Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih

Kajian ini bertujuan mengkaji tahap pencapaian kemahiran proses sains guruguru pelatih dan pelaksanaannya dalam pengajaran pembelajaran sains semasa praktikum. Metodologi kajian ini melibatkan reka bentuk kombinasi dua fasa. Dalam fasa 1, kaedah tinjauan digunakan untuK. mengkaji pencapaian kemah...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yeam, Koon Peng
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/29929/1/Yeam_Koon_Peng.pdf
_version_ 1825832307659898880
author Yeam, Koon Peng
author_facet Yeam, Koon Peng
author_sort Yeam, Koon Peng
collection USM
description Kajian ini bertujuan mengkaji tahap pencapaian kemahiran proses sains guruguru pelatih dan pelaksanaannya dalam pengajaran pembelajaran sains semasa praktikum. Metodologi kajian ini melibatkan reka bentuk kombinasi dua fasa. Dalam fasa 1, kaedah tinjauan digunakan untuK. mengkaji pencapaian kemah iran proses sa ins 1 03 guru pelatih yang ditadbirkan dengan ujian Kemah iran Proses Sa ins Asas (KPSA) dan ujian Kemahiran Proses Sains Bersepadu (KPSB) dan dianalisiskan secara kuantitatif. Dalam fasa 2, kaedah kajian kes melibatkan 6 orang guru pelatih untuk mengkaji pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran Sains semasa praktikum dan data pemerhatian dianali~iskan secara kualitatif berdasarkan tema dan seterusnya ditriangulasi dengan penulisan refleksi guru pelatih dan juga data kuantitatif. This study aimed to examine the achievement levels and implementation of science process skills among student teachers during practicum. A two-phase mixedmethodology design was employed. In the first phase, a survey being analysed quantitatively was carried out to examine the achievement levels of the science process skills of 103 student-teachers using the Basic Assessment Process Skills (SAPS) and Test of Integrated Process Skills II (TIPS II). In the second phase, a case study being analysed qualitatively according to themes was carried out towards 6 student-teachers to observe the implementation of science process skills during practicum and the data collected bein~ftJ1angu1ated with their reflections writing as well as the quantitative data.
first_indexed 2024-03-06T14:50:54Z
format Thesis
id usm.eprints-29929
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T14:50:54Z
publishDate 2007
record_format dspace
spelling usm.eprints-299292017-03-13T02:57:24Z http://eprints.usm.my/29929/ Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Yeam, Koon Peng H Social Sciences Kajian ini bertujuan mengkaji tahap pencapaian kemahiran proses sains guruguru pelatih dan pelaksanaannya dalam pengajaran pembelajaran sains semasa praktikum. Metodologi kajian ini melibatkan reka bentuk kombinasi dua fasa. Dalam fasa 1, kaedah tinjauan digunakan untuK. mengkaji pencapaian kemah iran proses sa ins 1 03 guru pelatih yang ditadbirkan dengan ujian Kemah iran Proses Sa ins Asas (KPSA) dan ujian Kemahiran Proses Sains Bersepadu (KPSB) dan dianalisiskan secara kuantitatif. Dalam fasa 2, kaedah kajian kes melibatkan 6 orang guru pelatih untuk mengkaji pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran Sains semasa praktikum dan data pemerhatian dianali~iskan secara kualitatif berdasarkan tema dan seterusnya ditriangulasi dengan penulisan refleksi guru pelatih dan juga data kuantitatif. This study aimed to examine the achievement levels and implementation of science process skills among student teachers during practicum. A two-phase mixedmethodology design was employed. In the first phase, a survey being analysed quantitatively was carried out to examine the achievement levels of the science process skills of 103 student-teachers using the Basic Assessment Process Skills (SAPS) and Test of Integrated Process Skills II (TIPS II). In the second phase, a case study being analysed qualitatively according to themes was carried out towards 6 student-teachers to observe the implementation of science process skills during practicum and the data collected bein~ftJ1angu1ated with their reflections writing as well as the quantitative data. 2007-07 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/29929/1/Yeam_Koon_Peng.pdf Yeam, Koon Peng (2007) Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle H Social Sciences
Yeam, Koon Peng
Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title_full Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title_fullStr Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title_full_unstemmed Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title_short Tahap Pencapaian Dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih
title_sort tahap pencapaian dan pelaksanaan kemahiran proses sains dalam kalangan guru pelatih
topic H Social Sciences
url http://eprints.usm.my/29929/1/Yeam_Koon_Peng.pdf
work_keys_str_mv AT yeamkoonpeng tahappencapaiandanpelaksanaankemahiranprosessainsdalamkalangangurupelatih