Pengesahan Dan Penggunaan Ujian Matematik Tahun Empat Sekolah Rendah : Analisis Rasch

Kebanyakan ujian yang digunakan oleh guru tidak dibina mengikut prosedur pengukuran yang betul. Hasil ujian mungkin memberi maklumat yang kurang sah dan intrepretasi tentang tahap kebolehan murid menjadi kurang tepat. Hasil ujian pula tidak memberi maklumat tentang apa yang sudah dikuasai dan apa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Musa, Rosmawati
Format: Thesis
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/29935/1/Rosmawati_Musa.pdf
_version_ 1825832308650803200
author Musa, Rosmawati
author_facet Musa, Rosmawati
author_sort Musa, Rosmawati
collection USM
description Kebanyakan ujian yang digunakan oleh guru tidak dibina mengikut prosedur pengukuran yang betul. Hasil ujian mungkin memberi maklumat yang kurang sah dan intrepretasi tentang tahap kebolehan murid menjadi kurang tepat. Hasil ujian pula tidak memberi maklumat tentang apa yang sudah dikuasai dan apa yang belum dikuasai oleh seseorang murid untuk membantu guru menambahbaik pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Most of the tests used by school teachers are not developed through proper measurement procedures. Test results might yield informations that have low validity and may lead to misinterpretation of students' ability. Test results also lack information with regards to the skills that have been achieved and the skills yet to be learned by individual students to help teachers in improving the teaching and learning in the classrooms.
first_indexed 2024-03-06T14:50:55Z
format Thesis
id usm.eprints-29935
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T14:50:55Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling usm.eprints-299352017-02-10T10:01:23Z http://eprints.usm.my/29935/ Pengesahan Dan Penggunaan Ujian Matematik Tahun Empat Sekolah Rendah : Analisis Rasch Musa, Rosmawati L Education Kebanyakan ujian yang digunakan oleh guru tidak dibina mengikut prosedur pengukuran yang betul. Hasil ujian mungkin memberi maklumat yang kurang sah dan intrepretasi tentang tahap kebolehan murid menjadi kurang tepat. Hasil ujian pula tidak memberi maklumat tentang apa yang sudah dikuasai dan apa yang belum dikuasai oleh seseorang murid untuk membantu guru menambahbaik pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Most of the tests used by school teachers are not developed through proper measurement procedures. Test results might yield informations that have low validity and may lead to misinterpretation of students' ability. Test results also lack information with regards to the skills that have been achieved and the skills yet to be learned by individual students to help teachers in improving the teaching and learning in the classrooms. 2008-01 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/29935/1/Rosmawati_Musa.pdf Musa, Rosmawati (2008) Pengesahan Dan Penggunaan Ujian Matematik Tahun Empat Sekolah Rendah : Analisis Rasch. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle L Education
Musa, Rosmawati
Pengesahan Dan Penggunaan Ujian Matematik Tahun Empat Sekolah Rendah : Analisis Rasch
title Pengesahan Dan Penggunaan Ujian Matematik Tahun Empat Sekolah Rendah : Analisis Rasch
title_full Pengesahan Dan Penggunaan Ujian Matematik Tahun Empat Sekolah Rendah : Analisis Rasch
title_fullStr Pengesahan Dan Penggunaan Ujian Matematik Tahun Empat Sekolah Rendah : Analisis Rasch
title_full_unstemmed Pengesahan Dan Penggunaan Ujian Matematik Tahun Empat Sekolah Rendah : Analisis Rasch
title_short Pengesahan Dan Penggunaan Ujian Matematik Tahun Empat Sekolah Rendah : Analisis Rasch
title_sort pengesahan dan penggunaan ujian matematik tahun empat sekolah rendah analisis rasch
topic L Education
url http://eprints.usm.my/29935/1/Rosmawati_Musa.pdf
work_keys_str_mv AT musarosmawati pengesahandanpenggunaanujianmatematiktahunempatsekolahrendahanalisisrasch