Hubungan faktor persekitaran sosial, keterlibatan pelajar dalam pembelajaran dan pencapaian matematik di sebuah universiti swasta di Malaysia

Matlamat pembelajaran matematik pada peringkat universiti adalah untuk mengembangkan pengetahuan sedia ada dan menjamin perolehan pengetahuan baharu dalam matematik. Oleh itu, keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik di universiti menjadi penting memandangkan penguasaan matematik yang le...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abu Bakar, Nora'Asikin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/98776/1/IPM%202021%2012%20-%20IR.pdf
Description
Summary:Matlamat pembelajaran matematik pada peringkat universiti adalah untuk mengembangkan pengetahuan sedia ada dan menjamin perolehan pengetahuan baharu dalam matematik. Oleh itu, keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik di universiti menjadi penting memandangkan penguasaan matematik yang lemah akan menjejaskan kelancaran pembelajaran kursus lain yang memerlukan kemahiran matematik. Dewasa ini, penguasaan matematik dalam kalangan pelajar universiti swasta semakin membimbangkan. Hadir lewat, ponteng kelas, “missing in action”, penyerahan lewat, tidak lengkap dan tidak hantar tugasan memberi isyarat bahawa pelajar kurang berminat dan kurang bersedia untuk mempelajari matematik. Trend kehadiran kelas dan penyerahan tugasan yang tidak memuaskan menjurus kepada kemerosotan tahap keterlibatan pelajar terhadap pembelajaran matematik. Keterlibatan pelajar yang rendah dalam pembelajaran matematik mencabar keupayaan pihak universiti untuk mencapai standard penilaian pelajar yang digariskan oleh Agensi Kelayakan Malaysia. Kajian ini bertujuan menentukan hubungan antara faktor persekitaran sosial, keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik dan pencapaian matematik dalam kalangan pelajar di sebuah universiti swasta di Malaysia. Keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik merujuk kepada sejauh mana pelajar dapat melibatkan diri di dalam kelas, melaksanakan tugasan matematik, dan mempunyai persepsi bahawa belajar matematik adalah bermanfaat. Dalam kajian ini, keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik diukur menerusi keterlibatan pelajar di dalam kelas dan terhadap perlaksanaan tugasan matematik. Berpandukan Model Keterlibatan Pelajar, Model Kerja Rumah dan Teori Penentuan Diri, kesan faktor persekitaran sosial (amalan pengajaran pensyarah, pengaruh rakan sebaya, penglibatan ibu bapa) terhadap keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik telah dikaji. Kajian deskriptif korelasi dengan menggunakan soal selidik bagi tujuan pengumpulan data telah melibatkan 284 orang pelajar yang dipilih secara persampelan rawak strata bernisbah. Analisis Pemodelan Persamaan Berstruktur digunakan bagi mengkaji hubungan antara pemboleh ubah. Hasil analisis model struktur menunjukkan empat daripada lima hipotesis kesan langsung adalah signifikan bagi hubungan: 1) amalan pengajaran pensyarah dengan keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik (β=.538, p=.000), 2) penglibatan ibu bapa dengan keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik (β=.403, p=.000), 3) penglibatan ibu bapa dengan pencapaian matematik (β=-.386, p=.00), dan 4) keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik (β=.445, p=.000). Bagi kesan perantara, keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik merupakan pengantara separa hubungan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian matematik. Bagi kesan penyederhana pula, gender merupakan penyederhana bagi hubungan penglibatan ibu bapa dengan keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik. Manakala, pelajar dalam dan luar negara pula penyederhana bagi hubungan amalan pengajaran pensyarah dengan keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik dan keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik. Secara keseluruhan, kajian ini mendapati tahap keterlibatan pelajar di universiti swasta dalam pembelajaran matematik adalah pada tahap sederhana. Amalan pengajaran pensyarah dan penglibatan ibu bapa secara signifikan mempengaruhi keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik, namun pengaruh rakan sebaya tidak memberi kesan kepada keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik. Dapatan kajian ini akan memberi panduan kepada pihak universiti khususnya bagi jabatan matematik dan pensyarah matematik untuk meningkatkan keterlibatan pelajar dalam pembelajaran matematik. Seterusnya, pengetahuan yang diperoleh daripada kajian ini juga menyumbang input baharu kepada pengkaji bidang matematik dan boleh dijadikan asas untuk dikembangkan dalam kajian pada masa akan datang.