Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya

Pecahan merupakan satu topik dalam silibus Matematik sekolah rendah di Malaysia. Pencapaian bagi kebanyakan murid dalam topik pecahan adalah rendah. Oleh itu, satu kajian untuk membangunkan serta menguji keberkesanan strategi pembelajaran perisian permainan pendidikan iPecahan (dengan pendorong...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Azizan, Ummu Husna
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30389/1/THESIS-UMMU_HUSNA_AZIZAN.pdf
_version_ 1825832379861696512
author Azizan, Ummu Husna
author_facet Azizan, Ummu Husna
author_sort Azizan, Ummu Husna
collection USM
description Pecahan merupakan satu topik dalam silibus Matematik sekolah rendah di Malaysia. Pencapaian bagi kebanyakan murid dalam topik pecahan adalah rendah. Oleh itu, satu kajian untuk membangunkan serta menguji keberkesanan strategi pembelajaran perisian permainan pendidikan iPecahan (dengan pendorong penerangan kendiri (iPpk)/tanpa pendorong penerangan kendiri (iPtpk)) dan MyCD yang melibatkan seramai 284 orang murid Tahun 4 dari Sekolah Kebangsaan Minden Height dan Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Pulau Pinang dijalankan untuk menentukan pendekatan mod pembelajaran yang disokong oleh gabungan elemen perekaan dan mod perisian pendidikan yang efektif bagi meningkatkan pencapaian pecahan di kalangan murid secara umum dan juga yang berlainan tahap kebolehan (tinggi/rendah) dengan menggunakan reka bentuk kuasieksperimental dengan faktorial 3 x 2. Fractions is a topic in the Malaysia primary schools mathematics syllabus. Most students’ achievements in the topic of fractions are low. Therefore, a study to develop and test the effectiveness of learning strategies of iFractions educational game software (with self explanation prompt (iPpk) / without self explanation prompt (iPtpk)) and MyCD which involves 284 Year 4 pupils from Sekolah Kebangsaan Minden Height and Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Penang was conducted to determine the learning mode approach which supported by the integrated design elements and educational software mode that are effective in increasing the fractions achievement among students in general and also with different levels of ability (high / low) by using a quasi-experimental design with 3 x 2 factorial.
first_indexed 2024-03-06T14:51:58Z
format Thesis
id usm.eprints-30389
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T14:51:58Z
publishDate 2015
record_format dspace
spelling usm.eprints-303892019-04-12T05:25:48Z http://eprints.usm.my/30389/ Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya Azizan, Ummu Husna LC5800-5808 Distance education. Pecahan merupakan satu topik dalam silibus Matematik sekolah rendah di Malaysia. Pencapaian bagi kebanyakan murid dalam topik pecahan adalah rendah. Oleh itu, satu kajian untuk membangunkan serta menguji keberkesanan strategi pembelajaran perisian permainan pendidikan iPecahan (dengan pendorong penerangan kendiri (iPpk)/tanpa pendorong penerangan kendiri (iPtpk)) dan MyCD yang melibatkan seramai 284 orang murid Tahun 4 dari Sekolah Kebangsaan Minden Height dan Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Pulau Pinang dijalankan untuk menentukan pendekatan mod pembelajaran yang disokong oleh gabungan elemen perekaan dan mod perisian pendidikan yang efektif bagi meningkatkan pencapaian pecahan di kalangan murid secara umum dan juga yang berlainan tahap kebolehan (tinggi/rendah) dengan menggunakan reka bentuk kuasieksperimental dengan faktorial 3 x 2. Fractions is a topic in the Malaysia primary schools mathematics syllabus. Most students’ achievements in the topic of fractions are low. Therefore, a study to develop and test the effectiveness of learning strategies of iFractions educational game software (with self explanation prompt (iPpk) / without self explanation prompt (iPtpk)) and MyCD which involves 284 Year 4 pupils from Sekolah Kebangsaan Minden Height and Sekolah Kebangsaan Convent Butterworth, Penang was conducted to determine the learning mode approach which supported by the integrated design elements and educational software mode that are effective in increasing the fractions achievement among students in general and also with different levels of ability (high / low) by using a quasi-experimental design with 3 x 2 factorial. 2015-02 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/30389/1/THESIS-UMMU_HUSNA_AZIZAN.pdf Azizan, Ummu Husna (2015) Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle LC5800-5808 Distance education.
Azizan, Ummu Husna
Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya
title Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya
title_full Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya
title_fullStr Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya
title_full_unstemmed Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya
title_short Reka Bentuk Dan Pembangunan Perisian Permainan Pendidikan Ipecahan Serta Kajian Keberkesanannya
title_sort reka bentuk dan pembangunan perisian permainan pendidikan ipecahan serta kajian keberkesanannya
topic LC5800-5808 Distance education.
url http://eprints.usm.my/30389/1/THESIS-UMMU_HUSNA_AZIZAN.pdf
work_keys_str_mv AT azizanummuhusna rekabentukdanpembangunanperisianpermainanpendidikanipecahansertakajiankeberkesanannya