Kerangka proses penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian dalam program fesyen TVET di Kolej Komuniti Malaysia

Penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian (6P) merupakan peralatan yang utama dalam penghasilan pola pakaian. Tanpa peralatan pendrafan pola tidak akan terhasil sehelai baju mahupun pakaian. Pelajar program fesyen TVET khususnya di Kolej Komuniti lemah dalam menguasai 6P dengan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohd Ramly, Norulaini
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98173/1/FRSB%202021%208%20-%20IR.pdf
_version_ 1796983555475111936
author Mohd Ramly, Norulaini
author_facet Mohd Ramly, Norulaini
author_sort Mohd Ramly, Norulaini
collection UPM
description Penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian (6P) merupakan peralatan yang utama dalam penghasilan pola pakaian. Tanpa peralatan pendrafan pola tidak akan terhasil sehelai baju mahupun pakaian. Pelajar program fesyen TVET khususnya di Kolej Komuniti lemah dalam menguasai 6P dengan tepat dan cepat. Pola yang dihasilkan tidak mengikuti piawaian yang telah ditetapkan oleh penilaian gred pemarkahan bagi Program Sijil Fesyen dan Pakaian di Kolej Komuniti. Pelajar program fesyen TVET kebanyakannya lemah di dalam menguasai pengendalian peralatan mendraf pola yang mempunyai pelbagai jenis, bentuk, saiz dan fungsinya. Objektif utama penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti 6P yang sedia ada digunakan semasa kelas menghasilkan pola pakaian oleh pensyarah dan pelajar program fesyen TVET. Selain itu, untuk menganalisa pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian secara manual yang lebih praktikal serta untuk membangunkan satu garis panduan serta manual 6P yang lebih sistematik bagi mendapatkan garisan pada pola pakaian lebih tepat. Kaedah yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah kualitatif membuat temu bual dengan tenaga pengajar di Kolej Komuniti. Pemerhatian awal dilakukan terhadap pelajar program fesyen TVET dalam 6P. Di samping itu juga, kaedah kuantitatif dengan menggunakan instrumen soal selidik demografi untuk mengetahui latar belakang pelajar dan skala Likert digunakan untuk menilai pengetahuan, kemahiran serta emosi pelajar sebelum dan selepas menggunakan peralatan pendrafan pola pakaian. Hasil daripada kajian ini, mendapati bahawa domain kognitif, domain psikomotor dan afektif merupakan komponen utama dalam pendidikan berteraskan kemahiran. Walaubagaimanapun, penekanan terhadap domain psikomotor perlu diberikan perhatian untuk meningkatkan tahap kemahiran pelajar. Penyelidikan ini dijalankan bagi menghasilkan satu garis panduan kaedah sistematik dan manual penggunaan peralatan pendrafan pola pakaian secara manual.
first_indexed 2024-03-06T11:07:56Z
format Thesis
id upm.eprints-98173
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T11:07:56Z
publishDate 2020
record_format dspace
spelling upm.eprints-981732022-08-02T01:13:33Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98173/ Kerangka proses penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian dalam program fesyen TVET di Kolej Komuniti Malaysia Mohd Ramly, Norulaini Penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian (6P) merupakan peralatan yang utama dalam penghasilan pola pakaian. Tanpa peralatan pendrafan pola tidak akan terhasil sehelai baju mahupun pakaian. Pelajar program fesyen TVET khususnya di Kolej Komuniti lemah dalam menguasai 6P dengan tepat dan cepat. Pola yang dihasilkan tidak mengikuti piawaian yang telah ditetapkan oleh penilaian gred pemarkahan bagi Program Sijil Fesyen dan Pakaian di Kolej Komuniti. Pelajar program fesyen TVET kebanyakannya lemah di dalam menguasai pengendalian peralatan mendraf pola yang mempunyai pelbagai jenis, bentuk, saiz dan fungsinya. Objektif utama penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti 6P yang sedia ada digunakan semasa kelas menghasilkan pola pakaian oleh pensyarah dan pelajar program fesyen TVET. Selain itu, untuk menganalisa pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian secara manual yang lebih praktikal serta untuk membangunkan satu garis panduan serta manual 6P yang lebih sistematik bagi mendapatkan garisan pada pola pakaian lebih tepat. Kaedah yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah kualitatif membuat temu bual dengan tenaga pengajar di Kolej Komuniti. Pemerhatian awal dilakukan terhadap pelajar program fesyen TVET dalam 6P. Di samping itu juga, kaedah kuantitatif dengan menggunakan instrumen soal selidik demografi untuk mengetahui latar belakang pelajar dan skala Likert digunakan untuk menilai pengetahuan, kemahiran serta emosi pelajar sebelum dan selepas menggunakan peralatan pendrafan pola pakaian. Hasil daripada kajian ini, mendapati bahawa domain kognitif, domain psikomotor dan afektif merupakan komponen utama dalam pendidikan berteraskan kemahiran. Walaubagaimanapun, penekanan terhadap domain psikomotor perlu diberikan perhatian untuk meningkatkan tahap kemahiran pelajar. Penyelidikan ini dijalankan bagi menghasilkan satu garis panduan kaedah sistematik dan manual penggunaan peralatan pendrafan pola pakaian secara manual. 2020-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98173/1/FRSB%202021%208%20-%20IR.pdf Mohd Ramly, Norulaini (2020) Kerangka proses penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian dalam program fesyen TVET di Kolej Komuniti Malaysia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Tailoring - Pattern design - Malaysia Vocational education - Malaysia
spellingShingle Tailoring - Pattern design - Malaysia
Vocational education - Malaysia
Mohd Ramly, Norulaini
Kerangka proses penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian dalam program fesyen TVET di Kolej Komuniti Malaysia
title Kerangka proses penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian dalam program fesyen TVET di Kolej Komuniti Malaysia
title_full Kerangka proses penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian dalam program fesyen TVET di Kolej Komuniti Malaysia
title_fullStr Kerangka proses penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian dalam program fesyen TVET di Kolej Komuniti Malaysia
title_full_unstemmed Kerangka proses penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian dalam program fesyen TVET di Kolej Komuniti Malaysia
title_short Kerangka proses penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian dalam program fesyen TVET di Kolej Komuniti Malaysia
title_sort kerangka proses penggunaan dan pengendalian peralatan pendrafan pola pakaian dalam program fesyen tvet di kolej komuniti malaysia
topic Tailoring - Pattern design - Malaysia
Vocational education - Malaysia
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98173/1/FRSB%202021%208%20-%20IR.pdf
work_keys_str_mv AT mohdramlynorulaini kerangkaprosespenggunaandanpengendalianperalatanpendrafanpolapakaiandalamprogramfesyentvetdikolejkomunitimalaysia