Artis-artis melayu dan situasi pascamoden: pendekatan-pendekatan bertema semenjak 1990-an
Esei ini membicarakan pendekatan-pendekatan mengikut tema yang diguna oleh artis-artis Melayu di Malaysia sejak 1990-an. Seni rupa Malaysia semakin mencapah dari sudut pendekatan, subjek, tema dan media. Peningkatan kepelbagaian aspek-aspek kesenian ini dibincangkan dalam kerangka pascamoden dan...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
RogueArt
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/28248/1/NMA2BM.pdf |
Summary: | Esei ini membicarakan pendekatan-pendekatan mengikut tema yang
diguna oleh artis-artis Melayu di Malaysia sejak 1990-an. Seni rupa Malaysia
semakin mencapah dari sudut pendekatan, subjek, tema dan media.
Peningkatan kepelbagaian aspek-aspek kesenian ini dibincangkan dalam
kerangka pascamoden dan ia menjadi petanda kepada peralihan kecenderungan
dari tradisi kesenian yang semata-mata berteraskan Melayu/
Islam kepada pendekatan yang lebih bersifat pascamoden. Sejak 1990-an,
karya-karya ciptaan artis-artis Melayu mengambil sikap yang lebih kritikal
serta sejajar dengan situasi pascamoden, atau "situasi percamoden': yang
muncul hasil daripada proses pemodenan mendadak Malaysia. |
---|