Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan

Objektif kajian ini ialah untuk melihat permasalahan dalam pengajaran Kesusasteraan Melayu di peringkat Tingkatan 4 dan 5 Sekolah Menengah Kebangsaan. Sebanyak 22 buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Sembilan dan sebanyak 108 orang guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu di sekolah-sekolah...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salleh, Ibrahim
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1985
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8843/1/FPP_1985_1%20IR.pdf
_version_ 1796967611578187776
author Salleh, Ibrahim
author_facet Salleh, Ibrahim
author_sort Salleh, Ibrahim
collection UPM
description Objektif kajian ini ialah untuk melihat permasalahan dalam pengajaran Kesusasteraan Melayu di peringkat Tingkatan 4 dan 5 Sekolah Menengah Kebangsaan. Sebanyak 22 buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Sembilan dan sebanyak 108 orang guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu di sekolah-sekolah itu terlibat dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan kerana masalah pengajaran Kesusasteraan Melayu, terutama dari segi objektif pengajaran, pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran, pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan serta sikap guru masih lagi wujud walaupun mata pelajaran Kesusasteraan Melayu telah lama diperkenalkan. Data-data telah dikumpulkan menerusi soal selidik, temuduga berstruktur dan pemerhatian. Data-data tersebut telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil yang didapati ialah guru-guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu di Sekolah Menengah Kebangsaan itu tidak jelas mengenai objektif pengajaran Kesusasteraan Melayu yang sebenarnya. Mereka juga tidak jelas mengenai makna istilah pendekatan, kaedah dan teknik serta tidak dapat membezakan istilah-istilah tersebut. Guruguru Kesus asteraan Melayu juga didapati mengabaikan aspek pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan. Bahan-bahan yang dipilih dan digunakan itu adalah terdiri daripada bahan-bahan yang mudah dipero lehi dan tidak terjamin kebolehpercayaannya seperti buku-buku ulasan teks dan siri buku panduan lulus peperiksaan.
first_indexed 2024-03-06T07:16:25Z
format Thesis
id upm.eprints-8843
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:16:25Z
publishDate 1985
record_format dspace
spelling upm.eprints-88432024-03-05T07:00:24Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8843/ Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan Salleh, Ibrahim Objektif kajian ini ialah untuk melihat permasalahan dalam pengajaran Kesusasteraan Melayu di peringkat Tingkatan 4 dan 5 Sekolah Menengah Kebangsaan. Sebanyak 22 buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Sembilan dan sebanyak 108 orang guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu di sekolah-sekolah itu terlibat dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan kerana masalah pengajaran Kesusasteraan Melayu, terutama dari segi objektif pengajaran, pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran, pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan serta sikap guru masih lagi wujud walaupun mata pelajaran Kesusasteraan Melayu telah lama diperkenalkan. Data-data telah dikumpulkan menerusi soal selidik, temuduga berstruktur dan pemerhatian. Data-data tersebut telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil yang didapati ialah guru-guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu di Sekolah Menengah Kebangsaan itu tidak jelas mengenai objektif pengajaran Kesusasteraan Melayu yang sebenarnya. Mereka juga tidak jelas mengenai makna istilah pendekatan, kaedah dan teknik serta tidak dapat membezakan istilah-istilah tersebut. Guruguru Kesus asteraan Melayu juga didapati mengabaikan aspek pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan. Bahan-bahan yang dipilih dan digunakan itu adalah terdiri daripada bahan-bahan yang mudah dipero lehi dan tidak terjamin kebolehpercayaannya seperti buku-buku ulasan teks dan siri buku panduan lulus peperiksaan. 1985-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8843/1/FPP_1985_1%20IR.pdf Salleh, Ibrahim (1985) Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia. Malay literature - Study and teaching (Secondary) Malay
spellingShingle Malay literature - Study and teaching (Secondary)
Salleh, Ibrahim
Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title_full Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title_fullStr Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title_full_unstemmed Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title_short Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title_sort pengajaran kesusasteraan melayu satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
topic Malay literature - Study and teaching (Secondary)
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8843/1/FPP_1985_1%20IR.pdf
work_keys_str_mv AT sallehibrahim pengajarankesusasteraanmelayusatukajianmengenaipermasalahannyadiperingkattingkatan4dan5sekolahmenengahkebangsaan