Kesan Modul-Modul Multimedia Berasaskan Komputer Yang Mempunyai Beban Kognitif Berbeza Ke Atas Pencapaian Konsep-Konsep Konkrit Dalam Biologi

Tanggapan sukamya subjek sains tulen telah dikenal pasti sebagai satu punca kemerosotan pendaftaran sains di sekolah menengah. Pencapaian kurang memuaskan dalam subjek sains boleh disebabkan pertambahan beban kognitif akibat cara maklumat dalam bahan pengajaran dibentangkan. The perceived diff...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Esa, Norizan
Format: Thesis
Language:English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/29928/1/Norizan_Binti_Esa.pdf
_version_ 1825832307463815168
author Esa, Norizan
author_facet Esa, Norizan
author_sort Esa, Norizan
collection USM
description Tanggapan sukamya subjek sains tulen telah dikenal pasti sebagai satu punca kemerosotan pendaftaran sains di sekolah menengah. Pencapaian kurang memuaskan dalam subjek sains boleh disebabkan pertambahan beban kognitif akibat cara maklumat dalam bahan pengajaran dibentangkan. The perceived difficulty of pure science subjects was identified as one reason for the falling science enrolment in secondary schools. The low achievement in science may be due to increased cognitive load resulting from the presentation format of instructional material.
first_indexed 2024-03-06T14:50:54Z
format Thesis
id usm.eprints-29928
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T14:50:54Z
publishDate 2002
record_format dspace
spelling usm.eprints-299282017-02-10T10:01:30Z http://eprints.usm.my/29928/ Kesan Modul-Modul Multimedia Berasaskan Komputer Yang Mempunyai Beban Kognitif Berbeza Ke Atas Pencapaian Konsep-Konsep Konkrit Dalam Biologi Esa, Norizan L Education LB1603-1696.6 Secondary Education. High schools Tanggapan sukamya subjek sains tulen telah dikenal pasti sebagai satu punca kemerosotan pendaftaran sains di sekolah menengah. Pencapaian kurang memuaskan dalam subjek sains boleh disebabkan pertambahan beban kognitif akibat cara maklumat dalam bahan pengajaran dibentangkan. The perceived difficulty of pure science subjects was identified as one reason for the falling science enrolment in secondary schools. The low achievement in science may be due to increased cognitive load resulting from the presentation format of instructional material. 2002-06 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/29928/1/Norizan_Binti_Esa.pdf Esa, Norizan (2002) Kesan Modul-Modul Multimedia Berasaskan Komputer Yang Mempunyai Beban Kognitif Berbeza Ke Atas Pencapaian Konsep-Konsep Konkrit Dalam Biologi. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle L Education
LB1603-1696.6 Secondary Education. High schools
Esa, Norizan
Kesan Modul-Modul Multimedia Berasaskan Komputer Yang Mempunyai Beban Kognitif Berbeza Ke Atas Pencapaian Konsep-Konsep Konkrit Dalam Biologi
title Kesan Modul-Modul Multimedia Berasaskan Komputer Yang Mempunyai Beban Kognitif Berbeza Ke Atas Pencapaian Konsep-Konsep Konkrit Dalam Biologi
title_full Kesan Modul-Modul Multimedia Berasaskan Komputer Yang Mempunyai Beban Kognitif Berbeza Ke Atas Pencapaian Konsep-Konsep Konkrit Dalam Biologi
title_fullStr Kesan Modul-Modul Multimedia Berasaskan Komputer Yang Mempunyai Beban Kognitif Berbeza Ke Atas Pencapaian Konsep-Konsep Konkrit Dalam Biologi
title_full_unstemmed Kesan Modul-Modul Multimedia Berasaskan Komputer Yang Mempunyai Beban Kognitif Berbeza Ke Atas Pencapaian Konsep-Konsep Konkrit Dalam Biologi
title_short Kesan Modul-Modul Multimedia Berasaskan Komputer Yang Mempunyai Beban Kognitif Berbeza Ke Atas Pencapaian Konsep-Konsep Konkrit Dalam Biologi
title_sort kesan modul modul multimedia berasaskan komputer yang mempunyai beban kognitif berbeza ke atas pencapaian konsep konsep konkrit dalam biologi
topic L Education
LB1603-1696.6 Secondary Education. High schools
url http://eprints.usm.my/29928/1/Norizan_Binti_Esa.pdf
work_keys_str_mv AT esanorizan kesanmodulmodulmultimediaberasaskankomputeryangmempunyaibebankognitifberbezakeataspencapaiankonsepkonsepkonkritdalambiologi