Tahap Pencapaian Piawaian Asas Pusat Sumber Bagi Sekolah Sekolah Menengah Daerah Gombak Negeri Selangor Darul Ehsan. Satu Tinjauan

Tinjauan ini bertujuan untuk mengenalpasti tentang (1) sejauh manakah tahap pencapaian piawaian asas pusat sumber bagi sekolah-sekolah menengah daerah Gombak; (2) apakah pandangan guru pusat sumber sekolah tentang piawaian asas pusat sumber sekolah; (3) melihat sikap guru terhadap penggunaan pusa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ab Rahman, Roslinah
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1997
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8971/1/FPP_1997_23_A.pdf
Description
Summary:Tinjauan ini bertujuan untuk mengenalpasti tentang (1) sejauh manakah tahap pencapaian piawaian asas pusat sumber bagi sekolah-sekolah menengah daerah Gombak; (2) apakah pandangan guru pusat sumber sekolah tentang piawaian asas pusat sumber sekolah; (3) melihat sikap guru terhadap penggunaan pusat sumber sekolah. Tinjauan ini menggunakan alat kajian piawaian asas menggandungi dua set soalan. Temubual berstruktur dan pemerhatian dijalankan untuk menentukan ketepatan pengiraan dan pengukuran bahan, alatan dan juga ruang yang ada di pusat sumber sekolah. Bagi menentukan tahap pencapaian piawaian asas pusat sumber, sebanyak 5 buah pusat sumber sekolah di daerah Gombak telah dipilih untuk dijadikan kajian dan seramai 5 orang guru pusat sumber yang mengumskannya menjadi respondennya. Seramai 60 orang guru telah ditemubual berstruktur untuk melihat sikar gum terhadap penggunaan pusat sumber sekolah. Data di analisa dengan bilangan, peratusan, min dan kekerapan. Basil kajian di dapati pusat sumber sekolah menengah di daerah Gombak belum lagi mencapai tahap piawaian asas dan masih 27.27% di bawah piawaian asas. Kesemua gum PSS bersetuju tentang kepentingan piawaian asas dalam mengumskan pusat sumber. Sikap guru terhadap penggunaan pusat sumber sekolah masih rendah di mana terdapat 40% dan guru-guru tidak pernah mengunjungi PSS dalam tempoh satu semester.