Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah

Kefahaman bacaan merupakan salah satu komponen penting dalam kemahiran berbahasa. Melalui kemahiran ini, murid dijangkakan dapat membaca pelbagai genre dan memproses maklumat yang diperoleh secara kritis. Murid juga diharap dapat menggunakan maklumat yang diperoleh untuk tujuan menyelesaikan masa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Che Lah, Yahya
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30405/1/Yahya_Che_Lah_-_Ph.D_Jun_2014.pdf
_version_ 1797008476431450112
author Che Lah, Yahya
author_facet Che Lah, Yahya
author_sort Che Lah, Yahya
collection USM
description Kefahaman bacaan merupakan salah satu komponen penting dalam kemahiran berbahasa. Melalui kemahiran ini, murid dijangkakan dapat membaca pelbagai genre dan memproses maklumat yang diperoleh secara kritis. Murid juga diharap dapat menggunakan maklumat yang diperoleh untuk tujuan menyelesaikan masalah dan membuat keputusan, serta menyebarkan maklumat dalam bentuk lisan dan tulisan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti aras kefahaman bacaan murid. Reading comprehension is one of the important components in language skills. It is anticipated that with these skills pupils are able to read varied genres and process the information obtained critically. Pupils are also expected to use the information obtained for purposes of problem solving, decision making and disseminating information in both spoken and written forms.
first_indexed 2024-03-06T14:52:01Z
format Thesis
id usm.eprints-30405
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T14:52:01Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling usm.eprints-304052019-04-12T05:26:02Z http://eprints.usm.my/30405/ Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah Che Lah, Yahya L7-991 Education (General) Kefahaman bacaan merupakan salah satu komponen penting dalam kemahiran berbahasa. Melalui kemahiran ini, murid dijangkakan dapat membaca pelbagai genre dan memproses maklumat yang diperoleh secara kritis. Murid juga diharap dapat menggunakan maklumat yang diperoleh untuk tujuan menyelesaikan masalah dan membuat keputusan, serta menyebarkan maklumat dalam bentuk lisan dan tulisan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti aras kefahaman bacaan murid. Reading comprehension is one of the important components in language skills. It is anticipated that with these skills pupils are able to read varied genres and process the information obtained critically. Pupils are also expected to use the information obtained for purposes of problem solving, decision making and disseminating information in both spoken and written forms. 2014-06 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/30405/1/Yahya_Che_Lah_-_Ph.D_Jun_2014.pdf Che Lah, Yahya (2014) Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle L7-991 Education (General)
Che Lah, Yahya
Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah
title Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah
title_full Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah
title_fullStr Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah
title_full_unstemmed Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah
title_short Kefahaman Bacaan Bahasa Melayu Murid Tahap Ii Sekolah Rendah
title_sort kefahaman bacaan bahasa melayu murid tahap ii sekolah rendah
topic L7-991 Education (General)
url http://eprints.usm.my/30405/1/Yahya_Che_Lah_-_Ph.D_Jun_2014.pdf
work_keys_str_mv AT chelahyahya kefahamanbacaanbahasamelayumuridtahapiisekolahrendah