Pemindahan latihan program Bina Negara di kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan

Kajian-kajian lalu menunjukkan terdapat tiga ciri-ciri yang mempengaruhi pemindahan latihan iaitu ciri-ciri pelatih, ciri-ciri rekabentuk latiban dan ciri-ciri persekitaran kerja. Kajian ini meninjau ketiga-tiga ciri-ciri tersebut berdasarkan persepsi yang dibuat oleh peserta-peserta Kursus Bina...

Olles dieđut

Bibliográfalaš dieđut
Váldodahkki: Ahmad, Mohd Amin
Materiálatiipa: Project Paper Report
Giella:English
Malay
Almmustuhtton: 1998
Fáttát:
Liŋkkat:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9058/1/FPP_1998_62%20IR.pdf
_version_ 1825944514935652352
author Ahmad, Mohd Amin
author_facet Ahmad, Mohd Amin
author_sort Ahmad, Mohd Amin
collection UPM
description Kajian-kajian lalu menunjukkan terdapat tiga ciri-ciri yang mempengaruhi pemindahan latihan iaitu ciri-ciri pelatih, ciri-ciri rekabentuk latiban dan ciri-ciri persekitaran kerja. Kajian ini meninjau ketiga-tiga ciri-ciri tersebut berdasarkan persepsi yang dibuat oleh peserta-peserta Kursus Bina Negara. Kajian ini juga mengkaji perkaitan pemindahan latihan dengan ciri-ciri di atas daIam kontek di Malaysia. Kajian ini dibuat menggunakan soal selidik berstruktur untuk dijawab sendiri oleh responden. Instrumen kajian adalah berdasarkan ubah suai instrumen yang dicadangkan oleh Ford dan Baldwin (1988). Responden kajian ini terdiri daripada guru-guru Wilayah Persekutuan yang menyertai Kursus Bina Negara di Kern Bina Negara Pasir Panjang Pulau Pinang pada 7 Mac hingga 12 Mac 1997. Kajian ini juga meninjau darjah pemindahan latihan di kalangan peserta Kursus Bina Negara dan seterusnya mengenalpasti halangan-halangan dan faktor-faktor yang mernpengaruhi pemindahan latihan ini. Bagi melestarikan persoalan ini, kajian ini telah mengenalpasti darjah pemindahan latihan seeara keseluruhan dan juga pemindahan latihan meIalui aktiviti ceramah, latiban dinamika kumpulan dan aktiviti kejurulatihan. Dapatan menunjukkan darjah pemindahan latihan di kalangan responden majoritinya adalah tinggi, terutamanya melalui aktiviti 1atihan dinamika kumpulan. Kajian ini juga mengenalpasti halangan-halangan dalam pemindahan latihan melalui kajian terhadap ciri-ciri pelatih, ciri-ciri rekabentuk latihan dan ciri-ciri persekitaran kerja. Dapatan kajian menunjukkan majoriti responden mempunyai peluang untuk memindahkan apa yang mereka pelajari kerana berdasarkan tanggapan mereka, darjah taburan skor ciri-ciri yang tersebut adalah di paras yang sederhana.
first_indexed 2024-03-06T07:17:02Z
format Project Paper Report
id upm.eprints-9058
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-04-09T03:49:14Z
publishDate 1998
record_format dspace
spelling upm.eprints-90582024-03-18T23:31:40Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9058/ Pemindahan latihan program Bina Negara di kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan Ahmad, Mohd Amin Kajian-kajian lalu menunjukkan terdapat tiga ciri-ciri yang mempengaruhi pemindahan latihan iaitu ciri-ciri pelatih, ciri-ciri rekabentuk latiban dan ciri-ciri persekitaran kerja. Kajian ini meninjau ketiga-tiga ciri-ciri tersebut berdasarkan persepsi yang dibuat oleh peserta-peserta Kursus Bina Negara. Kajian ini juga mengkaji perkaitan pemindahan latihan dengan ciri-ciri di atas daIam kontek di Malaysia. Kajian ini dibuat menggunakan soal selidik berstruktur untuk dijawab sendiri oleh responden. Instrumen kajian adalah berdasarkan ubah suai instrumen yang dicadangkan oleh Ford dan Baldwin (1988). Responden kajian ini terdiri daripada guru-guru Wilayah Persekutuan yang menyertai Kursus Bina Negara di Kern Bina Negara Pasir Panjang Pulau Pinang pada 7 Mac hingga 12 Mac 1997. Kajian ini juga meninjau darjah pemindahan latihan di kalangan peserta Kursus Bina Negara dan seterusnya mengenalpasti halangan-halangan dan faktor-faktor yang mernpengaruhi pemindahan latihan ini. Bagi melestarikan persoalan ini, kajian ini telah mengenalpasti darjah pemindahan latihan seeara keseluruhan dan juga pemindahan latihan meIalui aktiviti ceramah, latiban dinamika kumpulan dan aktiviti kejurulatihan. Dapatan menunjukkan darjah pemindahan latihan di kalangan responden majoritinya adalah tinggi, terutamanya melalui aktiviti 1atihan dinamika kumpulan. Kajian ini juga mengenalpasti halangan-halangan dalam pemindahan latihan melalui kajian terhadap ciri-ciri pelatih, ciri-ciri rekabentuk latihan dan ciri-ciri persekitaran kerja. Dapatan kajian menunjukkan majoriti responden mempunyai peluang untuk memindahkan apa yang mereka pelajari kerana berdasarkan tanggapan mereka, darjah taburan skor ciri-ciri yang tersebut adalah di paras yang sederhana. 1998 Project Paper Report NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9058/1/FPP_1998_62%20IR.pdf Ahmad, Mohd Amin (1998) Pemindahan latihan program Bina Negara di kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan. [Project Paper Report] Transfer of training Employees - Training of Malay
spellingShingle Transfer of training
Employees - Training of
Ahmad, Mohd Amin
Pemindahan latihan program Bina Negara di kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan
title Pemindahan latihan program Bina Negara di kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan
title_full Pemindahan latihan program Bina Negara di kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan
title_fullStr Pemindahan latihan program Bina Negara di kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan
title_full_unstemmed Pemindahan latihan program Bina Negara di kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan
title_short Pemindahan latihan program Bina Negara di kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan
title_sort pemindahan latihan program bina negara di kalangan guru guru wilayah persekutuan
topic Transfer of training
Employees - Training of
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9058/1/FPP_1998_62%20IR.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadmohdamin pemindahanlatihanprogrambinanegaradikalanganguruguruwilayahpersekutuan