Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak

Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling merupakan satu program dan kegiatan terancang yang dijalankan di semua sekolah menengah di seluruh negara. Tujuannya ialah untuk membimbing pelajar mengatasi masalah yang dihadapi serta membantu mereka memahami diri, kebolehan dan memperkembangkan potensi ya...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohd. Dom, Alimuddin
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1988
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8860/1/FPP_1988_4%20IR.pdf
_version_ 1825944477941891072
author Mohd. Dom, Alimuddin
author_facet Mohd. Dom, Alimuddin
author_sort Mohd. Dom, Alimuddin
collection UPM
description Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling merupakan satu program dan kegiatan terancang yang dijalankan di semua sekolah menengah di seluruh negara. Tujuannya ialah untuk membimbing pelajar mengatasi masalah yang dihadapi serta membantu mereka memahami diri, kebolehan dan memperkembangkan potensi yang sedia ada pada diri mereka. Perkhidmatan ini juga akan bertindak memberi makiumat di dalam bidang pelajaran dan kerjaya mereka. Program Bimbingan dan Kaunseling dijalankan oleh kaunselor sepanjang tahun di semua sekolah menengah. Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti tanggapan pelajar terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling dari segi fungsi, keupayaan dan keberkesanannya. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengetahui sama ada wujud perbezaantanggapan di antara pelajar-pelajar bandar dan luar bandar serta pelajar-pelajar lelaki dan perempuan terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunse1ing. Kajian ini di jalankan di enam buah sekolah di daerah Larut dan Matang, Perak. Seramai 600 pelajar dipilih sebagai subjek kajian yang terdiri daripada 300 pelajar lelaki dan 300 pelajar perempuan. Kajian ini dija1ankan dengan soal selidik yang mengandungi 34 item. Data-data yang didapati dianalisis dengan cara taburan kekerapan, peratusan dan chi-square. Hasil kajian secara kese1uruhannya menunjukkan pelajar-pelajar mempunyai tanggapan yang positif terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunse1ing. Tidak banyak perbezaan yang signifikan di antara tanggapan pelajar bandar dan luar bandar serta di antara pelajar lelaki dan perempuan terhadap kenyataan-kenyataan mengenai perkhidmatan tersebut. Namun demikian ada juga terdapat tanggapan-tanggapan yang berbeza di kalangan responden yang berlainan lokaliti dan jantina terhadap beberapa kenyataan yang dikemukakan.
first_indexed 2024-03-06T07:16:28Z
format Thesis
id upm.eprints-8860
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-04-09T03:49:04Z
publishDate 1988
record_format dspace
spelling upm.eprints-88602024-03-06T08:44:27Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8860/ Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak Mohd. Dom, Alimuddin Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling merupakan satu program dan kegiatan terancang yang dijalankan di semua sekolah menengah di seluruh negara. Tujuannya ialah untuk membimbing pelajar mengatasi masalah yang dihadapi serta membantu mereka memahami diri, kebolehan dan memperkembangkan potensi yang sedia ada pada diri mereka. Perkhidmatan ini juga akan bertindak memberi makiumat di dalam bidang pelajaran dan kerjaya mereka. Program Bimbingan dan Kaunseling dijalankan oleh kaunselor sepanjang tahun di semua sekolah menengah. Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti tanggapan pelajar terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling dari segi fungsi, keupayaan dan keberkesanannya. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengetahui sama ada wujud perbezaantanggapan di antara pelajar-pelajar bandar dan luar bandar serta pelajar-pelajar lelaki dan perempuan terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunse1ing. Kajian ini di jalankan di enam buah sekolah di daerah Larut dan Matang, Perak. Seramai 600 pelajar dipilih sebagai subjek kajian yang terdiri daripada 300 pelajar lelaki dan 300 pelajar perempuan. Kajian ini dija1ankan dengan soal selidik yang mengandungi 34 item. Data-data yang didapati dianalisis dengan cara taburan kekerapan, peratusan dan chi-square. Hasil kajian secara kese1uruhannya menunjukkan pelajar-pelajar mempunyai tanggapan yang positif terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunse1ing. Tidak banyak perbezaan yang signifikan di antara tanggapan pelajar bandar dan luar bandar serta di antara pelajar lelaki dan perempuan terhadap kenyataan-kenyataan mengenai perkhidmatan tersebut. Namun demikian ada juga terdapat tanggapan-tanggapan yang berbeza di kalangan responden yang berlainan lokaliti dan jantina terhadap beberapa kenyataan yang dikemukakan. 1988-07 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8860/1/FPP_1988_4%20IR.pdf Mohd. Dom, Alimuddin (1988) Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia. Personnel service in secondary education - Perak Counseling - Perak Student counselors - Perak Malay
spellingShingle Personnel service in secondary education - Perak
Counseling - Perak
Student counselors - Perak
Mohd. Dom, Alimuddin
Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title_full Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title_fullStr Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title_full_unstemmed Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title_short Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title_sort tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di perak
topic Personnel service in secondary education - Perak
Counseling - Perak
Student counselors - Perak
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8860/1/FPP_1988_4%20IR.pdf
work_keys_str_mv AT mohddomalimuddin tanggapanpelajarterhadapperkhidmatanbimbingandankaunselingdienambuahsekolahmenengahdiperak