Faktor jantina dan kepuasan klien dalam perkhidmatan e-kaunseling

Memandangkan kemampuan internet mewujudkan prasarana yang sesuai untuk membina hubungan, pengamal kaunseling telah mengambil inisiatif memaksimumkan ruang internet ini. Satu perkhidmatan alternatif menolong melalui interaksi maya ini diwujudkan. E-Kaunseling telah mula mendapat perhatian kaunselor s...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nor Zainudin, Zaida, Hassan, Siti Aishah, Ahmad, Nor Aniza, Mohamad Yusop, Yusni, Wan Othman, Wan Norhayati
Format: Article
Published: Universiti Sains Islam Malaysia 2021
_version_ 1825937846362439680
author Nor Zainudin, Zaida
Hassan, Siti Aishah
Ahmad, Nor Aniza
Mohamad Yusop, Yusni
Wan Othman, Wan Norhayati
author_facet Nor Zainudin, Zaida
Hassan, Siti Aishah
Ahmad, Nor Aniza
Mohamad Yusop, Yusni
Wan Othman, Wan Norhayati
author_sort Nor Zainudin, Zaida
collection UPM
description Memandangkan kemampuan internet mewujudkan prasarana yang sesuai untuk membina hubungan, pengamal kaunseling telah mengambil inisiatif memaksimumkan ruang internet ini. Satu perkhidmatan alternatif menolong melalui interaksi maya ini diwujudkan. E-Kaunseling telah mula mendapat perhatian kaunselor sebagai satu perkhidmatan alternatif yang ditawarkan kepada klien.Kajian ini bertujuan untuk meneroka sejauh mana keberkesanan perkhidmatan E-Kaunseling terhadap jantina. Kajian eksperimental-kuasi ini menggunakan reka bentuk Kumpulan Kawalan Ujian Pra Dan Ujian Pasca. Data kuantitatif diperolehi menggunakan soal selidik Client’s Satisfaction Inventory Short-Form (CSI-SF). Seramai 60 subjek kajian terlibat dan dijalankan dalam dua kumpulan kajian iaitu kumpulan kawalan menggunakan kaedah Kaunseling Bersemuka dan kumpulan eksperimen pula menggunakan kaedah E-Kaunseling.Dapatan menunjukkan tiada perbezaan antara jantina dan Kepuasan Klien dalam kedua-dua kaedah dan hasil analisis Anova Dua Hala menunjukkan tiada perbezaan utama (main interaction) antara Jantina dan Kepuasan klien. Hasil analisis lanjut menggunakan Anova Sehala menunjukkan kesan interaksi (interaction effect) bahawa klien lelaki mendapat lebih kepuasan dalam kaedah E-kaunseling manakala klien perempuan mendapat lebih kepuasan dalam kaedah Kaunseling bersemuka. Implikasi kajian ialah kepada kaunselor sekolah dalam menawarkan perkhidmatan e-kaunseling bagi membantu pelajar yang ingin mendapatkan perkhidmatan kaunseling di luar waktu persekolahan. In view of the ability of the internet to create an appropriate relationship-building infrastructure, counselling practitioners have taken the initiative to optimize this internet space. An alternative service aims to establish this virtual interaction. E-Counselling has begun to catch the eye of counsellors as an alternative service offered to clients.This study aims to explore the effectiveness of E-Counselling services on gender.This quasi-experimental study uses the design of Pre-Test and Post-Test Control Groups. Quantitative data were obtained using the Client’s Satisfaction Inventory Short-Form (CSI-SF) questionnaire. A total of 60 participants were involved and conducted in two study groups, namely the control group using the Face-to-Face Counselling method and the experimental group using the E-Counselling method. Findings show no difference between gender and Client Satisfaction in both methods and the results of the Two-Way Anova analysis show no significant difference between Gender and Client Satisfaction. The results of further analysis using One-Way Anova show the interaction effect that male clients get more satisfaction in the E-counselling method while female clients get more satisfaction in the face-to-face counseling method. The implication of the study is for school counselors to provide e-counseling programs to support students who want to access counseling after school hours.
first_indexed 2024-09-25T03:35:40Z
format Article
id upm.eprints-97298
institution Universiti Putra Malaysia
last_indexed 2024-09-25T03:35:40Z
publishDate 2021
publisher Universiti Sains Islam Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-972982024-08-29T04:25:49Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/97298/ Faktor jantina dan kepuasan klien dalam perkhidmatan e-kaunseling Nor Zainudin, Zaida Hassan, Siti Aishah Ahmad, Nor Aniza Mohamad Yusop, Yusni Wan Othman, Wan Norhayati Memandangkan kemampuan internet mewujudkan prasarana yang sesuai untuk membina hubungan, pengamal kaunseling telah mengambil inisiatif memaksimumkan ruang internet ini. Satu perkhidmatan alternatif menolong melalui interaksi maya ini diwujudkan. E-Kaunseling telah mula mendapat perhatian kaunselor sebagai satu perkhidmatan alternatif yang ditawarkan kepada klien.Kajian ini bertujuan untuk meneroka sejauh mana keberkesanan perkhidmatan E-Kaunseling terhadap jantina. Kajian eksperimental-kuasi ini menggunakan reka bentuk Kumpulan Kawalan Ujian Pra Dan Ujian Pasca. Data kuantitatif diperolehi menggunakan soal selidik Client’s Satisfaction Inventory Short-Form (CSI-SF). Seramai 60 subjek kajian terlibat dan dijalankan dalam dua kumpulan kajian iaitu kumpulan kawalan menggunakan kaedah Kaunseling Bersemuka dan kumpulan eksperimen pula menggunakan kaedah E-Kaunseling.Dapatan menunjukkan tiada perbezaan antara jantina dan Kepuasan Klien dalam kedua-dua kaedah dan hasil analisis Anova Dua Hala menunjukkan tiada perbezaan utama (main interaction) antara Jantina dan Kepuasan klien. Hasil analisis lanjut menggunakan Anova Sehala menunjukkan kesan interaksi (interaction effect) bahawa klien lelaki mendapat lebih kepuasan dalam kaedah E-kaunseling manakala klien perempuan mendapat lebih kepuasan dalam kaedah Kaunseling bersemuka. Implikasi kajian ialah kepada kaunselor sekolah dalam menawarkan perkhidmatan e-kaunseling bagi membantu pelajar yang ingin mendapatkan perkhidmatan kaunseling di luar waktu persekolahan. In view of the ability of the internet to create an appropriate relationship-building infrastructure, counselling practitioners have taken the initiative to optimize this internet space. An alternative service aims to establish this virtual interaction. E-Counselling has begun to catch the eye of counsellors as an alternative service offered to clients.This study aims to explore the effectiveness of E-Counselling services on gender.This quasi-experimental study uses the design of Pre-Test and Post-Test Control Groups. Quantitative data were obtained using the Client’s Satisfaction Inventory Short-Form (CSI-SF) questionnaire. A total of 60 participants were involved and conducted in two study groups, namely the control group using the Face-to-Face Counselling method and the experimental group using the E-Counselling method. Findings show no difference between gender and Client Satisfaction in both methods and the results of the Two-Way Anova analysis show no significant difference between Gender and Client Satisfaction. The results of further analysis using One-Way Anova show the interaction effect that male clients get more satisfaction in the E-counselling method while female clients get more satisfaction in the face-to-face counseling method. The implication of the study is for school counselors to provide e-counseling programs to support students who want to access counseling after school hours. Universiti Sains Islam Malaysia 2021 Article PeerReviewed Nor Zainudin, Zaida and Hassan, Siti Aishah and Ahmad, Nor Aniza and Mohamad Yusop, Yusni and Wan Othman, Wan Norhayati (2021) Faktor jantina dan kepuasan klien dalam perkhidmatan e-kaunseling. Jurnal Sains Insani, 6 (1). pp. 52-58. ISSN 0127-7871 https://sainsinsani.usim.edu.my/index.php/sainsinsani/article/view/238 10.33102/sainsinsani.vol6no1.238
spellingShingle Nor Zainudin, Zaida
Hassan, Siti Aishah
Ahmad, Nor Aniza
Mohamad Yusop, Yusni
Wan Othman, Wan Norhayati
Faktor jantina dan kepuasan klien dalam perkhidmatan e-kaunseling
title Faktor jantina dan kepuasan klien dalam perkhidmatan e-kaunseling
title_full Faktor jantina dan kepuasan klien dalam perkhidmatan e-kaunseling
title_fullStr Faktor jantina dan kepuasan klien dalam perkhidmatan e-kaunseling
title_full_unstemmed Faktor jantina dan kepuasan klien dalam perkhidmatan e-kaunseling
title_short Faktor jantina dan kepuasan klien dalam perkhidmatan e-kaunseling
title_sort faktor jantina dan kepuasan klien dalam perkhidmatan e kaunseling
work_keys_str_mv AT norzainudinzaida faktorjantinadankepuasankliendalamperkhidmatanekaunseling
AT hassansitiaishah faktorjantinadankepuasankliendalamperkhidmatanekaunseling
AT ahmadnoraniza faktorjantinadankepuasankliendalamperkhidmatanekaunseling
AT mohamadyusopyusni faktorjantinadankepuasankliendalamperkhidmatanekaunseling
AT wanothmanwannorhayati faktorjantinadankepuasankliendalamperkhidmatanekaunseling