Pelaksanaan amalan unsur-unsur islam dalam pengurusan dalam kalangan pengetua cemerlang sekolah menengah di Negeri Sembilan, Malaysia
Pengurusan organisasi yang sempurna dan berkesan dapat membawa kepada pencapaian matlamat serta mampu menangani pelbagai cabaran dan masalah. Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan memahami pelaksanaan amalan unsur-unsur Islam dalam pengurusan oleh Pengetua Cemerlang di sekolah menengah Negeri...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98387/1/FPP%202021%207%20-%20IR.pdf |
_version_ | 1825938038394454016 |
---|---|
author | Salim, Siti Sumaiyya |
author_facet | Salim, Siti Sumaiyya |
author_sort | Salim, Siti Sumaiyya |
collection | UPM |
description | Pengurusan organisasi yang sempurna dan berkesan dapat membawa kepada
pencapaian matlamat serta mampu menangani pelbagai cabaran dan masalah.
Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan memahami pelaksanaan amalan
unsur-unsur Islam dalam pengurusan oleh Pengetua Cemerlang di sekolah
menengah Negeri Sembilan berdasarkan tiga persoalan kajian, iaitu: Apakah
kefahaman Pengetua Cemerlang tentang amalan unsur-unsur Islam dalam
pengurusan sekolah? Bagaimana Pengetua Cemerlang melaksanakan amalan
unsur-unsur Islam dalam pengurusan sekolah? Bagaimana pelaksanaan
amalan unsur-unsur Islam dapat menyumbang kepada keberkesanan
pengurusan sekolah. Kajian ini menggunakan beberapa teori dan model
pengurusan dari perspektif Islam. Kajian ini mengaplikasikan pendekatan
kualitatif dengan kaedah kajian pelbagai kes (multicases) dengan melibatkan
lapan orang Pengetua Cemerlang sebagai peserta kajian. Teknik persampelan
bertujuan digunakan beserta beberapa kriteria tertentu dalam pemilihan sampel
kajian ini. Teknik pengumpulan data dalam kajian ini merangkumi temu bual
semi berstruktur secara mendalam, pemerhatian dan analisis dokumen. Ketigatiga
teknik tersebut ditriangulasikan bagi meningkatkan kesahan dan
kebolehpercayaan data kajian. Pengkaji menggunakan perisian Nvivo 10.0
untuk menguruskan data serta memudahkan pengkaji menganalisis data
secara manual. Kajian ini menunjukkan bahawa kefahaman pengetua
cemerlang tentang amalan unsur-unsur Islam dalam pengurusan sekolah
meliputi beberapa elemen utama iaitu konsep tawhidik, budaya Itqan dan nilai
ihsan. Ketiga-tiga elemen ini diterapkan dalam pengurusan harian mereka.
Dapatan kajian bersangkutan dengan cara pengetua cemerlang mengamalkan
unsur-unsur Islam dalam pengurusan sekolah meliputi beberapa elemen yang
berjaya membentuk hubungan baik antara ketua dan subordinat iaitu elemen
etika, professional dan muafakat. Kesemuanya ini merupakan amalan Rasulullah SAW dalam pengurusannya. Akhir sekali, hasil sumbangan
pengetua cemerlang yang mengamalkan unsur-unsur Islam dalam pengurusan
dapat dilihat daripada pembentukan sebuah pengurusan yang cemerlang,
kemenjadian warga organisasi dan kewujudan imej dan iklim diini di sekolah
pimpinan mereka. Sumbangan-sumbangan ini secara tidak langsung
merupakan usaha murni Pengetua Cemerlang dalam membentuk organisasi
sekolah sebagai tempat pelajar, guru dan pekerja membentuk jati diri yang
mulia berlandaskan syariat Islam. Kesimpulannya, amalan unsur-unsur Islam
yang bersifat holistik dan berasaskan nilai tawhidik dalam pengurusan sekolah
merupakan amalan terbaik untuk mencapai matlamat pendidikan negara di
samping mendapat keredhaan Allah. |
first_indexed | 2024-03-06T11:08:30Z |
format | Thesis |
id | upm.eprints-98387 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T11:08:30Z |
publishDate | 2020 |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-983872022-08-26T07:29:07Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98387/ Pelaksanaan amalan unsur-unsur islam dalam pengurusan dalam kalangan pengetua cemerlang sekolah menengah di Negeri Sembilan, Malaysia Salim, Siti Sumaiyya Pengurusan organisasi yang sempurna dan berkesan dapat membawa kepada pencapaian matlamat serta mampu menangani pelbagai cabaran dan masalah. Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan memahami pelaksanaan amalan unsur-unsur Islam dalam pengurusan oleh Pengetua Cemerlang di sekolah menengah Negeri Sembilan berdasarkan tiga persoalan kajian, iaitu: Apakah kefahaman Pengetua Cemerlang tentang amalan unsur-unsur Islam dalam pengurusan sekolah? Bagaimana Pengetua Cemerlang melaksanakan amalan unsur-unsur Islam dalam pengurusan sekolah? Bagaimana pelaksanaan amalan unsur-unsur Islam dapat menyumbang kepada keberkesanan pengurusan sekolah. Kajian ini menggunakan beberapa teori dan model pengurusan dari perspektif Islam. Kajian ini mengaplikasikan pendekatan kualitatif dengan kaedah kajian pelbagai kes (multicases) dengan melibatkan lapan orang Pengetua Cemerlang sebagai peserta kajian. Teknik persampelan bertujuan digunakan beserta beberapa kriteria tertentu dalam pemilihan sampel kajian ini. Teknik pengumpulan data dalam kajian ini merangkumi temu bual semi berstruktur secara mendalam, pemerhatian dan analisis dokumen. Ketigatiga teknik tersebut ditriangulasikan bagi meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan data kajian. Pengkaji menggunakan perisian Nvivo 10.0 untuk menguruskan data serta memudahkan pengkaji menganalisis data secara manual. Kajian ini menunjukkan bahawa kefahaman pengetua cemerlang tentang amalan unsur-unsur Islam dalam pengurusan sekolah meliputi beberapa elemen utama iaitu konsep tawhidik, budaya Itqan dan nilai ihsan. Ketiga-tiga elemen ini diterapkan dalam pengurusan harian mereka. Dapatan kajian bersangkutan dengan cara pengetua cemerlang mengamalkan unsur-unsur Islam dalam pengurusan sekolah meliputi beberapa elemen yang berjaya membentuk hubungan baik antara ketua dan subordinat iaitu elemen etika, professional dan muafakat. Kesemuanya ini merupakan amalan Rasulullah SAW dalam pengurusannya. Akhir sekali, hasil sumbangan pengetua cemerlang yang mengamalkan unsur-unsur Islam dalam pengurusan dapat dilihat daripada pembentukan sebuah pengurusan yang cemerlang, kemenjadian warga organisasi dan kewujudan imej dan iklim diini di sekolah pimpinan mereka. Sumbangan-sumbangan ini secara tidak langsung merupakan usaha murni Pengetua Cemerlang dalam membentuk organisasi sekolah sebagai tempat pelajar, guru dan pekerja membentuk jati diri yang mulia berlandaskan syariat Islam. Kesimpulannya, amalan unsur-unsur Islam yang bersifat holistik dan berasaskan nilai tawhidik dalam pengurusan sekolah merupakan amalan terbaik untuk mencapai matlamat pendidikan negara di samping mendapat keredhaan Allah. 2020-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98387/1/FPP%202021%207%20-%20IR.pdf Salim, Siti Sumaiyya (2020) Pelaksanaan amalan unsur-unsur islam dalam pengurusan dalam kalangan pengetua cemerlang sekolah menengah di Negeri Sembilan, Malaysia. Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia. School principals - Malaysia Educational leadership - Religious aspects - Islam |
spellingShingle | School principals - Malaysia Educational leadership - Religious aspects - Islam Salim, Siti Sumaiyya Pelaksanaan amalan unsur-unsur islam dalam pengurusan dalam kalangan pengetua cemerlang sekolah menengah di Negeri Sembilan, Malaysia |
title | Pelaksanaan amalan unsur-unsur islam dalam pengurusan dalam kalangan pengetua cemerlang sekolah menengah di Negeri Sembilan, Malaysia |
title_full | Pelaksanaan amalan unsur-unsur islam dalam pengurusan dalam kalangan pengetua cemerlang sekolah menengah di Negeri Sembilan, Malaysia |
title_fullStr | Pelaksanaan amalan unsur-unsur islam dalam pengurusan dalam kalangan pengetua cemerlang sekolah menengah di Negeri Sembilan, Malaysia |
title_full_unstemmed | Pelaksanaan amalan unsur-unsur islam dalam pengurusan dalam kalangan pengetua cemerlang sekolah menengah di Negeri Sembilan, Malaysia |
title_short | Pelaksanaan amalan unsur-unsur islam dalam pengurusan dalam kalangan pengetua cemerlang sekolah menengah di Negeri Sembilan, Malaysia |
title_sort | pelaksanaan amalan unsur unsur islam dalam pengurusan dalam kalangan pengetua cemerlang sekolah menengah di negeri sembilan malaysia |
topic | School principals - Malaysia Educational leadership - Religious aspects - Islam |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98387/1/FPP%202021%207%20-%20IR.pdf |
work_keys_str_mv | AT salimsitisumaiyya pelaksanaanamalanunsurunsurislamdalampengurusandalamkalanganpengetuacemerlangsekolahmenengahdinegerisembilanmalaysia |