Faktor Pemilihan dan Pola Persahabatan Kanak-Kanak Prasekolah

Kajian ini bertujuan menninjau faktor pemilihan sahabat dan pola persahabatan kanak-kanak prasekolah Seramai 120 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur enam tahun dari sepuluh buah pusat prasekolah anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat dipilih secara rawak. Data kajian dikumpul dengan menggunak...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Brahim, Noraizan
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1998
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8989/1/FPP_1998_5_A.pdf
Description
Summary:Kajian ini bertujuan menninjau faktor pemilihan sahabat dan pola persahabatan kanak-kanak prasekolah Seramai 120 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur enam tahun dari sepuluh buah pusat prasekolah anjuran Jabatan Kemajuan Masyarakat dipilih secara rawak. Data kajian dikumpul dengan menggunakan soal selidik dan dikendalikan secara temubual Data juga dikumpul dengan menggunakan teknik sosiogram Statistik diskriptif dan inferen digunakan semasa analisis data Daripada analisis diskriptif, didapati kanak-kanak prasekolah mementingkan faktor ciri personaliti, diikuti oleh faktor sokongan, kedekatan, aktiviti-aktiviti lazim, daya tarikan fizikal dan afeksi apabila memilih seseorang sebagai sahabat. Berdasarkan pengukuran sosiometri, kanak-kanak prasekolah lebih dominan membentuk pola persahabatan timbal-balik dan persahabatan sehala dan kedua-dua pola ini dibentuk berdasarkan faktor yang sama iaitu faktor ciri personaliti dan faktor aktlViti-aktiviti lazim responden juga didapati lebih cenderung rnernbentuk pola persahabatan sarna jantina berbanding persahabatan berlainan jantina Berdasarkan ujian khi kuasa dua, terdapat pola yang berbeza bagi pernilihan persahabatan antara kanak-kanak lelaki dan perempuan berdasarkan dirnensi 'sikap kasar' dan 'suka merajuk' Kanak-kanak lelaki lebih bersikap terbuka dan positif untuk rnernbentuk persahabatan dengan kawan berlainan jantina berbanding kanak-kanak perempuan.