Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti
Senario kini memperlihatkan banyak universiti sama ada awam mahupun swasta menjalankan pelbagai inisiatif dalam meningkatkan kualiti program akademik yang ditawarkan. Hal ini kerana, kecemerlangan pencapaian akademik merupakan salah satu faktor penentu kepada kebolehpasaran graduan. Namun, faktor ps...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Global Academic Excellence
2021
|
_version_ | 1825937478566019072 |
---|---|
author | Abdul Aziz, Abdul Rashid Mohd Nasir, Mohd Azrin Sawai, Rezki Perdani Shafie, Amin Al-Haadi Che Amat, Muhammad Asyraf |
author_facet | Abdul Aziz, Abdul Rashid Mohd Nasir, Mohd Azrin Sawai, Rezki Perdani Shafie, Amin Al-Haadi Che Amat, Muhammad Asyraf |
author_sort | Abdul Aziz, Abdul Rashid |
collection | UPM |
description | Senario kini memperlihatkan banyak universiti sama ada awam mahupun swasta menjalankan pelbagai inisiatif dalam meningkatkan kualiti program akademik yang ditawarkan. Hal ini kerana, kecemerlangan pencapaian akademik merupakan salah satu faktor penentu kepada kebolehpasaran graduan. Namun, faktor psikologi seperti konsep kendiri dilihat masih lagi kurang ditekankan sebagai aspek penting dalam menentukan pencapaian akademik. Justeru, kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar Institusi Pengajian Tinggi. Kajian berbentuk tinjauan ini menggunakan kaedah persampelan rawak mudah yang melibatkan subjek kajian yang terdiri daripada 160 orang pelajar (n=160). Analisis statistik deskriptif digunakan untuk menghuraikan tahap pencapaian akademik dan tahap konsep kendiri subjek dalam bentuk peratus serta kekerapan. Manakala, analisis regresi digunakan bagi melihat pengaruh faktor-faktor konsep kendiri terhadap pencapaian akademik. Dapatan kajian dapat dirumuskan seperti berikut; (i) majoriti subjek mempunyai pencapaian akademik pada tahap kepujian (51.9%) (ii) majoriti subjek mempunyai tahap konsep kendiri yang sederhana (61.3%); dan (iii) faktor konsep kendiri yang membawa perubahan kepada pencapaian akademik iaitu peratusan yang paling tinggi menyumbang kepada pencapaian akademik adalah gagasan konsep kendiri personal atau peribadi iaitu sebanyak 17.1 peratus. Justeru, kajian ini berjaya membuktikan bahawa konsep kendiri mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar dan terdapat faktor-faktor konsep kendiri yang menyumbang kepada pencapaian akademik. Implikasi dan cadangan kajian akan datang turut dibincangkan dalam kajian ini. |
first_indexed | 2024-03-06T11:00:07Z |
format | Article |
id | upm.eprints-94518 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
last_indexed | 2024-03-06T11:00:07Z |
publishDate | 2021 |
publisher | Global Academic Excellence |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-945182022-12-01T02:48:40Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/94518/ Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti Abdul Aziz, Abdul Rashid Mohd Nasir, Mohd Azrin Sawai, Rezki Perdani Shafie, Amin Al-Haadi Che Amat, Muhammad Asyraf Senario kini memperlihatkan banyak universiti sama ada awam mahupun swasta menjalankan pelbagai inisiatif dalam meningkatkan kualiti program akademik yang ditawarkan. Hal ini kerana, kecemerlangan pencapaian akademik merupakan salah satu faktor penentu kepada kebolehpasaran graduan. Namun, faktor psikologi seperti konsep kendiri dilihat masih lagi kurang ditekankan sebagai aspek penting dalam menentukan pencapaian akademik. Justeru, kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar Institusi Pengajian Tinggi. Kajian berbentuk tinjauan ini menggunakan kaedah persampelan rawak mudah yang melibatkan subjek kajian yang terdiri daripada 160 orang pelajar (n=160). Analisis statistik deskriptif digunakan untuk menghuraikan tahap pencapaian akademik dan tahap konsep kendiri subjek dalam bentuk peratus serta kekerapan. Manakala, analisis regresi digunakan bagi melihat pengaruh faktor-faktor konsep kendiri terhadap pencapaian akademik. Dapatan kajian dapat dirumuskan seperti berikut; (i) majoriti subjek mempunyai pencapaian akademik pada tahap kepujian (51.9%) (ii) majoriti subjek mempunyai tahap konsep kendiri yang sederhana (61.3%); dan (iii) faktor konsep kendiri yang membawa perubahan kepada pencapaian akademik iaitu peratusan yang paling tinggi menyumbang kepada pencapaian akademik adalah gagasan konsep kendiri personal atau peribadi iaitu sebanyak 17.1 peratus. Justeru, kajian ini berjaya membuktikan bahawa konsep kendiri mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar dan terdapat faktor-faktor konsep kendiri yang menyumbang kepada pencapaian akademik. Implikasi dan cadangan kajian akan datang turut dibincangkan dalam kajian ini. Global Academic Excellence 2021-12 Article PeerReviewed Abdul Aziz, Abdul Rashid and Mohd Nasir, Mohd Azrin and Sawai, Rezki Perdani and Shafie, Amin Al-Haadi and Che Amat, Muhammad Asyraf (2021) Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 6 (44). 111 - 123. ISSN 0128-164X http://www.ijepc.com/archived.asm?dataid=404&iDisplayStart=0&aaSorting=&isSearchDetail=1&dataidExtend=4028&iDisplayStartExtend=0&aaSortingExtend=&isSearchDetailExtend=1 10.35631/IJEPC.644009 |
spellingShingle | Abdul Aziz, Abdul Rashid Mohd Nasir, Mohd Azrin Sawai, Rezki Perdani Shafie, Amin Al-Haadi Che Amat, Muhammad Asyraf Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti |
title | Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti |
title_full | Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti |
title_fullStr | Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti |
title_full_unstemmed | Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti |
title_short | Pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti |
title_sort | pengaruh konsep kendiri terhadap pencapaian akademik pelajar universiti |
work_keys_str_mv | AT abdulazizabdulrashid pengaruhkonsepkendiriterhadappencapaianakademikpelajaruniversiti AT mohdnasirmohdazrin pengaruhkonsepkendiriterhadappencapaianakademikpelajaruniversiti AT sawairezkiperdani pengaruhkonsepkendiriterhadappencapaianakademikpelajaruniversiti AT shafieaminalhaadi pengaruhkonsepkendiriterhadappencapaianakademikpelajaruniversiti AT cheamatmuhammadasyraf pengaruhkonsepkendiriterhadappencapaianakademikpelajaruniversiti |