Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku

Kajian ini meneliti penglibatan komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku di sebuah sekolah menengah di Johor. Hal ini demikian kerana murid bermasalah tingkah laku mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Pendidikan luar seperti Kem Bina Insan (KBI...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tan, Soon Hun
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/85557/1/FPP%202019%2039%20UPM%20ir.pdf
_version_ 1796981640455520256
author Tan, Soon Hun
author_facet Tan, Soon Hun
author_sort Tan, Soon Hun
collection UPM
description Kajian ini meneliti penglibatan komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku di sebuah sekolah menengah di Johor. Hal ini demikian kerana murid bermasalah tingkah laku mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Pendidikan luar seperti Kem Bina Insan (KBI) adalah satu cara untuk mengatasi masalah tersebut. Namun terdapat jurang teori, kajian dan metodologi tentang penglibatan komponen kem dalam perkembangan moral. Seramai 53 orang murid telah dipilih sebagai peserta soal selidik dan enam orang murid dipilih sebagai peserta temu bual berdasarkan sampel kajian. Penyelidikan ini mengaplikasikan tiga teori asas iaitu teori pembelajaran berasaskan pengalaman (Kolb, 1984), model McKenzie (2000, 2003) dan model Empat Komponen Tindakan Moral (Rest, 1984). Dalam kajian ini, kaedah deskriptif dilakukan terhadap KBI bagi mengumpul data secara kuantitatif (soal selidik) dan kualitatif (temu bual) bagi menjawab tiga persoalan kajian iaitu: Apakah komponen-komponen kem yang terlibat dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku?; Bagaimanakah komponen-komponen kem terlibat dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku?; Mengapakah komponen-komponen kem terlibat dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku? Dapatan kajian yang pertama telah mengenal pasti kualiti kem (M=4.27, SP=0.09) dan fasilitator (M=4.04, SP=0.11) merupakan komponen kem yang mempunyai penglibatan tinggi dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku. Manakala komponen kem yang lain seperti kumpulan (M=3.93, SP=0.06), aktiviti khusus (M=3.86, SP=0.45) dan persekitaran fizikal (M=3.84, SP=0.13) pula memperlihatkan penglibatan yang sederhana dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku. Dapatan kajian seterusnya menerangkan komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku adalah terdiri daripada ransangan pemikiran (menaakul, membuat pertimbangan), sentuhan emosi (empati, rasa bersalah, kemuliaan, kesyukuran) dan dorongan tingkah laku (patuh, altruistik). Dapatan kajian yang ketiga memerihalkan bahawa motivasi dalaman (keinginan diri, refleksi diri, nilai personal, pengalaman diri) dan motivasi luaran (fasilitator, kumpulan) sebagai penglibatan komponen kem dalam kajian ini. Kesimpulannya, dapatan kajian yang diperoleh melalui kajian kem tumpuan iaitu Kem Bina Insan (KBI) memberi pemahaman mendalam tentang penglibatan komponen kem terhadap perkembangan moral dalam kalangan murid-murid bermasalah tingkah laku. Oleh itu, hasil kajian ini boleh dicadangkan atau dijadikan sebagai garis panduan oleh manamana pihak penganjur kem bagi memantapkan program Pendidikan Moral di sekolah-sekolah ke arah membentuk modal insan yang bermoral dan bersahsiah tinggi.
first_indexed 2024-03-06T10:40:34Z
format Thesis
id upm.eprints-85557
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T10:40:34Z
publishDate 2019
record_format dspace
spelling upm.eprints-855572021-12-10T07:40:01Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/85557/ Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku Tan, Soon Hun Kajian ini meneliti penglibatan komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku di sebuah sekolah menengah di Johor. Hal ini demikian kerana murid bermasalah tingkah laku mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Pendidikan luar seperti Kem Bina Insan (KBI) adalah satu cara untuk mengatasi masalah tersebut. Namun terdapat jurang teori, kajian dan metodologi tentang penglibatan komponen kem dalam perkembangan moral. Seramai 53 orang murid telah dipilih sebagai peserta soal selidik dan enam orang murid dipilih sebagai peserta temu bual berdasarkan sampel kajian. Penyelidikan ini mengaplikasikan tiga teori asas iaitu teori pembelajaran berasaskan pengalaman (Kolb, 1984), model McKenzie (2000, 2003) dan model Empat Komponen Tindakan Moral (Rest, 1984). Dalam kajian ini, kaedah deskriptif dilakukan terhadap KBI bagi mengumpul data secara kuantitatif (soal selidik) dan kualitatif (temu bual) bagi menjawab tiga persoalan kajian iaitu: Apakah komponen-komponen kem yang terlibat dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku?; Bagaimanakah komponen-komponen kem terlibat dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku?; Mengapakah komponen-komponen kem terlibat dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku? Dapatan kajian yang pertama telah mengenal pasti kualiti kem (M=4.27, SP=0.09) dan fasilitator (M=4.04, SP=0.11) merupakan komponen kem yang mempunyai penglibatan tinggi dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku. Manakala komponen kem yang lain seperti kumpulan (M=3.93, SP=0.06), aktiviti khusus (M=3.86, SP=0.45) dan persekitaran fizikal (M=3.84, SP=0.13) pula memperlihatkan penglibatan yang sederhana dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku. Dapatan kajian seterusnya menerangkan komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku adalah terdiri daripada ransangan pemikiran (menaakul, membuat pertimbangan), sentuhan emosi (empati, rasa bersalah, kemuliaan, kesyukuran) dan dorongan tingkah laku (patuh, altruistik). Dapatan kajian yang ketiga memerihalkan bahawa motivasi dalaman (keinginan diri, refleksi diri, nilai personal, pengalaman diri) dan motivasi luaran (fasilitator, kumpulan) sebagai penglibatan komponen kem dalam kajian ini. Kesimpulannya, dapatan kajian yang diperoleh melalui kajian kem tumpuan iaitu Kem Bina Insan (KBI) memberi pemahaman mendalam tentang penglibatan komponen kem terhadap perkembangan moral dalam kalangan murid-murid bermasalah tingkah laku. Oleh itu, hasil kajian ini boleh dicadangkan atau dijadikan sebagai garis panduan oleh manamana pihak penganjur kem bagi memantapkan program Pendidikan Moral di sekolah-sekolah ke arah membentuk modal insan yang bermoral dan bersahsiah tinggi. 2019-05 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/85557/1/FPP%202019%2039%20UPM%20ir.pdf Tan, Soon Hun (2019) Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Moral development Ethics Moral education
spellingShingle Moral development
Ethics
Moral education
Tan, Soon Hun
Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku
title Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku
title_full Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku
title_fullStr Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku
title_full_unstemmed Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku
title_short Komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku
title_sort komponen kem dalam perkembangan moral bagi murid bermasalah tingkah laku
topic Moral development
Ethics
Moral education
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/85557/1/FPP%202019%2039%20UPM%20ir.pdf
work_keys_str_mv AT tansoonhun komponenkemdalamperkembanganmoralbagimuridbermasalahtingkahlaku