Pendekatan Bestari: Kefahaman dan Kesediaan Guru Bestari Menghadapi Perubahan

Kini Malaysia sedang menghadapi era perubahan dalam pendidikan yang lebih menekankan pendekatan pembelajaran yang berpusatkan pelajar di samping penekanan terhadap teknologi maklumat sebagai salah satu alat pengajaran pembelajaran. Sembilan puluh buah sekolah telah dipilih oleh Kementerian Pendi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salim, Siti Suria
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9241/1/FPP_2001_17.pdf
_version_ 1825944548477501440
author Salim, Siti Suria
author_facet Salim, Siti Suria
author_sort Salim, Siti Suria
collection UPM
description Kini Malaysia sedang menghadapi era perubahan dalam pendidikan yang lebih menekankan pendekatan pembelajaran yang berpusatkan pelajar di samping penekanan terhadap teknologi maklumat sebagai salah satu alat pengajaran pembelajaran. Sembilan puluh buah sekolah telah dipilih oleh Kementerian Pendidikan untuk menjadi Sekolah Bestari bagi memenuhi tujuan di atas. Tujuan kajian ini adalah mengenal pasti tahap kefahaman dan tahap kesediaan guru Bestari terhadap perubahan yang dilaksanakan oleh Program Sekolah Bestari serta kekangan dan keperluan yang dihadapi oleh mereka. Data telah diperoleh dari empat puluh lima orang guru sekolah Bestari di Selangor melalui soal selidik. Analisis deskriptif (frekuensi,min,dan mod) dan inferensi (Korelasi Pearson dan ANOVA) digunakan bagi menganalisis data. Data diproses menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 10. Kajian mendapati bahawa guru memahami matlamat Sekolah Bestari ini dan bersedia untuk menghadapi pelaksanaannya walaupun pada tahap sederhana. Walau bagaimanapun hanya sedikit sahaja perubahan yang dilakukan di dalam bilik darjah mereka. Dapatan kajian menunjukkan, bagi guru Bestari, kekangan seperti peralatan pengajaran pembelajaran, kemahiran, dan sokongan merupakan faktor-faktor yang menghalang perubahan daripada berlaku. Selain daripada itu, beban tugas guru dan sistem peperiksaan pusat yang masih dilaksanakan bagi menilai pelajar-pelajar juga mempengaruhi kejayaan pelaksanaan perubahan ini. Hasil daripada kajian ini disyorkan sekiranya mana-mana pihak yang ingin melaksanakan sesuatu program perubahan dalam pendidikan, kesediaan dari segi agen perubahan dan keperluan-keperluan program hendaklah dipastikan terlebih dahulu.
first_indexed 2024-03-06T07:17:36Z
format Thesis
id upm.eprints-9241
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:17:36Z
publishDate 2001
record_format dspace
spelling upm.eprints-92412024-02-13T02:58:42Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9241/ Pendekatan Bestari: Kefahaman dan Kesediaan Guru Bestari Menghadapi Perubahan Salim, Siti Suria Kini Malaysia sedang menghadapi era perubahan dalam pendidikan yang lebih menekankan pendekatan pembelajaran yang berpusatkan pelajar di samping penekanan terhadap teknologi maklumat sebagai salah satu alat pengajaran pembelajaran. Sembilan puluh buah sekolah telah dipilih oleh Kementerian Pendidikan untuk menjadi Sekolah Bestari bagi memenuhi tujuan di atas. Tujuan kajian ini adalah mengenal pasti tahap kefahaman dan tahap kesediaan guru Bestari terhadap perubahan yang dilaksanakan oleh Program Sekolah Bestari serta kekangan dan keperluan yang dihadapi oleh mereka. Data telah diperoleh dari empat puluh lima orang guru sekolah Bestari di Selangor melalui soal selidik. Analisis deskriptif (frekuensi,min,dan mod) dan inferensi (Korelasi Pearson dan ANOVA) digunakan bagi menganalisis data. Data diproses menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 10. Kajian mendapati bahawa guru memahami matlamat Sekolah Bestari ini dan bersedia untuk menghadapi pelaksanaannya walaupun pada tahap sederhana. Walau bagaimanapun hanya sedikit sahaja perubahan yang dilakukan di dalam bilik darjah mereka. Dapatan kajian menunjukkan, bagi guru Bestari, kekangan seperti peralatan pengajaran pembelajaran, kemahiran, dan sokongan merupakan faktor-faktor yang menghalang perubahan daripada berlaku. Selain daripada itu, beban tugas guru dan sistem peperiksaan pusat yang masih dilaksanakan bagi menilai pelajar-pelajar juga mempengaruhi kejayaan pelaksanaan perubahan ini. Hasil daripada kajian ini disyorkan sekiranya mana-mana pihak yang ingin melaksanakan sesuatu program perubahan dalam pendidikan, kesediaan dari segi agen perubahan dan keperluan-keperluan program hendaklah dipastikan terlebih dahulu. 2001-06 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9241/1/FPP_2001_17.pdf Salim, Siti Suria (2001) Pendekatan Bestari: Kefahaman dan Kesediaan Guru Bestari Menghadapi Perubahan. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Preparatory school teachers - Malaysia. Preparedness. Malay
spellingShingle Preparatory school teachers - Malaysia.
Preparedness.
Salim, Siti Suria
Pendekatan Bestari: Kefahaman dan Kesediaan Guru Bestari Menghadapi Perubahan
title Pendekatan Bestari: Kefahaman dan Kesediaan Guru Bestari Menghadapi Perubahan
title_full Pendekatan Bestari: Kefahaman dan Kesediaan Guru Bestari Menghadapi Perubahan
title_fullStr Pendekatan Bestari: Kefahaman dan Kesediaan Guru Bestari Menghadapi Perubahan
title_full_unstemmed Pendekatan Bestari: Kefahaman dan Kesediaan Guru Bestari Menghadapi Perubahan
title_short Pendekatan Bestari: Kefahaman dan Kesediaan Guru Bestari Menghadapi Perubahan
title_sort pendekatan bestari kefahaman dan kesediaan guru bestari menghadapi perubahan
topic Preparatory school teachers - Malaysia.
Preparedness.
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9241/1/FPP_2001_17.pdf
work_keys_str_mv AT salimsitisuria pendekatanbestarikefahamandankesediaangurubestarimenghadapiperubahan