Pengurusan Latihan Dalaman Bahasa Melayu di Sekolah Menengah Agama Negeri Sembilan Darul Khusus

Fenomena semasa menunjukkan bahawa terdapat kepelbagaian pendekatan dan kaedah pelaksanaan pengurusan latihan dalaman Bahasa Melayu (8M) di sekolah-sekolah. Kebanyakan pengetua mengunakan panduan yang disarankan oleh Pukal Latihan KBSM. Namun demi kian, wujud pengubahsuaian dan perbezaan dalam...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: P. Kamadin, Abdul Jalil
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1999
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9176/1/FPP_1999_69_A.pdf
Description
Summary:Fenomena semasa menunjukkan bahawa terdapat kepelbagaian pendekatan dan kaedah pelaksanaan pengurusan latihan dalaman Bahasa Melayu (8M) di sekolah-sekolah. Kebanyakan pengetua mengunakan panduan yang disarankan oleh Pukal Latihan KBSM. Namun demi kian, wujud pengubahsuaian dan perbezaan dalam menguruskan latihan dalaman. Objektif kajian ini adalah untuk mengetahui aspek-aspek tugas pengurusan, tatacara dan tahap kefahaman pengetua Sekolah Menengah Agama (SMA) mengendalikan latihan dalaman mengikut lima dimensi pengurusan iaitu kesediaan, perancangan, latihan, implimentasi, dan pemantapan. Kajian ini boleh digunakan sebagai panduan kepada pengetua lain dan sebagai plan tindakan yang wajar dilaksanakan oleh pengetua untuk meningkatkan pengurusan latihan dalaman di SMA. Kerangka Model Readiness, Planning, Training, Implimentation and Maintanence (RPTIM) yang diutarakan oleh Wood F. H. (1982) dimodefikasi kerana banyak persamaan dengan Pukal Latihan KBSM. Semua pengetua dari tujuh buah SMA menjadi subjek dalam kajian ini disebabkan mereka adalah pengurus sekolah yang bertanggungjawab menggerakkan latihan dalaman. Instrumen kajian ini terdiri daripada satu set soal selidik yang menggandungi tiga bahagian.