Keunikan budaya masyarakat Peribumi Sabah
Masyarakat memerlukan pemikiran sebagai alat untuk menggambarkan peristiwa yang berlaku dalam alam nyata. Dalam penulisan ini, budaya tiga suku kaum di Sabah memberikan jawapan kepada tiga soalan asas: soalan tentang diri (perwakilan diri), dunia (kepercayaan), dan apa-apa yang diminati (nilai). Tig...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Universiti Putra Malaysia
2021
|
_version_ | 1825937385661136896 |
---|---|
author | Ombi, Kamarlin Mohd Kiram, Norazlina Sha'ri, Sharil Nizam Dani, Noor Aina |
author_facet | Ombi, Kamarlin Mohd Kiram, Norazlina Sha'ri, Sharil Nizam Dani, Noor Aina |
author_sort | Ombi, Kamarlin |
collection | UPM |
description | Masyarakat memerlukan pemikiran sebagai alat untuk menggambarkan peristiwa yang berlaku dalam alam nyata. Dalam penulisan ini, budaya tiga suku kaum di Sabah memberikan jawapan kepada tiga soalan asas: soalan tentang diri (perwakilan diri), dunia (kepercayaan), dan apa-apa yang diminati (nilai). Tiga aspek ini mencerminkan konsep diri, kognisi, dan motivasi suku kaum KadazanDusun, Bisaya dan Melayu Brunei. Di sebalik keunggulannya sebagai tarian ikutan tradisi, tersirat cerita rakyat yang mengaitkan tarian Sumazau dengan upacara pemujaan semangat padi. Pemujaan merupakan hasil ciptaan fikiran manusia, menjadi unsur yang kuat dalam hal ehwal manusia, dan boleh dikatakan sebagai dipersonifikasikan. Semangat padi dianggap bukan manusia dan diberi darjat yang tinggi. Badaup pula ialah lagu rakyat yang menjadi amalan masyarakat Bisaya pada suatu masa dahulu. Dengan menelusur alam pemikiran masyarakat Bisaya, kita mengetahui bahawa Badaup ialah lagu rakyat. Kini Badaup semakin dilupakan dan kurang diamalkan, hanya kedengaran semasa musim menuai padi. Hasil kajian mendapati bahawa Badaup mengandungi entri leksikal yang memberikan maklumat tentang konsep kunjung-mengunjungi, masa, bersuka ria, dan agama (solat). Pada satu pihak yang lain, gambus Brunei Sabah dikenali sebagai Gambus Seludang. Pencipta lagu gambus ialah mereka yang mempunyai pengetahuan agama atau kemahiran mengaji al-Quran. Lirik lagu gambus selalunya berdasarkan pengalaman seseorang. |
first_indexed | 2024-03-06T10:58:43Z |
format | Article |
id | upm.eprints-93972 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
last_indexed | 2024-03-06T10:58:43Z |
publishDate | 2021 |
publisher | Universiti Putra Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-939722023-04-12T04:36:45Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/93972/ Keunikan budaya masyarakat Peribumi Sabah Ombi, Kamarlin Mohd Kiram, Norazlina Sha'ri, Sharil Nizam Dani, Noor Aina Masyarakat memerlukan pemikiran sebagai alat untuk menggambarkan peristiwa yang berlaku dalam alam nyata. Dalam penulisan ini, budaya tiga suku kaum di Sabah memberikan jawapan kepada tiga soalan asas: soalan tentang diri (perwakilan diri), dunia (kepercayaan), dan apa-apa yang diminati (nilai). Tiga aspek ini mencerminkan konsep diri, kognisi, dan motivasi suku kaum KadazanDusun, Bisaya dan Melayu Brunei. Di sebalik keunggulannya sebagai tarian ikutan tradisi, tersirat cerita rakyat yang mengaitkan tarian Sumazau dengan upacara pemujaan semangat padi. Pemujaan merupakan hasil ciptaan fikiran manusia, menjadi unsur yang kuat dalam hal ehwal manusia, dan boleh dikatakan sebagai dipersonifikasikan. Semangat padi dianggap bukan manusia dan diberi darjat yang tinggi. Badaup pula ialah lagu rakyat yang menjadi amalan masyarakat Bisaya pada suatu masa dahulu. Dengan menelusur alam pemikiran masyarakat Bisaya, kita mengetahui bahawa Badaup ialah lagu rakyat. Kini Badaup semakin dilupakan dan kurang diamalkan, hanya kedengaran semasa musim menuai padi. Hasil kajian mendapati bahawa Badaup mengandungi entri leksikal yang memberikan maklumat tentang konsep kunjung-mengunjungi, masa, bersuka ria, dan agama (solat). Pada satu pihak yang lain, gambus Brunei Sabah dikenali sebagai Gambus Seludang. Pencipta lagu gambus ialah mereka yang mempunyai pengetahuan agama atau kemahiran mengaji al-Quran. Lirik lagu gambus selalunya berdasarkan pengalaman seseorang. Universiti Putra Malaysia 2021-11-10 Article PeerReviewed Ombi, Kamarlin and Mohd Kiram, Norazlina and Sha'ri, Sharil Nizam and Dani, Noor Aina (2021) Keunikan budaya masyarakat Peribumi Sabah. Jurnal Pertanika MAHAWANGSA, 6 (2). 47 - 55. ISSN 2805-5691 https://journalfbmk.upm.edu.my/ojs3/index.php/mahawangsa/article/view/489 |
spellingShingle | Ombi, Kamarlin Mohd Kiram, Norazlina Sha'ri, Sharil Nizam Dani, Noor Aina Keunikan budaya masyarakat Peribumi Sabah |
title | Keunikan budaya masyarakat Peribumi Sabah |
title_full | Keunikan budaya masyarakat Peribumi Sabah |
title_fullStr | Keunikan budaya masyarakat Peribumi Sabah |
title_full_unstemmed | Keunikan budaya masyarakat Peribumi Sabah |
title_short | Keunikan budaya masyarakat Peribumi Sabah |
title_sort | keunikan budaya masyarakat peribumi sabah |
work_keys_str_mv | AT ombikamarlin keunikanbudayamasyarakatperibumisabah AT mohdkiramnorazlina keunikanbudayamasyarakatperibumisabah AT sharisharilnizam keunikanbudayamasyarakatperibumisabah AT daninooraina keunikanbudayamasyarakatperibumisabah |