Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi

Kajian ini membawa erti bahawa penulis cuba untuk menubuhkan prinsip dan kaedah sebelum terhasilnya satu strategi baru dalam mereka bentuk perkhidmatan yang berinovasi di Malaysia. Kajian kes akan memberi tumpuan kepada cara yang strategik dalam menghasilkan reka bentuk perkhidmatan yang cemerlang d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Majid, Ahmad Zuhairi Abdul
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/28203/1/full_Merekayasa_2012KearifanTempatan_4Sept12.pdf
_version_ 1825832003480584192
author Majid, Ahmad Zuhairi Abdul
author_facet Majid, Ahmad Zuhairi Abdul
author_sort Majid, Ahmad Zuhairi Abdul
collection USM
description Kajian ini membawa erti bahawa penulis cuba untuk menubuhkan prinsip dan kaedah sebelum terhasilnya satu strategi baru dalam mereka bentuk perkhidmatan yang berinovasi di Malaysia. Kajian kes akan memberi tumpuan kepada cara yang strategik dalam menghasilkan reka bentuk perkhidmatan yang cemerlang di pusat-pusat perkhidmatan kereta buatan Malaysia. Satu kecemerlangan aktiviti selepas jualan bagi kemudahan pelanggan dan kepuasan adalah yang utama. Menurut Pine dan Gilmore (1999) sebelum ini terdapat perubahan ekonomi seperti ekonomi industri dan ekonomi perkhidmatan sejak dua abad yang lalu. Peralihan ini telah gagal untuk membawa perkembangan nilai ekonomi kepada yang tertinggi. Mereka menyatakan bahawa hari ini kita mempunyai penawaran baru dalam ekonomi iaitu 'ekonomi pengalaman'. Ekonomi perkhidmatan ialah apabila seseorang membeli satu set aktiviti tidak ketara yang dijalankan bagi pihaknya. Tetapi, apabila seseorang membeli pengalaman, mereka akan membayar untuk menghabiskan masa menikmati siri peristiwa sebagai kenangan yang dipersembahan secara peribadi. Dua perkara untuk diambil perhatian di sini ialah menjual perkhidmatan atau menjual pengalaman. Kedua-duanya adalah dari kategori perniagaan perkhidmatan.
first_indexed 2024-03-06T14:46:21Z
format Conference or Workshop Item
id usm.eprints-28203
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T14:46:21Z
publishDate 2012
record_format dspace
spelling usm.eprints-282032020-02-21T01:35:26Z http://eprints.usm.my/28203/ Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi Majid, Ahmad Zuhairi Abdul NX1-820 Arts in general Kajian ini membawa erti bahawa penulis cuba untuk menubuhkan prinsip dan kaedah sebelum terhasilnya satu strategi baru dalam mereka bentuk perkhidmatan yang berinovasi di Malaysia. Kajian kes akan memberi tumpuan kepada cara yang strategik dalam menghasilkan reka bentuk perkhidmatan yang cemerlang di pusat-pusat perkhidmatan kereta buatan Malaysia. Satu kecemerlangan aktiviti selepas jualan bagi kemudahan pelanggan dan kepuasan adalah yang utama. Menurut Pine dan Gilmore (1999) sebelum ini terdapat perubahan ekonomi seperti ekonomi industri dan ekonomi perkhidmatan sejak dua abad yang lalu. Peralihan ini telah gagal untuk membawa perkembangan nilai ekonomi kepada yang tertinggi. Mereka menyatakan bahawa hari ini kita mempunyai penawaran baru dalam ekonomi iaitu 'ekonomi pengalaman'. Ekonomi perkhidmatan ialah apabila seseorang membeli satu set aktiviti tidak ketara yang dijalankan bagi pihaknya. Tetapi, apabila seseorang membeli pengalaman, mereka akan membayar untuk menghabiskan masa menikmati siri peristiwa sebagai kenangan yang dipersembahan secara peribadi. Dua perkara untuk diambil perhatian di sini ialah menjual perkhidmatan atau menjual pengalaman. Kedua-duanya adalah dari kategori perniagaan perkhidmatan. 2012-10 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/28203/1/full_Merekayasa_2012KearifanTempatan_4Sept12.pdf Majid, Ahmad Zuhairi Abdul (2012) Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi. In: Persidangan Serantau Kearifan Tempatan 2012, 15-16 Oktober 2012, Pulau Jerejak Rainforest Resort, Pulau Pinang. (Submitted)
spellingShingle NX1-820 Arts in general
Majid, Ahmad Zuhairi Abdul
Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title_full Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title_fullStr Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title_full_unstemmed Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title_short Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title_sort perancangan dan strategi kaedah reka bentuk perkhidmatan berinovasi
topic NX1-820 Arts in general
url http://eprints.usm.my/28203/1/full_Merekayasa_2012KearifanTempatan_4Sept12.pdf
work_keys_str_mv AT majidahmadzuhairiabdul perancangandanstrategikaedahrekabentukperkhidmatanberinovasi