Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif
Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap kesahan soalan ujian Bahasa Melayu I yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Tiga di sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru seri Petaling, Kuala Lumpur. seramai sembilan puluh orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Ramai orang beranggapan bahawa...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Project Paper Report |
Language: | English Malay |
Published: |
1998
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9046/1/FPP_1998_54_A.pdf |
Summary: | Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap
kesahan soalan ujian Bahasa Melayu I yang dijalankan
ke atas pelajar Tingkatan Tiga di sekolah Menengah
Kebangsaan Bandar Baru seri Petaling, Kuala Lumpur.
seramai sembilan puluh orang pelajar terlibat dalam
kajian ini.
Ramai orang beranggapan bahawa membina item untuk
sesuatu ujian sebagai satu perkara yang mudah atau
boleh diambil mudah. Hanya apabila item-item itu
ditadbirkan kepada para pelajar barulah timbul
pelbagai masalah seperti salah faham, tiada jawapan
atau ianya terlalu mudah atau terlalu sukar untuk
dijawab. Semua ini akan menyumbang ke arah terjejasnya
kesahan sesuatu item ujian itu.
Oleh itu satu cara untuk mengatasi masalah ini
ialah dengan membuat analisis item kualitatif. Untuk
tujuan kajian ini, analisis item kualitatif cuba
membandingkan ujian pradan ujian pasca iaitu dari
segi indeks diskriminasi, indeks kesukaran dan peranan
distraktor.
Kajian ini hanya tertumpu kepada markah yang
diperolehi daripada kedua-dua ujian berbentuk pra dan
pasca. Kedua-dua ujian tersebut menggunakan item-item
yang sama merangkumi soalan-soalan kefahaman dan
tatabahasa berjumlah enam puluh soalan berbentuk aneka
pilihan. Kaedah-kaedah yang digunakan meliputi
penganal isisan item yang termasuklah di dalamnya
pengiraan untuk mendapatkan indeks kesukaran dan
indeks diskriminasi serta analisis jawapan meluas. |
---|