Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif

Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap kesahan soalan ujian Bahasa Melayu I yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Tiga di sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru seri Petaling, Kuala Lumpur. seramai sembilan puluh orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Ramai orang beranggapan bahawa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abd. Ghani, Ahmad Affandi
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1998
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9046/1/FPP_1998_54_A.pdf
_version_ 1796967652483137536
author Abd. Ghani, Ahmad Affandi
author_facet Abd. Ghani, Ahmad Affandi
author_sort Abd. Ghani, Ahmad Affandi
collection UPM
description Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap kesahan soalan ujian Bahasa Melayu I yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Tiga di sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru seri Petaling, Kuala Lumpur. seramai sembilan puluh orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Ramai orang beranggapan bahawa membina item untuk sesuatu ujian sebagai satu perkara yang mudah atau boleh diambil mudah. Hanya apabila item-item itu ditadbirkan kepada para pelajar barulah timbul pelbagai masalah seperti salah faham, tiada jawapan atau ianya terlalu mudah atau terlalu sukar untuk dijawab. Semua ini akan menyumbang ke arah terjejasnya kesahan sesuatu item ujian itu. Oleh itu satu cara untuk mengatasi masalah ini ialah dengan membuat analisis item kualitatif. Untuk tujuan kajian ini, analisis item kualitatif cuba membandingkan ujian pradan ujian pasca iaitu dari segi indeks diskriminasi, indeks kesukaran dan peranan distraktor. Kajian ini hanya tertumpu kepada markah yang diperolehi daripada kedua-dua ujian berbentuk pra dan pasca. Kedua-dua ujian tersebut menggunakan item-item yang sama merangkumi soalan-soalan kefahaman dan tatabahasa berjumlah enam puluh soalan berbentuk aneka pilihan. Kaedah-kaedah yang digunakan meliputi penganal isisan item yang termasuklah di dalamnya pengiraan untuk mendapatkan indeks kesukaran dan indeks diskriminasi serta analisis jawapan meluas.
first_indexed 2024-03-06T07:17:00Z
format Project Paper Report
id upm.eprints-9046
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:17:00Z
publishDate 1998
record_format dspace
spelling upm.eprints-90462011-07-26T09:05:11Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9046/ Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif Abd. Ghani, Ahmad Affandi Kajian ini merupakan satu tinjauan terhadap kesahan soalan ujian Bahasa Melayu I yang dijalankan ke atas pelajar Tingkatan Tiga di sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru seri Petaling, Kuala Lumpur. seramai sembilan puluh orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Ramai orang beranggapan bahawa membina item untuk sesuatu ujian sebagai satu perkara yang mudah atau boleh diambil mudah. Hanya apabila item-item itu ditadbirkan kepada para pelajar barulah timbul pelbagai masalah seperti salah faham, tiada jawapan atau ianya terlalu mudah atau terlalu sukar untuk dijawab. Semua ini akan menyumbang ke arah terjejasnya kesahan sesuatu item ujian itu. Oleh itu satu cara untuk mengatasi masalah ini ialah dengan membuat analisis item kualitatif. Untuk tujuan kajian ini, analisis item kualitatif cuba membandingkan ujian pradan ujian pasca iaitu dari segi indeks diskriminasi, indeks kesukaran dan peranan distraktor. Kajian ini hanya tertumpu kepada markah yang diperolehi daripada kedua-dua ujian berbentuk pra dan pasca. Kedua-dua ujian tersebut menggunakan item-item yang sama merangkumi soalan-soalan kefahaman dan tatabahasa berjumlah enam puluh soalan berbentuk aneka pilihan. Kaedah-kaedah yang digunakan meliputi penganal isisan item yang termasuklah di dalamnya pengiraan untuk mendapatkan indeks kesukaran dan indeks diskriminasi serta analisis jawapan meluas. 1998-05 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9046/1/FPP_1998_54_A.pdf Abd. Ghani, Ahmad Affandi (1998) Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif. [Project Paper Report] Malay language - Examinations, questions, etc. - Validity Malay
spellingShingle Malay language - Examinations, questions, etc. - Validity
Abd. Ghani, Ahmad Affandi
Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif
title Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif
title_full Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif
title_fullStr Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif
title_full_unstemmed Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif
title_short Kesahan Soalan Peperiksaan Berdasarkan Kepada Analisis Item Cara Kualitatif
title_sort kesahan soalan peperiksaan berdasarkan kepada analisis item cara kualitatif
topic Malay language - Examinations, questions, etc. - Validity
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9046/1/FPP_1998_54_A.pdf
work_keys_str_mv AT abdghaniahmadaffandi kesahansoalanpeperiksaanberdasarkankepadaanalisisitemcarakualitatif