Masa Pembelajaran Akademik dan Pencapaian Pelajar Pelbagai Kategori Keaktifan dalam Pendidikan Jasmani

Pelajar perlu menguasai rnasa pembelajaran akademik di dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk memperoleh pencapaian akademik dalam Pendidikan Jasmani. Justeru itu, kajian ini ialah untuk menentukan sejauh mana hubungan masa pernbelajaran akademik dan tahap keaktifan pelajar dalam bidang s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jani, Julismah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2000
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9204/1/FPP_2000_13_IR.pdf
_version_ 1796967684486725632
author Jani, Julismah
author_facet Jani, Julismah
author_sort Jani, Julismah
collection UPM
description Pelajar perlu menguasai rnasa pembelajaran akademik di dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk memperoleh pencapaian akademik dalam Pendidikan Jasmani. Justeru itu, kajian ini ialah untuk menentukan sejauh mana hubungan masa pernbelajaran akademik dan tahap keaktifan pelajar dalam bidang sukan mempengaruhi pencapaian pelajar dalam Pendidikan Jasmani. Seramai 78 orang pelajar tingkatan satu di empat buah sekolah menengah dari zon Pudu, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur adalah subjek di dalam kajian ini. Subjek terbahagi kepada tiga aras kategori keaktifan, iaitu pelajar aktif, pelajar sederhana aktif dan pelajar kurang aktif dalam bidang sukan. Sebanyak 7020 jeda masa pembelajaran akademik bagi ketiga-tiga kategori keaktifan pelajar dalam bidang sukan dikumpul melalui lima kali pemerhatian berdasarkan model Masa Pembelajaran Akademik dalarn Pendidikan Jasmani (MPA-pn yang diubahsuai daripada Siedentop, Tousignant dan Parker (1982). Manakala 78 data pencapaian pelajar dalam Pendidikan Jasmani dikurnpul melalui ujian kognitif ujian afektif dan ujian psikomotor. Data masa pembelajaran akademik bagi ketiga-tiga kategori keaktifan pelajar dan data pencapaian pelajar dalarn Pendidikan Jasmani dianalisis secara ujian statistik regresi pelbagai. Keputusan kajian mendapati wujudnya hubungan yang signifikan (p < .01) di antara masa pembelajaran akademik dan kategori keaktifan pelajar dalam bidang sukan terhadap pencapaian pelajar dalam Pendidikan Jasmani Hubungan tersebut menjelaskan 71 peratus ubahan di dalarn pencapaian pelajar adalah dipengaruhi oleh pembolehubah masa pembelajaran akademik dan kategori keaktifan pelajar dalam bidang sukan.
first_indexed 2024-03-06T07:17:30Z
format Thesis
id upm.eprints-9204
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:17:30Z
publishDate 2000
record_format dspace
spelling upm.eprints-92042024-02-02T09:06:37Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9204/ Masa Pembelajaran Akademik dan Pencapaian Pelajar Pelbagai Kategori Keaktifan dalam Pendidikan Jasmani Jani, Julismah Pelajar perlu menguasai rnasa pembelajaran akademik di dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk memperoleh pencapaian akademik dalam Pendidikan Jasmani. Justeru itu, kajian ini ialah untuk menentukan sejauh mana hubungan masa pernbelajaran akademik dan tahap keaktifan pelajar dalam bidang sukan mempengaruhi pencapaian pelajar dalam Pendidikan Jasmani. Seramai 78 orang pelajar tingkatan satu di empat buah sekolah menengah dari zon Pudu, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur adalah subjek di dalam kajian ini. Subjek terbahagi kepada tiga aras kategori keaktifan, iaitu pelajar aktif, pelajar sederhana aktif dan pelajar kurang aktif dalam bidang sukan. Sebanyak 7020 jeda masa pembelajaran akademik bagi ketiga-tiga kategori keaktifan pelajar dalam bidang sukan dikumpul melalui lima kali pemerhatian berdasarkan model Masa Pembelajaran Akademik dalarn Pendidikan Jasmani (MPA-pn yang diubahsuai daripada Siedentop, Tousignant dan Parker (1982). Manakala 78 data pencapaian pelajar dalam Pendidikan Jasmani dikurnpul melalui ujian kognitif ujian afektif dan ujian psikomotor. Data masa pembelajaran akademik bagi ketiga-tiga kategori keaktifan pelajar dan data pencapaian pelajar dalarn Pendidikan Jasmani dianalisis secara ujian statistik regresi pelbagai. Keputusan kajian mendapati wujudnya hubungan yang signifikan (p < .01) di antara masa pembelajaran akademik dan kategori keaktifan pelajar dalam bidang sukan terhadap pencapaian pelajar dalam Pendidikan Jasmani Hubungan tersebut menjelaskan 71 peratus ubahan di dalarn pencapaian pelajar adalah dipengaruhi oleh pembolehubah masa pembelajaran akademik dan kategori keaktifan pelajar dalam bidang sukan. 2000-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9204/1/FPP_2000_13_IR.pdf Jani, Julismah (2000) Masa Pembelajaran Akademik dan Pencapaian Pelajar Pelbagai Kategori Keaktifan dalam Pendidikan Jasmani. Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia. Academic achievement Physical education and training - Study and teaching Malay
spellingShingle Academic achievement
Physical education and training - Study and teaching
Jani, Julismah
Masa Pembelajaran Akademik dan Pencapaian Pelajar Pelbagai Kategori Keaktifan dalam Pendidikan Jasmani
title Masa Pembelajaran Akademik dan Pencapaian Pelajar Pelbagai Kategori Keaktifan dalam Pendidikan Jasmani
title_full Masa Pembelajaran Akademik dan Pencapaian Pelajar Pelbagai Kategori Keaktifan dalam Pendidikan Jasmani
title_fullStr Masa Pembelajaran Akademik dan Pencapaian Pelajar Pelbagai Kategori Keaktifan dalam Pendidikan Jasmani
title_full_unstemmed Masa Pembelajaran Akademik dan Pencapaian Pelajar Pelbagai Kategori Keaktifan dalam Pendidikan Jasmani
title_short Masa Pembelajaran Akademik dan Pencapaian Pelajar Pelbagai Kategori Keaktifan dalam Pendidikan Jasmani
title_sort masa pembelajaran akademik dan pencapaian pelajar pelbagai kategori keaktifan dalam pendidikan jasmani
topic Academic achievement
Physical education and training - Study and teaching
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9204/1/FPP_2000_13_IR.pdf
work_keys_str_mv AT janijulismah masapembelajaranakademikdanpencapaianpelajarpelbagaikategorikeaktifandalampendidikanjasmani