Persepsi Peserta Terhadap Keberkesanan Program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Anjuran Kemas di Kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman
Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau persepsi peserta terhadap pendidikan non-formal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga (PKK) anjuran Kemajuan Masyarakat (KEMAS) di kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman. Kajian ditumpukan kepada empat aspek program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga KEMAS, ia...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Project Paper Report |
Language: | English Malay |
Published: |
1999
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9139/1/FPP_1999_25_A.pdf |
_version_ | 1825944529307435008 |
---|---|
author | Saidin, Maznah |
author_facet | Saidin, Maznah |
author_sort | Saidin, Maznah |
collection | UPM |
description | Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau persepsi peserta terhadap
pendidikan non-formal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga (PKK) anjuran
Kemajuan Masyarakat (KEMAS) di kawasan Parlimen Merbok, Kedah
Darulaman. Kajian ditumpukan kepada empat aspek program Pendidikan
Kesejahteraan Keluarga KEMAS, iaitu kepentingan kurikulum PKK
KEMAS, strategi pengajaran, suasanan pembelajaran dan persepsi terhadap
pemaju masyarakat.
Satu set soal selidik digunakan untuk mengumpul data dari 16 buah
kelas PKK KEMAS yang dipilih secara rawak untuk tujuan kajian ini.
Borang soal selidik diedarkan kepada seramai 186 orang peserta wanita dan
100% telah dikembalikan. Seramai 47.3% responden berpersepsi bahawa program PKK
KEMAS berkesan ke atas diri mereka. Dapatan kajian menunjukkan
terdapat perkaitan yang sederhana di antara pemboleh ubah persepsi peserta
terhadap pemaju masyarakat, strategi pengajaran, dan kurikulum dengan
keberkesanan program PKK. Perbezaan dari segi tahap pendidikan, lama
masa menyertai kelas PKK dan pendapatan bulanan keluarga dapat dilihat
ke atas pernyataan keberkesanan program. Kajian juga menunjukkan
bahawa KEMAS perlu mempertingkatkan lagi mutu program tersebut,
dengan mengadakan aktiviti-aktiviti PKK yang barn, kemudahan yang lebih
baik, pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan, serta pemaju
masyarakat yang terlatih. |
first_indexed | 2024-03-06T07:17:19Z |
format | Project Paper Report |
id | upm.eprints-9139 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English Malay |
last_indexed | 2024-03-06T07:17:19Z |
publishDate | 1999 |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-91392012-06-06T08:52:56Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9139/ Persepsi Peserta Terhadap Keberkesanan Program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Anjuran Kemas di Kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman Saidin, Maznah Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau persepsi peserta terhadap pendidikan non-formal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga (PKK) anjuran Kemajuan Masyarakat (KEMAS) di kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman. Kajian ditumpukan kepada empat aspek program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga KEMAS, iaitu kepentingan kurikulum PKK KEMAS, strategi pengajaran, suasanan pembelajaran dan persepsi terhadap pemaju masyarakat. Satu set soal selidik digunakan untuk mengumpul data dari 16 buah kelas PKK KEMAS yang dipilih secara rawak untuk tujuan kajian ini. Borang soal selidik diedarkan kepada seramai 186 orang peserta wanita dan 100% telah dikembalikan. Seramai 47.3% responden berpersepsi bahawa program PKK KEMAS berkesan ke atas diri mereka. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perkaitan yang sederhana di antara pemboleh ubah persepsi peserta terhadap pemaju masyarakat, strategi pengajaran, dan kurikulum dengan keberkesanan program PKK. Perbezaan dari segi tahap pendidikan, lama masa menyertai kelas PKK dan pendapatan bulanan keluarga dapat dilihat ke atas pernyataan keberkesanan program. Kajian juga menunjukkan bahawa KEMAS perlu mempertingkatkan lagi mutu program tersebut, dengan mengadakan aktiviti-aktiviti PKK yang barn, kemudahan yang lebih baik, pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan, serta pemaju masyarakat yang terlatih. 1999 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9139/1/FPP_1999_25_A.pdf Saidin, Maznah (1999) Persepsi Peserta Terhadap Keberkesanan Program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Anjuran Kemas di Kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman. [Project Paper Report] Perception. Educational evaluation - Merbok. Malay |
spellingShingle | Perception. Educational evaluation - Merbok. Saidin, Maznah Persepsi Peserta Terhadap Keberkesanan Program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Anjuran Kemas di Kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman |
title | Persepsi Peserta Terhadap Keberkesanan Program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Anjuran Kemas di Kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman |
title_full | Persepsi Peserta Terhadap Keberkesanan Program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Anjuran Kemas di Kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman |
title_fullStr | Persepsi Peserta Terhadap Keberkesanan Program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Anjuran Kemas di Kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman |
title_full_unstemmed | Persepsi Peserta Terhadap Keberkesanan Program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Anjuran Kemas di Kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman |
title_short | Persepsi Peserta Terhadap Keberkesanan Program Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Anjuran Kemas di Kawasan Parlimen Merbok, Kedah Darulaman |
title_sort | persepsi peserta terhadap keberkesanan program pendidikan kesejahteraan keluarga anjuran kemas di kawasan parlimen merbok kedah darulaman |
topic | Perception. Educational evaluation - Merbok. |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9139/1/FPP_1999_25_A.pdf |
work_keys_str_mv | AT saidinmaznah persepsipesertaterhadapkeberkesananprogrampendidikankesejahteraankeluargaanjurankemasdikawasanparlimenmerbokkedahdarulaman |