Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas

Ramai pelajar sekolah menengah atas didapati menghadapi masalah untuk memilih matapelajaran dan kerjaya masa depan. Untuk memahami masalah dengan lebih mendalam, kajian ex-post facto telah dibuat ke atas pelajar-pelajar tingkatan 4. di empat buah sekolah yang berlainan di Negeri Sembilan. Sekola...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Buntal, Mohd Yazid
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1997
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8983/1/FPP_1997_37_A.pdf
_version_ 1825944500461109248
author Buntal, Mohd Yazid
author_facet Buntal, Mohd Yazid
author_sort Buntal, Mohd Yazid
collection UPM
description Ramai pelajar sekolah menengah atas didapati menghadapi masalah untuk memilih matapelajaran dan kerjaya masa depan. Untuk memahami masalah dengan lebih mendalam, kajian ex-post facto telah dibuat ke atas pelajar-pelajar tingkatan 4. di empat buah sekolah yang berlainan di Negeri Sembilan. Sekolah-sekolah tersebut terdiri daripada sebuah sekolah agama berasrama penuh, sebuah sekolah agama harian, dua buah sekolah harian biasa. Semuanya adalah jenis sekolah bercampur dan mempunyai kelas sains dan bukan sains. Kumpulan sasaran kajian terdiri daripada 228 pelajar lelaki dan perempuan daripada seramai 420 pelajar yang dipilih menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis. Alat kajian ialah satu soalselidik yang mengandungi dua bahagian iaitu Biodata dan Inventori Kematangan Kerjaya (IKK). Dua jenis alat pengukur statistik telah digunakan iaitu ujian-t dan ANOVA pada araskeertian .05. Ujian-t digunakan untuk menentukan perbezaan kematangan kerjaya antara pembolehubah-pembolehubah jantina, jurusan (sains dan bukan sains), dan jenis sekolah (aliran agama dan bukan aliran agama). ANOVA digunakan untuk menentukan perbezaan kematangan kerjaya antara empat sekolah yang terlibat dalam kajian ini. Dapatan dari kajian ini menunjukkan perbezaan yang signifikan antara pembolehubah-pembolehubah secara keseluruhan. Walau bagaimana pun tiada perbezaan yang signifikan dalam sikap antara jantina dan antara jurusan. Tiada perbezaan yang signifikan yang dilihat dalam mengenali diri antara jantina. Pada keseluruhannya skor min yang diperolehi daripada semua komponen dalam IKK untuk semua pembolehubah adalah sederhana. lni menunjukkan bahawa kematangan kerjaya di kalangan pelajar-pelajar tingkatan 4 adalah kurang memuaskan. Kesimpulannya, dapatan kajian ini menunjukkan betapa perlunya Kementerian Pendidikan Malaysia memasukkan Pendidikan Kerjaya sebagai satu matapelajaran dalam kurikulum sekolah sebagai satu usaha untuk membatu perkembangan dan kematangan kerjaya pelajar.
first_indexed 2024-03-06T07:16:49Z
format Project Paper Report
id upm.eprints-8983
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:16:49Z
publishDate 1997
record_format dspace
spelling upm.eprints-89832011-07-25T08:09:39Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8983/ Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas Buntal, Mohd Yazid Ramai pelajar sekolah menengah atas didapati menghadapi masalah untuk memilih matapelajaran dan kerjaya masa depan. Untuk memahami masalah dengan lebih mendalam, kajian ex-post facto telah dibuat ke atas pelajar-pelajar tingkatan 4. di empat buah sekolah yang berlainan di Negeri Sembilan. Sekolah-sekolah tersebut terdiri daripada sebuah sekolah agama berasrama penuh, sebuah sekolah agama harian, dua buah sekolah harian biasa. Semuanya adalah jenis sekolah bercampur dan mempunyai kelas sains dan bukan sains. Kumpulan sasaran kajian terdiri daripada 228 pelajar lelaki dan perempuan daripada seramai 420 pelajar yang dipilih menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis. Alat kajian ialah satu soalselidik yang mengandungi dua bahagian iaitu Biodata dan Inventori Kematangan Kerjaya (IKK). Dua jenis alat pengukur statistik telah digunakan iaitu ujian-t dan ANOVA pada araskeertian .05. Ujian-t digunakan untuk menentukan perbezaan kematangan kerjaya antara pembolehubah-pembolehubah jantina, jurusan (sains dan bukan sains), dan jenis sekolah (aliran agama dan bukan aliran agama). ANOVA digunakan untuk menentukan perbezaan kematangan kerjaya antara empat sekolah yang terlibat dalam kajian ini. Dapatan dari kajian ini menunjukkan perbezaan yang signifikan antara pembolehubah-pembolehubah secara keseluruhan. Walau bagaimana pun tiada perbezaan yang signifikan dalam sikap antara jantina dan antara jurusan. Tiada perbezaan yang signifikan yang dilihat dalam mengenali diri antara jantina. Pada keseluruhannya skor min yang diperolehi daripada semua komponen dalam IKK untuk semua pembolehubah adalah sederhana. lni menunjukkan bahawa kematangan kerjaya di kalangan pelajar-pelajar tingkatan 4 adalah kurang memuaskan. Kesimpulannya, dapatan kajian ini menunjukkan betapa perlunya Kementerian Pendidikan Malaysia memasukkan Pendidikan Kerjaya sebagai satu matapelajaran dalam kurikulum sekolah sebagai satu usaha untuk membatu perkembangan dan kematangan kerjaya pelajar. 1997 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8983/1/FPP_1997_37_A.pdf Buntal, Mohd Yazid (1997) Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas. [Project Paper Report] Students - Career education - Case studies Malay
spellingShingle Students - Career education - Case studies
Buntal, Mohd Yazid
Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas
title Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas
title_full Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas
title_fullStr Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas
title_full_unstemmed Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas
title_short Kematangan Kerjaya di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Atas
title_sort kematangan kerjaya di kalangan pelajar pelajar sekolah menengah atas
topic Students - Career education - Case studies
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8983/1/FPP_1997_37_A.pdf
work_keys_str_mv AT buntalmohdyazid kematangankerjayadikalanganpelajarpelajarsekolahmenengahatas