Kefahaman terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam kalangan pendidik muslim di sekolah rendah di daerah Hulu Langat, Selangor, Malaysia

Guru merupakan satu ejen yang penting kepada keberkesanan pendidikan sekaligus pemangkin kepada pembangunan tamadun manusia, masyarakat dan negara. Guru yang berkualiti bakal melahirkan insan yang berkualiti. Oleh itu, kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti tahap kefahaman pendidik Musl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohd Puad, Nurlina
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90897/1/FEM%202020%2011%20-%20IR.pdf
_version_ 1825936918948347904
author Mohd Puad, Nurlina
author_facet Mohd Puad, Nurlina
author_sort Mohd Puad, Nurlina
collection UPM
description Guru merupakan satu ejen yang penting kepada keberkesanan pendidikan sekaligus pemangkin kepada pembangunan tamadun manusia, masyarakat dan negara. Guru yang berkualiti bakal melahirkan insan yang berkualiti. Oleh itu, kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti tahap kefahaman pendidik Muslim terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam pengajaran sekolah rendah di Daerah Hulu Langat, Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dengan pengedaran borang soal selidik kepada 334 pendidik muslim di lima buah sekolah rendah yang dipilih di Daerah Hulu Langat. Perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS 20.0) telah digunakan untuk menganalisis data yang diperolehi. Dalam kajian ini didapati bahawa tahap kefahaman pendidik muslim dari aspek pengetahuan dalam menjalankan tugas hakiki adalah tinggi dan baik di mana pendidik itu sendiri memahami akan tanggungjawab yang di beri serta melaksanakannya dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP). Manakala dari aspek pengamalan nilai-nilai Islam menunjukkan bahawa pendidik muslim mengamalkan nilai-nilai Islam dalam pengajaran dan pembelajaran dengan hasil analisis adalah tinggi iaitu 95.8%. Analisis terperinci terhadap hubungan antara kefahaman berkenaan tanggungjawab profesion perguruan dan juga pengamalan nilai-nilai Islam menunjukkan bahawa terdapat hubungan diantara kedua-dua pemboleh ubah ini. Hasil analisis ANOVA juga telah menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan di antara pengalaman bekerja dengan pengamalan nilai-nilai Islam dalam PdP. Dapatan menarik ini menunjukkan bahawa pendidik muslim yang mempunyai tahap kefahaman yang tinggi terhadap tanggungjawab profesion perguruan sekaligus akan mengamalkan nilai-nilai Islam yang tinggi dalam PdP. Ini kerana dalam tanggungjawab profesion perguruan juga telah menggariskan nilai-nilai Islam sebagai panduan dan amalan para pendidik berteraskan Indikator Standard Guru Malaysia (SGM) dalam melahirkan guru yang berkualiti serta berakhlak mulia. Kesimpulan, pendidik muslim haruslah memainkan peranan yang penting dalam profesion perguruan agar setiap ilmu yang diturunkan dan akhlak baik yang dipamerkan menjadi satu simbol seorang pendidik muslim yang sejati.
first_indexed 2024-03-06T10:51:36Z
format Thesis
id upm.eprints-90897
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T10:51:36Z
publishDate 2019
record_format dspace
spelling upm.eprints-908972021-10-07T03:24:32Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90897/ Kefahaman terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam kalangan pendidik muslim di sekolah rendah di daerah Hulu Langat, Selangor, Malaysia Mohd Puad, Nurlina Guru merupakan satu ejen yang penting kepada keberkesanan pendidikan sekaligus pemangkin kepada pembangunan tamadun manusia, masyarakat dan negara. Guru yang berkualiti bakal melahirkan insan yang berkualiti. Oleh itu, kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti tahap kefahaman pendidik Muslim terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam pengajaran sekolah rendah di Daerah Hulu Langat, Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dengan pengedaran borang soal selidik kepada 334 pendidik muslim di lima buah sekolah rendah yang dipilih di Daerah Hulu Langat. Perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS 20.0) telah digunakan untuk menganalisis data yang diperolehi. Dalam kajian ini didapati bahawa tahap kefahaman pendidik muslim dari aspek pengetahuan dalam menjalankan tugas hakiki adalah tinggi dan baik di mana pendidik itu sendiri memahami akan tanggungjawab yang di beri serta melaksanakannya dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP). Manakala dari aspek pengamalan nilai-nilai Islam menunjukkan bahawa pendidik muslim mengamalkan nilai-nilai Islam dalam pengajaran dan pembelajaran dengan hasil analisis adalah tinggi iaitu 95.8%. Analisis terperinci terhadap hubungan antara kefahaman berkenaan tanggungjawab profesion perguruan dan juga pengamalan nilai-nilai Islam menunjukkan bahawa terdapat hubungan diantara kedua-dua pemboleh ubah ini. Hasil analisis ANOVA juga telah menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan di antara pengalaman bekerja dengan pengamalan nilai-nilai Islam dalam PdP. Dapatan menarik ini menunjukkan bahawa pendidik muslim yang mempunyai tahap kefahaman yang tinggi terhadap tanggungjawab profesion perguruan sekaligus akan mengamalkan nilai-nilai Islam yang tinggi dalam PdP. Ini kerana dalam tanggungjawab profesion perguruan juga telah menggariskan nilai-nilai Islam sebagai panduan dan amalan para pendidik berteraskan Indikator Standard Guru Malaysia (SGM) dalam melahirkan guru yang berkualiti serta berakhlak mulia. Kesimpulan, pendidik muslim haruslah memainkan peranan yang penting dalam profesion perguruan agar setiap ilmu yang diturunkan dan akhlak baik yang dipamerkan menjadi satu simbol seorang pendidik muslim yang sejati. 2019-12 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90897/1/FEM%202020%2011%20-%20IR.pdf Mohd Puad, Nurlina (2019) Kefahaman terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam kalangan pendidik muslim di sekolah rendah di daerah Hulu Langat, Selangor, Malaysia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Teacher effectiveness Teaching - Religious aspects - Islam
spellingShingle Teacher effectiveness
Teaching - Religious aspects - Islam
Mohd Puad, Nurlina
Kefahaman terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam kalangan pendidik muslim di sekolah rendah di daerah Hulu Langat, Selangor, Malaysia
title Kefahaman terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam kalangan pendidik muslim di sekolah rendah di daerah Hulu Langat, Selangor, Malaysia
title_full Kefahaman terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam kalangan pendidik muslim di sekolah rendah di daerah Hulu Langat, Selangor, Malaysia
title_fullStr Kefahaman terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam kalangan pendidik muslim di sekolah rendah di daerah Hulu Langat, Selangor, Malaysia
title_full_unstemmed Kefahaman terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam kalangan pendidik muslim di sekolah rendah di daerah Hulu Langat, Selangor, Malaysia
title_short Kefahaman terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai-nilai Islam dalam kalangan pendidik muslim di sekolah rendah di daerah Hulu Langat, Selangor, Malaysia
title_sort kefahaman terhadap tanggungjawab profesion perguruan dan pengamalan nilai nilai islam dalam kalangan pendidik muslim di sekolah rendah di daerah hulu langat selangor malaysia
topic Teacher effectiveness
Teaching - Religious aspects - Islam
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/90897/1/FEM%202020%2011%20-%20IR.pdf
work_keys_str_mv AT mohdpuadnurlina kefahamanterhadaptanggungjawabprofesionperguruandanpengamalannilainilaiislamdalamkalanganpendidikmuslimdisekolahrendahdidaerahhululangatselangormalaysia