Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat
Kepimpinan instruksi merupakan unsur teras kepimpinan pendidikan. Walaupun tanggungjawab utama guru ialah untuk menyampaikan pelajaran kepada murid, guru besar dan pengetua adalah bertanggungjawab tentang mutu program instruksi pada amnya dan keberkesanan pelaksanaan program Kurikulum Baru Seko...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1991
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8863/1/FPP_1991_2_A.pdf |
_version_ | 1825944478519656448 |
---|---|
author | Lee, Chong Nim |
author_facet | Lee, Chong Nim |
author_sort | Lee, Chong Nim |
collection | UPM |
description | Kepimpinan instruksi merupakan unsur teras
kepimpinan pendidikan. Walaupun tanggungjawab utama guru
ialah untuk menyampaikan pelajaran kepada murid, guru
besar dan pengetua adalah bertanggungjawab tentang mutu
program instruksi pada amnya dan keberkesanan pelaksanaan
program Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) khasnya.
Bagaimanapun, kajian mengenai kepimpinan instruksi guru
besar dan pengetua masih kurang diusahakan di negara ini.
Kajian ini merupakan satu kajian penerokaan
bertujuan untuk melihat persepsi guru-guru sekolah rendah
dan menengah terhadap kekerapan fungsi-fungsi kepimpinan
instruksi yang dilakukan oleh guru besar dan pengetua mereka. Tinjauan juga dilakukan untuk melihat persepsi
guru-guru mengenai pencerapan ke ata s pengajaran guru
dalam bilik darjah. Selain daripada itu, kajian ini
menyelidiki tahap kepuasan guru terhadap kepimpinan instruksi guru besar dan pengetua mereka.
Sejumlah 401 orang guru dari 30 sekolah rendah dan 8
sekolah menengah dipilih dengan menggunakan kaedah
persampelan rawak kelompok berlapis daripada 69 buah
sekolah yang mempunyai lebih daripada 1900 orang guru
dalam Daerah Hulu Langat di negeri Selangor Darul Ehsan.
Setiap subjek dalam sampel diminta mengisi satu soal selidik yang ditadbir oleh pengkaji sendiri. Alat kajian
tersebut dipadankan dari "The Principal
Management Rating Scale" oleh Hallinger
(1987)• |
first_indexed | 2024-03-06T07:16:28Z |
format | Thesis |
id | upm.eprints-8863 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English Malay |
last_indexed | 2024-03-06T07:16:28Z |
publishDate | 1991 |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-88632011-09-12T06:46:41Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8863/ Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat Lee, Chong Nim Kepimpinan instruksi merupakan unsur teras kepimpinan pendidikan. Walaupun tanggungjawab utama guru ialah untuk menyampaikan pelajaran kepada murid, guru besar dan pengetua adalah bertanggungjawab tentang mutu program instruksi pada amnya dan keberkesanan pelaksanaan program Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) khasnya. Bagaimanapun, kajian mengenai kepimpinan instruksi guru besar dan pengetua masih kurang diusahakan di negara ini. Kajian ini merupakan satu kajian penerokaan bertujuan untuk melihat persepsi guru-guru sekolah rendah dan menengah terhadap kekerapan fungsi-fungsi kepimpinan instruksi yang dilakukan oleh guru besar dan pengetua mereka. Tinjauan juga dilakukan untuk melihat persepsi guru-guru mengenai pencerapan ke ata s pengajaran guru dalam bilik darjah. Selain daripada itu, kajian ini menyelidiki tahap kepuasan guru terhadap kepimpinan instruksi guru besar dan pengetua mereka. Sejumlah 401 orang guru dari 30 sekolah rendah dan 8 sekolah menengah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak kelompok berlapis daripada 69 buah sekolah yang mempunyai lebih daripada 1900 orang guru dalam Daerah Hulu Langat di negeri Selangor Darul Ehsan. Setiap subjek dalam sampel diminta mengisi satu soal selidik yang ditadbir oleh pengkaji sendiri. Alat kajian tersebut dipadankan dari "The Principal Management Rating Scale" oleh Hallinger (1987)• 1991 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8863/1/FPP_1991_2_A.pdf Lee, Chong Nim (1991) Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia. School management and organization School supervision - Malaysia Malay |
spellingShingle | School management and organization School supervision - Malaysia Lee, Chong Nim Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title | Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title_full | Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title_fullStr | Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title_full_unstemmed | Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title_short | Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title_sort | kepimpinan instruksi dan pencerapan pengajaran di sekolah sekolah daerah hulu langat |
topic | School management and organization School supervision - Malaysia |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8863/1/FPP_1991_2_A.pdf |
work_keys_str_mv | AT leechongnim kepimpinaninstruksidanpencerapanpengajarandisekolahsekolahdaerahhululangat |