Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia

Keputusan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk menamatkan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) bermula pada tahun 2021 menjadikan landskap pendidikan rendah di negara ini perlu ditelusuri semula. Hal ini membolehkan para pendidik melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (PdP) lebih santai d...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hassan, Suradi, Othman, Shamsudin, Md Sabil, Azhar, Mohamed Mokhtar, Marzni
Format: Article
Published: Universiti Putra Malaysia Press 2021
_version_ 1796983001393922048
author Hassan, Suradi
Othman, Shamsudin
Md Sabil, Azhar
Mohamed Mokhtar, Marzni
author_facet Hassan, Suradi
Othman, Shamsudin
Md Sabil, Azhar
Mohamed Mokhtar, Marzni
author_sort Hassan, Suradi
collection UPM
description Keputusan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk menamatkan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) bermula pada tahun 2021 menjadikan landskap pendidikan rendah di negara ini perlu ditelusuri semula. Hal ini membolehkan para pendidik melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (PdP) lebih santai dan menyeronokkan. Justeru, penyelidik telah mencipta Modul Permainan Peribahasa menggunakan model ADDIE. Penggunaan Model ADDIE dalam kajian ini adalah sesuai bagi mendapatkan maklum balas secara berterusan dalam proses pembinaan Modul Permainan Peribahasa. Objektif kajian ini adalah untuk meningkatkan ketepatan penggunaan peribahasa dalam kemahiran mengarang Bahasa Melayu. Keterbatasan murid dalam menggunakan peribahasa yang dipertautkan dengan idea dalam penulisan karangan telah menyebabkan aspek keindahan seni bahasa semakin terhakis. Kaedah kajian ini berbentuk kajian eksperimen yang memberi perhatian kepada data praujian dan pascaujian daripada satu kumpulan rawatan. Seramai 10 orang murid Tahun Lima berpencapaian sederhana di sebuah Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor telah dipilih sebagai responden kajian. Kumpulan rawatan ini menerima 12 sesi rawatan menggunakan talian Google Meet sebagai media pembelajaran secara langsung. Analisis melalui kertas jawapan murid menunjukkan terdapat perubahan positif terhadap pencapaian murid dalam kemahiran mengarang. Selain itu, ketepatan penggunaan peribahasa dengan laras bahasa yang lebih gramatis dan indah dapat digarap dengan santun oleh murid. Penggunaan kepelbagaian jenis peribahasa dapat dijelmakan melalui hasil karangan yang dipersembahkan oleh murid. Oleh yang demikian, Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet bukan sahaja dijadikan amalan pembelajaran norma baharu bagi membantu murid mengarang karangan, malahan dapat digunakan dalam pertuturan seharian.
first_indexed 2024-03-06T11:00:07Z
format Article
id upm.eprints-94521
institution Universiti Putra Malaysia
last_indexed 2024-03-06T11:00:07Z
publishDate 2021
publisher Universiti Putra Malaysia Press
record_format dspace
spelling upm.eprints-945212022-12-01T02:58:00Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/94521/ Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia Hassan, Suradi Othman, Shamsudin Md Sabil, Azhar Mohamed Mokhtar, Marzni Keputusan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk menamatkan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) bermula pada tahun 2021 menjadikan landskap pendidikan rendah di negara ini perlu ditelusuri semula. Hal ini membolehkan para pendidik melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (PdP) lebih santai dan menyeronokkan. Justeru, penyelidik telah mencipta Modul Permainan Peribahasa menggunakan model ADDIE. Penggunaan Model ADDIE dalam kajian ini adalah sesuai bagi mendapatkan maklum balas secara berterusan dalam proses pembinaan Modul Permainan Peribahasa. Objektif kajian ini adalah untuk meningkatkan ketepatan penggunaan peribahasa dalam kemahiran mengarang Bahasa Melayu. Keterbatasan murid dalam menggunakan peribahasa yang dipertautkan dengan idea dalam penulisan karangan telah menyebabkan aspek keindahan seni bahasa semakin terhakis. Kaedah kajian ini berbentuk kajian eksperimen yang memberi perhatian kepada data praujian dan pascaujian daripada satu kumpulan rawatan. Seramai 10 orang murid Tahun Lima berpencapaian sederhana di sebuah Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor telah dipilih sebagai responden kajian. Kumpulan rawatan ini menerima 12 sesi rawatan menggunakan talian Google Meet sebagai media pembelajaran secara langsung. Analisis melalui kertas jawapan murid menunjukkan terdapat perubahan positif terhadap pencapaian murid dalam kemahiran mengarang. Selain itu, ketepatan penggunaan peribahasa dengan laras bahasa yang lebih gramatis dan indah dapat digarap dengan santun oleh murid. Penggunaan kepelbagaian jenis peribahasa dapat dijelmakan melalui hasil karangan yang dipersembahkan oleh murid. Oleh yang demikian, Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet bukan sahaja dijadikan amalan pembelajaran norma baharu bagi membantu murid mengarang karangan, malahan dapat digunakan dalam pertuturan seharian. Universiti Putra Malaysia Press 2021-10 Article PeerReviewed Hassan, Suradi and Othman, Shamsudin and Md Sabil, Azhar and Mohamed Mokhtar, Marzni (2021) Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia. International Journal of Education and Training (InjET), 7 (spec.). pp. 1-10. ISSN 2462-2079 http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/vol-7-isu-khas-oktober-2021
spellingShingle Hassan, Suradi
Othman, Shamsudin
Md Sabil, Azhar
Mohamed Mokhtar, Marzni
Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia
title Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia
title_full Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia
title_fullStr Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia
title_full_unstemmed Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia
title_short Penggunaan Modul Permainan Peribahasa ADDIE melalui Google Meet terhadap kemahiran mengarang Bahasa Melayu murid Sekolah Kebangsaan di negeri Selangor, Malaysia
title_sort penggunaan modul permainan peribahasa addie melalui google meet terhadap kemahiran mengarang bahasa melayu murid sekolah kebangsaan di negeri selangor malaysia
work_keys_str_mv AT hassansuradi penggunaanmodulpermainanperibahasaaddiemelaluigooglemeetterhadapkemahiranmengarangbahasamelayumuridsekolahkebangsaandinegeriselangormalaysia
AT othmanshamsudin penggunaanmodulpermainanperibahasaaddiemelaluigooglemeetterhadapkemahiranmengarangbahasamelayumuridsekolahkebangsaandinegeriselangormalaysia
AT mdsabilazhar penggunaanmodulpermainanperibahasaaddiemelaluigooglemeetterhadapkemahiranmengarangbahasamelayumuridsekolahkebangsaandinegeriselangormalaysia
AT mohamedmokhtarmarzni penggunaanmodulpermainanperibahasaaddiemelaluigooglemeetterhadapkemahiranmengarangbahasamelayumuridsekolahkebangsaandinegeriselangormalaysia