Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti

Senario kini memperlihatkan banyak universiti sama ada awam mahupun swasta menjalankan pelbagai inisiatif dalam meningkatkan kualiti program akademik yang ditawarkan. Hal ini kerana, kecemerlangan pencapaian akademik merupakan salah satu faktor penentu kepada kebolehpasaran graduan. Namun, faktor ps...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Aziz, Abdul Rashid, Mohd Nasir, Mohd Azrin, Sawai, Rezki Perdani, Shafie, Amin Al-Haadi, Che Amat, Muhammad Asyraf
Format: Article
Published: Global Academic Excellence 2021
_version_ 1825937478566019072
author Abdul Aziz, Abdul Rashid
Mohd Nasir, Mohd Azrin
Sawai, Rezki Perdani
Shafie, Amin Al-Haadi
Che Amat, Muhammad Asyraf
author_facet Abdul Aziz, Abdul Rashid
Mohd Nasir, Mohd Azrin
Sawai, Rezki Perdani
Shafie, Amin Al-Haadi
Che Amat, Muhammad Asyraf
author_sort Abdul Aziz, Abdul Rashid
collection UPM
description Senario kini memperlihatkan banyak universiti sama ada awam mahupun swasta menjalankan pelbagai inisiatif dalam meningkatkan kualiti program akademik yang ditawarkan. Hal ini kerana, kecemerlangan pencapaian akademik merupakan salah satu faktor penentu kepada kebolehpasaran graduan. Namun, faktor psikologi seperti konsep kendiri dilihat masih lagi kurang ditekankan sebagai aspek penting dalam menentukan pencapaian akademik. Justeru, kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar Institusi Pengajian Tinggi. Kajian berbentuk tinjauan ini menggunakan kaedah persampelan rawak mudah yang melibatkan subjek kajian yang terdiri daripada 160 orang pelajar (n=160). Analisis statistik deskriptif digunakan untuk menghuraikan tahap pencapaian akademik dan tahap konsep kendiri subjek dalam bentuk peratus serta kekerapan. Manakala, analisis regresi digunakan bagi melihat pengaruh faktor-faktor konsep kendiri terhadap pencapaian akademik. Dapatan kajian dapat dirumuskan seperti berikut; (i) majoriti subjek mempunyai pencapaian akademik pada tahap kepujian (51.9%) (ii) majoriti subjek mempunyai tahap konsep kendiri yang sederhana (61.3%); dan (iii) faktor konsep kendiri yang membawa perubahan kepada pencapaian akademik iaitu peratusan yang paling tinggi menyumbang kepada pencapaian akademik adalah gagasan konsep kendiri personal atau peribadi iaitu sebanyak 17.1 peratus. Justeru, kajian ini berjaya membuktikan bahawa konsep kendiri mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar dan terdapat faktor-faktor konsep kendiri yang menyumbang kepada pencapaian akademik. Implikasi dan cadangan kajian akan datang turut dibincangkan dalam kajian ini.
first_indexed 2024-03-06T11:00:07Z
format Article
id upm.eprints-94518
institution Universiti Putra Malaysia
last_indexed 2024-03-06T11:00:07Z
publishDate 2021
publisher Global Academic Excellence
record_format dspace
spelling upm.eprints-945182022-12-01T02:48:40Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/94518/ Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti Abdul Aziz, Abdul Rashid Mohd Nasir, Mohd Azrin Sawai, Rezki Perdani Shafie, Amin Al-Haadi Che Amat, Muhammad Asyraf Senario kini memperlihatkan banyak universiti sama ada awam mahupun swasta menjalankan pelbagai inisiatif dalam meningkatkan kualiti program akademik yang ditawarkan. Hal ini kerana, kecemerlangan pencapaian akademik merupakan salah satu faktor penentu kepada kebolehpasaran graduan. Namun, faktor psikologi seperti konsep kendiri dilihat masih lagi kurang ditekankan sebagai aspek penting dalam menentukan pencapaian akademik. Justeru, kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar Institusi Pengajian Tinggi. Kajian berbentuk tinjauan ini menggunakan kaedah persampelan rawak mudah yang melibatkan subjek kajian yang terdiri daripada 160 orang pelajar (n=160). Analisis statistik deskriptif digunakan untuk menghuraikan tahap pencapaian akademik dan tahap konsep kendiri subjek dalam bentuk peratus serta kekerapan. Manakala, analisis regresi digunakan bagi melihat pengaruh faktor-faktor konsep kendiri terhadap pencapaian akademik. Dapatan kajian dapat dirumuskan seperti berikut; (i) majoriti subjek mempunyai pencapaian akademik pada tahap kepujian (51.9%) (ii) majoriti subjek mempunyai tahap konsep kendiri yang sederhana (61.3%); dan (iii) faktor konsep kendiri yang membawa perubahan kepada pencapaian akademik iaitu peratusan yang paling tinggi menyumbang kepada pencapaian akademik adalah gagasan konsep kendiri personal atau peribadi iaitu sebanyak 17.1 peratus. Justeru, kajian ini berjaya membuktikan bahawa konsep kendiri mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar dan terdapat faktor-faktor konsep kendiri yang menyumbang kepada pencapaian akademik. Implikasi dan cadangan kajian akan datang turut dibincangkan dalam kajian ini. Global Academic Excellence 2021-12 Article PeerReviewed Abdul Aziz, Abdul Rashid and Mohd Nasir, Mohd Azrin and Sawai, Rezki Perdani and Shafie, Amin Al-Haadi and Che Amat, Muhammad Asyraf (2021) Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 6 (44). 111 - 123. ISSN 0128-164X http://www.ijepc.com/archived.asm?dataid=404&iDisplayStart=0&aaSorting=&isSearchDetail=1&dataidExtend=4028&iDisplayStartExtend=0&aaSortingExtend=&isSearchDetailExtend=1 10.35631/IJEPC.644009
spellingShingle Abdul Aziz, Abdul Rashid
Mohd Nasir, Mohd Azrin
Sawai, Rezki Perdani
Shafie, Amin Al-Haadi
Che Amat, Muhammad Asyraf
Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti
title Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti
title_full Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti
title_fullStr Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti
title_full_unstemmed Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti
title_short Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti
title_sort pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti
work_keys_str_mv AT abdulazizabdulrashid pengaruhkonsepkendiriterhadappencapaianakademikpelajaruniversiti
AT mohdnasirmohdazrin pengaruhkonsepkendiriterhadappencapaianakademikpelajaruniversiti
AT sawairezkiperdani pengaruhkonsepkendiriterhadappencapaianakademikpelajaruniversiti
AT shafieaminalhaadi pengaruhkonsepkendiriterhadappencapaianakademikpelajaruniversiti
AT cheamatmuhammadasyraf pengaruhkonsepkendiriterhadappencapaianakademikpelajaruniversiti