Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas
Ramai pelajar sekolah menengah atas didapati menghadapi masalah untuk memilih matapelajaran dan kerjaya masa depan. Untuk memahami masalah dengan lebih mendalam, kajian ex-post facto telah dibuat ke atas pelajar-pelajar tingkatan 4. di empat buah sekolah yang berlainan di Negeri Sembilan. Sekola...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Project Paper Report |
Language: | English Malay |
Published: |
1997
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8983/1/FPP_1997_37_A.pdf |
_version_ | 1825944500461109248 |
---|---|
author | Buntal, Mohd Yazid |
author_facet | Buntal, Mohd Yazid |
author_sort | Buntal, Mohd Yazid |
collection | UPM |
description | Ramai pelajar sekolah menengah atas didapati menghadapi masalah
untuk memilih matapelajaran dan kerjaya masa depan. Untuk memahami
masalah dengan lebih mendalam, kajian ex-post facto telah dibuat ke atas
pelajar-pelajar tingkatan 4. di empat buah sekolah yang berlainan di Negeri
Sembilan. Sekolah-sekolah tersebut terdiri daripada sebuah sekolah agama
berasrama penuh, sebuah sekolah agama harian, dua buah sekolah harian
biasa. Semuanya adalah jenis sekolah bercampur dan mempunyai kelas
sains dan bukan sains. Kumpulan sasaran kajian terdiri daripada 228
pelajar lelaki dan perempuan daripada seramai 420 pelajar yang dipilih
menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis.
Alat kajian ialah satu soalselidik yang mengandungi dua bahagian
iaitu Biodata dan Inventori Kematangan Kerjaya (IKK). Dua jenis alat
pengukur statistik telah digunakan iaitu ujian-t dan ANOVA pada araskeertian .05. Ujian-t digunakan untuk menentukan perbezaan kematangan
kerjaya antara pembolehubah-pembolehubah jantina, jurusan (sains dan
bukan sains), dan jenis sekolah (aliran agama dan bukan aliran agama).
ANOVA digunakan untuk menentukan perbezaan kematangan kerjaya
antara empat sekolah yang terlibat dalam kajian ini.
Dapatan dari kajian ini menunjukkan perbezaan yang signifikan
antara pembolehubah-pembolehubah secara keseluruhan. Walau bagaimana
pun tiada perbezaan yang signifikan dalam sikap antara jantina dan antara
jurusan. Tiada perbezaan yang signifikan yang dilihat dalam mengenali diri
antara jantina. Pada keseluruhannya skor min yang diperolehi daripada
semua komponen dalam IKK untuk semua pembolehubah adalah sederhana.
lni menunjukkan bahawa kematangan kerjaya di kalangan pelajar-pelajar
tingkatan 4 adalah kurang memuaskan.
Kesimpulannya, dapatan kajian ini menunjukkan betapa perlunya
Kementerian Pendidikan Malaysia memasukkan Pendidikan Kerjaya
sebagai satu matapelajaran dalam kurikulum sekolah sebagai satu usaha
untuk membatu perkembangan dan kematangan kerjaya pelajar. |
first_indexed | 2024-03-06T07:16:49Z |
format | Project Paper Report |
id | upm.eprints-8983 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English Malay |
last_indexed | 2024-03-06T07:16:49Z |
publishDate | 1997 |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-89832011-07-25T08:09:39Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8983/ Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas Buntal, Mohd Yazid Ramai pelajar sekolah menengah atas didapati menghadapi masalah untuk memilih matapelajaran dan kerjaya masa depan. Untuk memahami masalah dengan lebih mendalam, kajian ex-post facto telah dibuat ke atas pelajar-pelajar tingkatan 4. di empat buah sekolah yang berlainan di Negeri Sembilan. Sekolah-sekolah tersebut terdiri daripada sebuah sekolah agama berasrama penuh, sebuah sekolah agama harian, dua buah sekolah harian biasa. Semuanya adalah jenis sekolah bercampur dan mempunyai kelas sains dan bukan sains. Kumpulan sasaran kajian terdiri daripada 228 pelajar lelaki dan perempuan daripada seramai 420 pelajar yang dipilih menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis. Alat kajian ialah satu soalselidik yang mengandungi dua bahagian iaitu Biodata dan Inventori Kematangan Kerjaya (IKK). Dua jenis alat pengukur statistik telah digunakan iaitu ujian-t dan ANOVA pada araskeertian .05. Ujian-t digunakan untuk menentukan perbezaan kematangan kerjaya antara pembolehubah-pembolehubah jantina, jurusan (sains dan bukan sains), dan jenis sekolah (aliran agama dan bukan aliran agama). ANOVA digunakan untuk menentukan perbezaan kematangan kerjaya antara empat sekolah yang terlibat dalam kajian ini. Dapatan dari kajian ini menunjukkan perbezaan yang signifikan antara pembolehubah-pembolehubah secara keseluruhan. Walau bagaimana pun tiada perbezaan yang signifikan dalam sikap antara jantina dan antara jurusan. Tiada perbezaan yang signifikan yang dilihat dalam mengenali diri antara jantina. Pada keseluruhannya skor min yang diperolehi daripada semua komponen dalam IKK untuk semua pembolehubah adalah sederhana. lni menunjukkan bahawa kematangan kerjaya di kalangan pelajar-pelajar tingkatan 4 adalah kurang memuaskan. Kesimpulannya, dapatan kajian ini menunjukkan betapa perlunya Kementerian Pendidikan Malaysia memasukkan Pendidikan Kerjaya sebagai satu matapelajaran dalam kurikulum sekolah sebagai satu usaha untuk membatu perkembangan dan kematangan kerjaya pelajar. 1997 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8983/1/FPP_1997_37_A.pdf Buntal, Mohd Yazid (1997) Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas. [Project Paper Report] Students - Career education - Case studies Malay |
spellingShingle | Students - Career education - Case studies Buntal, Mohd Yazid Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas |
title | Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas |
title_full | Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas |
title_fullStr | Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas |
title_full_unstemmed | Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas |
title_short | Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas |
title_sort | kematangan kerjaya di kalangan pelajar pelajar sekolah menengah atas |
topic | Students - Career education - Case studies |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8983/1/FPP_1997_37_A.pdf |
work_keys_str_mv | AT buntalmohdyazid kematangankerjayadikalanganpelajarpelajarsekolahmenengahatas |