Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah
Kefahaman bacaan merupakan salah satu komponen penting dalam kemahiran berbahasa. Melalui kemahiran ini, murid dijangkakan dapat membaca pelbagai genre dan memproses maklumat yang diperoleh secara kritis. Murid juga diharap dapat menggunakan maklumat yang diperoleh untuk tujuan menyelesaikan masa...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/30405/1/Yahya_Che_Lah_-_Ph.D_Jun_2014.pdf |
_version_ | 1825832382698094592 |
---|---|
author | Che Lah, Yahya |
author_facet | Che Lah, Yahya |
author_sort | Che Lah, Yahya |
collection | USM |
description | Kefahaman bacaan merupakan salah satu komponen penting dalam kemahiran
berbahasa. Melalui kemahiran ini, murid dijangkakan dapat membaca pelbagai genre
dan memproses maklumat yang diperoleh secara kritis. Murid juga diharap dapat
menggunakan maklumat yang diperoleh untuk tujuan menyelesaikan masalah dan
membuat keputusan, serta menyebarkan maklumat dalam bentuk lisan dan tulisan.
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti aras kefahaman bacaan murid.
Reading comprehension is one of the important components in language skills. It is
anticipated that with these skills pupils are able to read varied genres and process the
information obtained critically. Pupils are also expected to use the information obtained
for purposes of problem solving, decision making and disseminating information in both
spoken and written forms. |
first_indexed | 2024-03-06T14:52:01Z |
format | Thesis |
id | usm.eprints-30405 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T14:52:01Z |
publishDate | 2014 |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-304052019-04-12T05:26:02Z http://eprints.usm.my/30405/ Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah Che Lah, Yahya L7-991 Education (General) Kefahaman bacaan merupakan salah satu komponen penting dalam kemahiran berbahasa. Melalui kemahiran ini, murid dijangkakan dapat membaca pelbagai genre dan memproses maklumat yang diperoleh secara kritis. Murid juga diharap dapat menggunakan maklumat yang diperoleh untuk tujuan menyelesaikan masalah dan membuat keputusan, serta menyebarkan maklumat dalam bentuk lisan dan tulisan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti aras kefahaman bacaan murid. Reading comprehension is one of the important components in language skills. It is anticipated that with these skills pupils are able to read varied genres and process the information obtained critically. Pupils are also expected to use the information obtained for purposes of problem solving, decision making and disseminating information in both spoken and written forms. 2014-06 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/30405/1/Yahya_Che_Lah_-_Ph.D_Jun_2014.pdf Che Lah, Yahya (2014) Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia. |
spellingShingle | L7-991 Education (General) Che Lah, Yahya Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah |
title | Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu
Murid Tahap Ii Sekolah Rendah |
title_full | Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu
Murid Tahap Ii Sekolah Rendah |
title_fullStr | Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu
Murid Tahap Ii Sekolah Rendah |
title_full_unstemmed | Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu
Murid Tahap Ii Sekolah Rendah |
title_short | Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu
Murid Tahap Ii Sekolah Rendah |
title_sort | kefahaman bacaan bahasa melayu murid tahap ii sekolah rendah |
topic | L7-991 Education (General) |
url | http://eprints.usm.my/30405/1/Yahya_Che_Lah_-_Ph.D_Jun_2014.pdf |
work_keys_str_mv | AT chelahyahya kefahamanbacaanbahasamelayumuridtahapiisekolahrendah |