Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)

Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d)...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hanapi, Haslina
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30130/1/HASLINA_HANAPI.pdf
_version_ 1797008437579612160
author Hanapi, Haslina
author_facet Hanapi, Haslina
author_sort Hanapi, Haslina
collection USM
description Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d) Analisis Taburan Aras Kesukaran Item dan Kebolehan Individu; dan (e) Analisis Undimensionality. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti profil pelajar berdasarkan skala merentas perbezaan jantina dan jenis prasekolah menggunakan analisis varian (ANOVA) satu hala dengan mengaplikasikan analisis Turkey dan Post-Hoc. The purpose of this research was to test pcsychomtric quality of “Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK)” in measuring children's readiness to learn in a framework based on the Rasch model: (a) Analysis of Polarity Items (b) Reliability Analysis, (c) Suitability Analysis Item (Item Fit), (d) Analysis of Item Difficulty Level and Distribution of individual ability, and (e) Analysis Unidimensionality.
first_indexed 2024-03-06T14:51:28Z
format Thesis
id usm.eprints-30130
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T14:51:28Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling usm.eprints-301302019-04-12T05:26:10Z http://eprints.usm.my/30130/ Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak) Hanapi, Haslina L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d) Analisis Taburan Aras Kesukaran Item dan Kebolehan Individu; dan (e) Analisis Undimensionality. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti profil pelajar berdasarkan skala merentas perbezaan jantina dan jenis prasekolah menggunakan analisis varian (ANOVA) satu hala dengan mengaplikasikan analisis Turkey dan Post-Hoc. The purpose of this research was to test pcsychomtric quality of “Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK)” in measuring children's readiness to learn in a framework based on the Rasch model: (a) Analysis of Polarity Items (b) Reliability Analysis, (c) Suitability Analysis Item (Item Fit), (d) Analysis of Item Difficulty Level and Distribution of individual ability, and (e) Analysis Unidimensionality. 2013-08 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/30130/1/HASLINA_HANAPI.pdf Hanapi, Haslina (2013) Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak). PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle L7-991 Education (General)
Hanapi, Haslina
Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_full Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_fullStr Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_full_unstemmed Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_short Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)
title_sort pembinaan instrumen kesediaan belajar awal kanak kanak ikbak
topic L7-991 Education (General)
url http://eprints.usm.my/30130/1/HASLINA_HANAPI.pdf
work_keys_str_mv AT hanapihaslina pembinaaninstrumenkesediaanbelajarawalkanakkanakikbak