Kesalahan Tatabahasa dan Tanda Bacaan Pelajar-pelajar Melayu di Peringkat Sekolah Menengah Bawah Daerah Brunei/Muara dan Daerah Tutong: Satu Perbandingan

Penyelidikan ini cuba mendapatkan data tentang kesalahan tatabahasa dan tanda bacaan yang dilakukan oleh pelajar-pelajar Melayu yang belajar di Tingkatan Dua, iaitu dua buah sekolah menengah dari daerah Tutong, dan dua buah sekolah menengah dari daerah Brunei/Muara. Dua bentuk ujian telah di kem...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pengiran Damit, Pengiran Mahmud
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1992
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8876/1/FPP_1992_4_A.pdf
_version_ 1796967618659221504
author Pengiran Damit, Pengiran Mahmud
author_facet Pengiran Damit, Pengiran Mahmud
author_sort Pengiran Damit, Pengiran Mahmud
collection UPM
description Penyelidikan ini cuba mendapatkan data tentang kesalahan tatabahasa dan tanda bacaan yang dilakukan oleh pelajar-pelajar Melayu yang belajar di Tingkatan Dua, iaitu dua buah sekolah menengah dari daerah Tutong, dan dua buah sekolah menengah dari daerah Brunei/Muara. Dua bentuk ujian telah di kemukakan kepada sampel, iaitu ujian menulis karangan dan ujian objektif pelbagai pilihan. Kedua-dua ujian tersebut bertujuan untuk mencari kesal ahan dalam aspek penggunaan imbuhan, penggunaan perkataan, pembentukan ayat dan penggunaan tanda bacaan. Setelah semua data diproses dan dianalisis, penyelidikan ini telah menghasilkan dapatan-dapatan dan rumusan-rumusan seperti yang berikut: (i) Dalam 200 buah karangan yang jumlah perkataannya lebih kurang 30,000 patah, didapati sampel tel ah melakukan kesalahan sebanyak 1,736. Purata kesalahan bagi setiap sampel adalah 8.68. Sementara dalam ujian objektif pelbagai pili han yang mempunyai sebanyak 10,000 soalan semuanya, didapati sampel telah melakukan kesalahan sebanyak 2,030. Purata kesalahan seti ap sampel bagi ujian ini adalah sebanyak 10.15. Jumlah kesal ahan bagi setiap sam pel untuk keduadua ujian adal ah sebanyak 18.83 kali, atau sebanyak 9.4 bagi setiap sampel untuk satu jenis ujian, (ii) Dalam ujian karangan aspek yang paling tinggi kekerapan kesalahannya dilakukan sampel ialah pembentukan ayat, iaitu sebanyak 624 atau 35.94%. Sementara dalam ujian objektif pelbagai pilihan pula didapati kesalahan aspek tanda baeaan yang paling tinggi kekerapannya, iaitu sebanyak 787 atau 38.77%.
first_indexed 2024-03-06T07:16:31Z
format Thesis
id upm.eprints-8876
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:16:31Z
publishDate 1992
record_format dspace
spelling upm.eprints-88762011-09-12T01:39:14Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8876/ Kesalahan Tatabahasa dan Tanda Bacaan Pelajar-pelajar Melayu di Peringkat Sekolah Menengah Bawah Daerah Brunei/Muara dan Daerah Tutong: Satu Perbandingan Pengiran Damit, Pengiran Mahmud Penyelidikan ini cuba mendapatkan data tentang kesalahan tatabahasa dan tanda bacaan yang dilakukan oleh pelajar-pelajar Melayu yang belajar di Tingkatan Dua, iaitu dua buah sekolah menengah dari daerah Tutong, dan dua buah sekolah menengah dari daerah Brunei/Muara. Dua bentuk ujian telah di kemukakan kepada sampel, iaitu ujian menulis karangan dan ujian objektif pelbagai pilihan. Kedua-dua ujian tersebut bertujuan untuk mencari kesal ahan dalam aspek penggunaan imbuhan, penggunaan perkataan, pembentukan ayat dan penggunaan tanda bacaan. Setelah semua data diproses dan dianalisis, penyelidikan ini telah menghasilkan dapatan-dapatan dan rumusan-rumusan seperti yang berikut: (i) Dalam 200 buah karangan yang jumlah perkataannya lebih kurang 30,000 patah, didapati sampel tel ah melakukan kesalahan sebanyak 1,736. Purata kesalahan bagi setiap sampel adalah 8.68. Sementara dalam ujian objektif pelbagai pili han yang mempunyai sebanyak 10,000 soalan semuanya, didapati sampel telah melakukan kesalahan sebanyak 2,030. Purata kesalahan seti ap sampel bagi ujian ini adalah sebanyak 10.15. Jumlah kesal ahan bagi setiap sam pel untuk keduadua ujian adal ah sebanyak 18.83 kali, atau sebanyak 9.4 bagi setiap sampel untuk satu jenis ujian, (ii) Dalam ujian karangan aspek yang paling tinggi kekerapan kesalahannya dilakukan sampel ialah pembentukan ayat, iaitu sebanyak 624 atau 35.94%. Sementara dalam ujian objektif pelbagai pilihan pula didapati kesalahan aspek tanda baeaan yang paling tinggi kekerapannya, iaitu sebanyak 787 atau 38.77%. 1992 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8876/1/FPP_1992_4_A.pdf Pengiran Damit, Pengiran Mahmud (1992) Kesalahan Tatabahasa dan Tanda Bacaan Pelajar-pelajar Melayu di Peringkat Sekolah Menengah Bawah Daerah Brunei/Muara dan Daerah Tutong: Satu Perbandingan. Masters thesis, Universiti Pertanian Malaysia. Malay language - Brunei - Muara - Grammar - Errors of usage Malay language - Brunei - Tutong- Grammar - Errors of usage Malay language - Brunei - Muara - Punctuation - Errors of usage Malay
spellingShingle Malay language - Brunei - Muara - Grammar - Errors of usage
Malay language - Brunei - Tutong- Grammar - Errors of usage
Malay language - Brunei - Muara - Punctuation - Errors of usage
Pengiran Damit, Pengiran Mahmud
Kesalahan Tatabahasa dan Tanda Bacaan Pelajar-pelajar Melayu di Peringkat Sekolah Menengah Bawah Daerah Brunei/Muara dan Daerah Tutong: Satu Perbandingan
title Kesalahan Tatabahasa dan Tanda Bacaan Pelajar-pelajar Melayu di Peringkat Sekolah Menengah Bawah Daerah Brunei/Muara dan Daerah Tutong: Satu Perbandingan
title_full Kesalahan Tatabahasa dan Tanda Bacaan Pelajar-pelajar Melayu di Peringkat Sekolah Menengah Bawah Daerah Brunei/Muara dan Daerah Tutong: Satu Perbandingan
title_fullStr Kesalahan Tatabahasa dan Tanda Bacaan Pelajar-pelajar Melayu di Peringkat Sekolah Menengah Bawah Daerah Brunei/Muara dan Daerah Tutong: Satu Perbandingan
title_full_unstemmed Kesalahan Tatabahasa dan Tanda Bacaan Pelajar-pelajar Melayu di Peringkat Sekolah Menengah Bawah Daerah Brunei/Muara dan Daerah Tutong: Satu Perbandingan
title_short Kesalahan Tatabahasa dan Tanda Bacaan Pelajar-pelajar Melayu di Peringkat Sekolah Menengah Bawah Daerah Brunei/Muara dan Daerah Tutong: Satu Perbandingan
title_sort kesalahan tatabahasa dan tanda bacaan pelajar pelajar melayu di peringkat sekolah menengah bawah daerah brunei muara dan daerah tutong satu perbandingan
topic Malay language - Brunei - Muara - Grammar - Errors of usage
Malay language - Brunei - Tutong- Grammar - Errors of usage
Malay language - Brunei - Muara - Punctuation - Errors of usage
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8876/1/FPP_1992_4_A.pdf
work_keys_str_mv AT pengirandamitpengiranmahmud kesalahantatabahasadantandabacaanpelajarpelajarmelayudiperingkatsekolahmenengahbawahdaerahbruneimuaradandaerahtutongsatuperbandingan