Atribusi Terhadap Kejayaan dan Kegagalan Matematik di Kalangan Pelajar Sains dan Pelajar Sastera Tingkatan Empat

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perbezaan atribusi terbadap kejayaan dan kegagalan Matematik antara pelajar Sains dan pe1ajar Sastera Tingkatan Empat. Subjek merupakan 262 orang pelajar Tingkatan Empat yang telah dipiliib mengikut persampelan rawak berlapis dari dua buah sekolah menengah keb...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Loh, Sau Cheong
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1999
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9182/1/FPP_1999_73_A.pdf
_version_ 1825944537451724800
author Loh, Sau Cheong
author_facet Loh, Sau Cheong
author_sort Loh, Sau Cheong
collection UPM
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perbezaan atribusi terbadap kejayaan dan kegagalan Matematik antara pelajar Sains dan pe1ajar Sastera Tingkatan Empat. Subjek merupakan 262 orang pelajar Tingkatan Empat yang telah dipiliib mengikut persampelan rawak berlapis dari dua buah sekolah menengah kebangsaan di Zon Bangsar, Kuala Lumpur. Antara subjek ini, 130 orang adalah pelajar Sains dan 132 orang adalah pelajar Sastera. Atribusi terhadap kejayaan dan kegagalan Matematik telah diukur dengan menggunakan Skala Atribusi Kejayaan dan Kegagalan Matematik yang diubahsuai dari Skala Dimensi Causal oleh Russell sementara lokus kawalan pelajar telah diukur dengan menggunakan Skala Kawalan Pelajar yang diubahsuai dari Skala Lokus Kawalan oleh Rotter. Lokus kawalan seterusnya digunakan bagi menentukan motivasi pencapaian pelajar . Perbezaan min atribusi mengikut aliran persekolahan dan jantina telah ditentukan ke signifikannya melalui ujian-t sampel tak bersandar. Bagi aliran persekolaban, terdapat perbezaan yang signifikan bagi dimensi kestabilan dan kebolehkawalan dalam situasi gagal dan perbezaan yang signifikan bagi dimensi lokus, kebolehkawalan, dan kestabilan dalam situasi lulus. Bagi jantina, perbezaan min atribusi yang signifikan wujud dalam dimensi lokus bagi situasi lulus dan dalam dimensi kebolehkawalan bagi situasi gagal.
first_indexed 2024-03-06T07:17:26Z
format Project Paper Report
id upm.eprints-9182
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:17:26Z
publishDate 1999
record_format dspace
spelling upm.eprints-91822011-07-25T08:33:45Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9182/ Atribusi Terhadap Kejayaan dan Kegagalan Matematik di Kalangan Pelajar Sains dan Pelajar Sastera Tingkatan Empat Loh, Sau Cheong Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perbezaan atribusi terbadap kejayaan dan kegagalan Matematik antara pelajar Sains dan pe1ajar Sastera Tingkatan Empat. Subjek merupakan 262 orang pelajar Tingkatan Empat yang telah dipiliib mengikut persampelan rawak berlapis dari dua buah sekolah menengah kebangsaan di Zon Bangsar, Kuala Lumpur. Antara subjek ini, 130 orang adalah pelajar Sains dan 132 orang adalah pelajar Sastera. Atribusi terhadap kejayaan dan kegagalan Matematik telah diukur dengan menggunakan Skala Atribusi Kejayaan dan Kegagalan Matematik yang diubahsuai dari Skala Dimensi Causal oleh Russell sementara lokus kawalan pelajar telah diukur dengan menggunakan Skala Kawalan Pelajar yang diubahsuai dari Skala Lokus Kawalan oleh Rotter. Lokus kawalan seterusnya digunakan bagi menentukan motivasi pencapaian pelajar . Perbezaan min atribusi mengikut aliran persekolahan dan jantina telah ditentukan ke signifikannya melalui ujian-t sampel tak bersandar. Bagi aliran persekolaban, terdapat perbezaan yang signifikan bagi dimensi kestabilan dan kebolehkawalan dalam situasi gagal dan perbezaan yang signifikan bagi dimensi lokus, kebolehkawalan, dan kestabilan dalam situasi lulus. Bagi jantina, perbezaan min atribusi yang signifikan wujud dalam dimensi lokus bagi situasi lulus dan dalam dimensi kebolehkawalan bagi situasi gagal. 1999-02 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9182/1/FPP_1999_73_A.pdf Loh, Sau Cheong (1999) Atribusi Terhadap Kejayaan dan Kegagalan Matematik di Kalangan Pelajar Sains dan Pelajar Sastera Tingkatan Empat. [Project Paper Report] Mathematics - Study and teaching (Secondary) - Kuala Lumpur Mathematical ability - Testing Grading and marking (Students) - Kuala Lumpur Malay
spellingShingle Mathematics - Study and teaching (Secondary) - Kuala Lumpur
Mathematical ability - Testing
Grading and marking (Students) - Kuala Lumpur
Loh, Sau Cheong
Atribusi Terhadap Kejayaan dan Kegagalan Matematik di Kalangan Pelajar Sains dan Pelajar Sastera Tingkatan Empat
title Atribusi Terhadap Kejayaan dan Kegagalan Matematik di Kalangan Pelajar Sains dan Pelajar Sastera Tingkatan Empat
title_full Atribusi Terhadap Kejayaan dan Kegagalan Matematik di Kalangan Pelajar Sains dan Pelajar Sastera Tingkatan Empat
title_fullStr Atribusi Terhadap Kejayaan dan Kegagalan Matematik di Kalangan Pelajar Sains dan Pelajar Sastera Tingkatan Empat
title_full_unstemmed Atribusi Terhadap Kejayaan dan Kegagalan Matematik di Kalangan Pelajar Sains dan Pelajar Sastera Tingkatan Empat
title_short Atribusi Terhadap Kejayaan dan Kegagalan Matematik di Kalangan Pelajar Sains dan Pelajar Sastera Tingkatan Empat
title_sort atribusi terhadap kejayaan dan kegagalan matematik di kalangan pelajar sains dan pelajar sastera tingkatan empat
topic Mathematics - Study and teaching (Secondary) - Kuala Lumpur
Mathematical ability - Testing
Grading and marking (Students) - Kuala Lumpur
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9182/1/FPP_1999_73_A.pdf
work_keys_str_mv AT lohsaucheong atribusiterhadapkejayaandankegagalanmatematikdikalanganpelajarsainsdanpelajarsasteratingkatanempat