskan pengalaman
(Kolb, 1984), model McKenzie (2000, 2003) dan model Empat Komponen Tindakan
Moral (Rest, 1984). Dalam kajian ini, kaedah deskriptif dilakukan terhadap KBI bagi
mengumpul data secara kuantitatif (soal selidik) dan kualitatif (temu bual) bagi
menjawab tiga persoalan kajian iaitu: Apakah komponen-komponen kem yang
terlibat dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku?;
Bagaimanakah komponen-komponen kem terlibat dalam perkembangan moral bagi
murid bermasalah tingkah laku?; Mengapakah komponen-komponen kem terlibat
dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku? Dapatan kajian
yang pertama telah mengenal pasti kualiti kem (M=4.27, SP=0.09) dan fasilitator
(M=4.04, SP=0.11) merupakan komponen kem yang mempunyai penglibatan tinggi
dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku. Manakala
komponen kem yang lain seperti kumpulan (M=3.93, SP=0.06), aktiviti khusus
(M=3.86, SP=0.45) dan persekitaran fizikal (M=3.84, SP=0.13) pula memperlihatkan
penglibatan yang sederhana dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah
tingkah laku. Dapatan kajian seterusnya menerangkan komponen kem dalam
perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku adalah terdiri daripada
ransangan pemikiran (menaakul, membuat pertimbangan), sentuhan emosi (empati,
rasa bersalah, kemuliaan, kesyukuran) dan dorongan tingkah laku (patuh, altruistik).
Dapatan kajian yang ketiga memerihalkan bahawa motivasi dalaman (keinginan diri,
refleksi diri, nilai personal, pengalaman diri) dan motivasi luaran (fasilitator,
kumpulan) sebagai penglibatan komponen kem dalam kajian ini. Kesimpulannya,
dapatan kajian yang diperoleh melalui kajian kem tumpuan iaitu Kem Bina Insan (KBI) memberi pemahaman mendalam tentang penglibatan komponen kem terhadap
perkembangan moral dalam kalangan murid-murid bermasalah tingkah laku. Oleh itu,
hasil kajian ini boleh dicadangkan atau dijadikan sebagai garis panduan oleh manamana
pihak penganjur kem bagi memantapkan program Pendidikan Moral di
sekolah-sekolah ke arah membentuk modal insan yang bermoral dan bersahsiah tinggi. |
first_indexed | 2024-03-06T10:40:34Z |
format | Thesis |
id | upm.eprints-85557 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T10:40:34Z |
publishDate | 2019 |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-855572021-12-10T07:40:01Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/85557/ Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku Tan, Soon Hun Kajian ini meneliti penglibatan komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku di sebuah sekolah menengah di Johor. Hal ini demikian kerana murid bermasalah tingkah laku mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Pendidikan luar seperti Kem Bina Insan (KBI) adalah satu cara untuk mengatasi masalah tersebut. Namun terdapat jurang teori, kajian dan metodologi tentang penglibatan komponen kem dalam perkembangan moral. Seramai 53 orang murid telah dipilih sebagai peserta soal selidik dan enam orang murid dipilih sebagai peserta temu bual berdasarkan sampel kajian. Penyelidikan ini mengaplikasikan tiga teori asas iaitu teori pembelajaran berasaskan pengalaman (Kolb, 1984), model McKenzie (2000, 2003) dan model Empat Komponen Tindakan Moral (Rest, 1984). Dalam kajian ini, kaedah deskriptif dilakukan terhadap KBI bagi mengumpul data secara kuantitatif (soal selidik) dan kualitatif (temu bual) bagi menjawab tiga persoalan kajian iaitu: Apakah komponen-komponen kem yang terlibat dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku?; Bagaimanakah komponen-komponen kem terlibat dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku?; Mengapakah komponen-komponen kem terlibat dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku? Dapatan kajian yang pertama telah mengenal pasti kualiti kem (M=4.27, SP=0.09) dan fasilitator (M=4.04, SP=0.11) merupakan komponen kem yang mempunyai penglibatan tinggi dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku. Manakala komponen kem yang lain seperti kumpulan (M=3.93, SP=0.06), aktiviti khusus (M=3.86, SP=0.45) dan persekitaran fizikal (M=3.84, SP=0.13) pula memperlihatkan penglibatan yang sederhana dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku. Dapatan kajian seterusnya menerangkan komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku adalah terdiri daripada ransangan pemikiran (menaakul, membuat pertimbangan), sentuhan emosi (empati, rasa bersalah, kemuliaan, kesyukuran) dan dorongan tingkah laku (patuh, altruistik). Dapatan kajian yang ketiga memerihalkan bahawa motivasi dalaman (keinginan diri, refleksi diri, nilai personal, pengalaman diri) dan motivasi luaran (fasilitator, kumpulan) sebagai penglibatan komponen kem dalam kajian ini. Kesimpulannya, dapatan kajian yang diperoleh melalui kajian kem tumpuan iaitu Kem Bina Insan (KBI) memberi pemahaman mendalam tentang penglibatan komponen kem terhadap perkembangan moral dalam kalangan murid-murid bermasalah tingkah laku. Oleh itu, hasil kajian ini boleh dicadangkan atau dijadikan sebagai garis panduan oleh manamana pihak penganjur kem bagi memantapkan program Pendidikan Moral di sekolah-sekolah ke arah membentuk modal insan yang bermoral dan bersahsiah tinggi. 2019-05 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/85557/1/FPP%202019%2039%20UPM%20ir.pdf Tan, Soon Hun (2019) Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Moral development Ethics Moral education |
spellingShingle | Moral development Ethics Moral education Tan, Soon Hun Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku |
title | Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku |
title_full | Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku |
title_fullStr | Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku |
title_full_unstemmed | Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku |
title_short | Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku |
title_sort | komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku |
topic | Moral development Ethics Moral education |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/85557/1/FPP%202019%2039%20UPM%20ir.pdf |
work_keys_str_mv | AT tansoonhun komponenkemdalamperkembanganmoralbagimuridbermasalahtingkahlaku |