Keberkesanan khidmat sokongan pembelajaran dalam program pendidikan jarak jauh di UPM
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap penggunaan khidmat sokongan dalam pendidikan jarak jauh di Universiti Putra Malaysia (UPM) dengan melihat kepada penggunaan khidmat sokongan secara keseluruhan, perbezaan penggunaan di antara bidang-bidang yang dikaji dan juga hubungan angkubah terpili...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Project Paper Report |
Language: | English Malay |
Published: |
1997
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8977/1/FPP_1997_31%20IR.pdf |
_version_ | 1796967637903736832 |
---|---|
author | Abdul Wahab, Abdul Murat |
author_facet | Abdul Wahab, Abdul Murat |
author_sort | Abdul Wahab, Abdul Murat |
collection | UPM |
description | Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap penggunaan khidmat
sokongan dalam pendidikan jarak jauh di Universiti Putra Malaysia (UPM)
dengan melihat kepada penggunaan khidmat sokongan secara keseluruhan,
perbezaan penggunaan di antara bidang-bidang yang dikaji dan juga hubungan
angkubah terpilih dengan pencapaian akademik.
Seramai 167 orang pelajar pendidikan jarak jauh yang sedang mengikuti
program Bimbingan dan Kaunseling, TESL dan Pengajaran sebagai Bahasa Pertama dipilih sebagai sampel kajian melalui kaedah persampelan
stratifikasi rawak mudah. Pengwnpulan data menggunakan soal selidik berstruktur
yang ditabdir sendiri oleh responden dengan bantuan pengkaji. Data dianalisis
menggunakan program Statistical Package for Social Science (SPSS) for MS
Window Release 6.0.
Secara keseluruhan, penemuan kajian mendapati tahap hubungan di antara
pelajar-pelajar dengan pensyarah dan tutor adalah agak tinggi. Begitu juga
hubungan pelajar dengan keluarga dan rakan-rakan juga didapati agak tinggi.
Walau bagaimanapun, didapati tahap penggunaan kemudahan perpustakaan dan
pusat pelajar adalah rendah. Terdapat perbezaan tahap penggunaan khidmat
sokongan di antara ketiga-tiga program. Didapati bahawa tahap penggunaan
khidmat sokongan pembelajaran pelajar TESL adalah lebih rendah dibandingkan
dengan pelajar program Bimbingan dan Kaunseling dan PBMP. Kajian ini juga
mendapati bahawa hubungan rapat di antara pelajar dengan pensyarah mempunyai
kesan terhadap pencapaian akademik pelajar. Kajian ini menyimpulkan bahawa khidmat sokongan adalah penting dalam
pembe1ajaran secara pendidikan jarak jauh. Hubungan di antara pelajar dengan
pensyarah perIu dirancang supaya dapat memberi kesan yang lebih baik dalam
pembelajaran melalui sistem ini. Dengan peningakatan kemudahan perpustakaandan pusat pelajar dapat membantu keberkesanan dalam pengajian pelajar. Akhir
sekali kemudahan berkomunikasi dan kemudahan fizikal perlu dipertingkatkan
lagi bagi meningkatkan keberkesanan pebelajaran melalui sistem ini. |
first_indexed | 2024-03-06T07:16:48Z |
format | Project Paper Report |
id | upm.eprints-8977 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English Malay |
last_indexed | 2024-04-09T03:49:07Z |
publishDate | 1997 |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-89772024-03-12T00:06:03Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8977/ Keberkesanan khidmat sokongan pembelajaran dalam program pendidikan jarak jauh di UPM Abdul Wahab, Abdul Murat Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap penggunaan khidmat sokongan dalam pendidikan jarak jauh di Universiti Putra Malaysia (UPM) dengan melihat kepada penggunaan khidmat sokongan secara keseluruhan, perbezaan penggunaan di antara bidang-bidang yang dikaji dan juga hubungan angkubah terpilih dengan pencapaian akademik. Seramai 167 orang pelajar pendidikan jarak jauh yang sedang mengikuti program Bimbingan dan Kaunseling, TESL dan Pengajaran sebagai Bahasa Pertama dipilih sebagai sampel kajian melalui kaedah persampelan stratifikasi rawak mudah. Pengwnpulan data menggunakan soal selidik berstruktur yang ditabdir sendiri oleh responden dengan bantuan pengkaji. Data dianalisis menggunakan program Statistical Package for Social Science (SPSS) for MS Window Release 6.0. Secara keseluruhan, penemuan kajian mendapati tahap hubungan di antara pelajar-pelajar dengan pensyarah dan tutor adalah agak tinggi. Begitu juga hubungan pelajar dengan keluarga dan rakan-rakan juga didapati agak tinggi. Walau bagaimanapun, didapati tahap penggunaan kemudahan perpustakaan dan pusat pelajar adalah rendah. Terdapat perbezaan tahap penggunaan khidmat sokongan di antara ketiga-tiga program. Didapati bahawa tahap penggunaan khidmat sokongan pembelajaran pelajar TESL adalah lebih rendah dibandingkan dengan pelajar program Bimbingan dan Kaunseling dan PBMP. Kajian ini juga mendapati bahawa hubungan rapat di antara pelajar dengan pensyarah mempunyai kesan terhadap pencapaian akademik pelajar. Kajian ini menyimpulkan bahawa khidmat sokongan adalah penting dalam pembe1ajaran secara pendidikan jarak jauh. Hubungan di antara pelajar dengan pensyarah perIu dirancang supaya dapat memberi kesan yang lebih baik dalam pembelajaran melalui sistem ini. Dengan peningakatan kemudahan perpustakaandan pusat pelajar dapat membantu keberkesanan dalam pengajian pelajar. Akhir sekali kemudahan berkomunikasi dan kemudahan fizikal perlu dipertingkatkan lagi bagi meningkatkan keberkesanan pebelajaran melalui sistem ini. 1997-06 Project Paper Report NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8977/1/FPP_1997_31%20IR.pdf Abdul Wahab, Abdul Murat (1997) Keberkesanan khidmat sokongan pembelajaran dalam program pendidikan jarak jauh di UPM. [Project Paper Report] University extension - Selangor - Case studies Malay |
spellingShingle | University extension - Selangor - Case studies Abdul Wahab, Abdul Murat Keberkesanan khidmat sokongan pembelajaran dalam program pendidikan jarak jauh di UPM |
title | Keberkesanan khidmat sokongan pembelajaran dalam program pendidikan jarak jauh di UPM |
title_full | Keberkesanan khidmat sokongan pembelajaran dalam program pendidikan jarak jauh di UPM |
title_fullStr | Keberkesanan khidmat sokongan pembelajaran dalam program pendidikan jarak jauh di UPM |
title_full_unstemmed | Keberkesanan khidmat sokongan pembelajaran dalam program pendidikan jarak jauh di UPM |
title_short | Keberkesanan khidmat sokongan pembelajaran dalam program pendidikan jarak jauh di UPM |
title_sort | keberkesanan khidmat sokongan pembelajaran dalam program pendidikan jarak jauh di upm |
topic | University extension - Selangor - Case studies |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8977/1/FPP_1997_31%20IR.pdf |
work_keys_str_mv | AT abdulwahababdulmurat keberkesanankhidmatsokonganpembelajarandalamprogrampendidikanjarakjauhdiupm |