Faktor Psikososial yang Berkait dengan Pencapaian dalam Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Pinggir Bandar

Tujuan kajian ini ialah untuk menentukan pengaruh psikososial khususnya sikap, norma subjektif serta niat untuk memperoleh pencapaian yang baik dalam matematik di kaJangan pelajar tingkatan tiga. Sejumlah 216 orang pelajar yang terdiri daripada 92 orang lelaki dan 124 orang perempuan dari tiga b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saad, Zurhiati
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1998
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9027/1/FPP_1998_42_A.pdf
_version_ 1796967648339165184
author Saad, Zurhiati
author_facet Saad, Zurhiati
author_sort Saad, Zurhiati
collection UPM
description Tujuan kajian ini ialah untuk menentukan pengaruh psikososial khususnya sikap, norma subjektif serta niat untuk memperoleh pencapaian yang baik dalam matematik di kaJangan pelajar tingkatan tiga. Sejumlah 216 orang pelajar yang terdiri daripada 92 orang lelaki dan 124 orang perempuan dari tiga buah kelas terbaik di tingkatan tiga dan empat buah sekolah di kawasan pinggir bandar dalam Daerah Petaling telah dipilih untuk menjawab soal-selidik. Teori Tindakan Bersebab (TTB) telah dipilih sebagai asas kerangka kajian ini bagi meramal pencapaian dalam matematik di kalangan pelajar tingkatan tiga. Komponen sikap, norma subjektif dan niat beserta komponen luaran seperti jantina, taraf sosioekonomi dan taraf pendidikan ibubapa telah digunakan untuk dibandingkan dengan pencapaian delam Matematik Peperiksaan Percubaan Setara PMR 1997. Analisis regressi menunjukkan terdapatnya gabungan pengaruh sikap terhadap pembelajaran matematik dan norma subjektif terhadap kejayaan pelajar dalam matematik ke atas pencapaian matematik , F(2, 166)=3.39, p<.04 dengan sikap sebagai pengaruh yang lebih signifikan, dengan nilai beta piawai= 0.221, p<.05. Hubungan pelbagai antara pencapaian matematik dengan sikap dan norma subjektif adalah R=.20, manakala R2=.04. Ini menunjukkan bahawa empat peratus faktor sikap dan norma subjektif dapat menerangkan perubahan pencapaian matematik di kalangan pelajar. Oleh itu TIB sememangnya boleh digunakan untuk meramalkan pencapaian matematik pelajar. Walau bagaimana pun Kadar ramalan agak kecil (4%). Kajian ini juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian matematik, sikap terhadap pembelajaran matematik, norma subjektif terhadap memperoleh kejayaan dalam matematik dan niat untuk memperoleh kejayaan dalam matematik di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Begitu juga di kalangan pelajar yang berlainan taraf pendidikan bapa.
first_indexed 2024-03-06T07:16:57Z
format Project Paper Report
id upm.eprints-9027
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:16:57Z
publishDate 1998
record_format dspace
spelling upm.eprints-90272011-07-26T04:39:05Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9027/ Faktor Psikososial yang Berkait dengan Pencapaian dalam Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Pinggir Bandar Saad, Zurhiati Tujuan kajian ini ialah untuk menentukan pengaruh psikososial khususnya sikap, norma subjektif serta niat untuk memperoleh pencapaian yang baik dalam matematik di kaJangan pelajar tingkatan tiga. Sejumlah 216 orang pelajar yang terdiri daripada 92 orang lelaki dan 124 orang perempuan dari tiga buah kelas terbaik di tingkatan tiga dan empat buah sekolah di kawasan pinggir bandar dalam Daerah Petaling telah dipilih untuk menjawab soal-selidik. Teori Tindakan Bersebab (TTB) telah dipilih sebagai asas kerangka kajian ini bagi meramal pencapaian dalam matematik di kalangan pelajar tingkatan tiga. Komponen sikap, norma subjektif dan niat beserta komponen luaran seperti jantina, taraf sosioekonomi dan taraf pendidikan ibubapa telah digunakan untuk dibandingkan dengan pencapaian delam Matematik Peperiksaan Percubaan Setara PMR 1997. Analisis regressi menunjukkan terdapatnya gabungan pengaruh sikap terhadap pembelajaran matematik dan norma subjektif terhadap kejayaan pelajar dalam matematik ke atas pencapaian matematik , F(2, 166)=3.39, p<.04 dengan sikap sebagai pengaruh yang lebih signifikan, dengan nilai beta piawai= 0.221, p<.05. Hubungan pelbagai antara pencapaian matematik dengan sikap dan norma subjektif adalah R=.20, manakala R2=.04. Ini menunjukkan bahawa empat peratus faktor sikap dan norma subjektif dapat menerangkan perubahan pencapaian matematik di kalangan pelajar. Oleh itu TIB sememangnya boleh digunakan untuk meramalkan pencapaian matematik pelajar. Walau bagaimana pun Kadar ramalan agak kecil (4%). Kajian ini juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian matematik, sikap terhadap pembelajaran matematik, norma subjektif terhadap memperoleh kejayaan dalam matematik dan niat untuk memperoleh kejayaan dalam matematik di antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Begitu juga di kalangan pelajar yang berlainan taraf pendidikan bapa. 1998 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9027/1/FPP_1998_42_A.pdf Saad, Zurhiati (1998) Faktor Psikososial yang Berkait dengan Pencapaian dalam Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Pinggir Bandar. [Project Paper Report] Mathematics - Study and teaching (Secondary) - Malaysia Mathematical ability - Testing Malay
spellingShingle Mathematics - Study and teaching (Secondary) - Malaysia
Mathematical ability - Testing
Saad, Zurhiati
Faktor Psikososial yang Berkait dengan Pencapaian dalam Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Pinggir Bandar
title Faktor Psikososial yang Berkait dengan Pencapaian dalam Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Pinggir Bandar
title_full Faktor Psikososial yang Berkait dengan Pencapaian dalam Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Pinggir Bandar
title_fullStr Faktor Psikososial yang Berkait dengan Pencapaian dalam Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Pinggir Bandar
title_full_unstemmed Faktor Psikososial yang Berkait dengan Pencapaian dalam Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Pinggir Bandar
title_short Faktor Psikososial yang Berkait dengan Pencapaian dalam Matematik di Kalangan Pelajar Sekolah Pinggir Bandar
title_sort faktor psikososial yang berkait dengan pencapaian dalam matematik di kalangan pelajar sekolah pinggir bandar
topic Mathematics - Study and teaching (Secondary) - Malaysia
Mathematical ability - Testing
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9027/1/FPP_1998_42_A.pdf
work_keys_str_mv AT saadzurhiati faktorpsikososialyangberkaitdenganpencapaiandalammatematikdikalanganpelajarsekolahpinggirbandar