Sensitiviti Dan Kompetensi Kepelbagaian Budaya Dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sensitiviti dan kompetensi kepelbagaian budaya dalam kalangan guru pelbagai etnik di Sekolah Menengah Kebangsaan di Malaysia. Kajian ini juga turut mengkaji sama ada persekitaran sekolah yang terdiri daripada murid pelbagai etnik dan etnosentrisme merupak...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahmad, Yasmin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30406/1/Yasmin_Ahmad_-_2014_-_PhD.pdf
_version_ 1797008476634873856
author Ahmad, Yasmin
author_facet Ahmad, Yasmin
author_sort Ahmad, Yasmin
collection USM
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sensitiviti dan kompetensi kepelbagaian budaya dalam kalangan guru pelbagai etnik di Sekolah Menengah Kebangsaan di Malaysia. Kajian ini juga turut mengkaji sama ada persekitaran sekolah yang terdiri daripada murid pelbagai etnik dan etnosentrisme merupakan peramal kepada sensitiviti dan kompetensi kepelbagaian budaya dalam kalangan guru. This study aims to identify multicultural sensitivity and competency among multiethnic teachers at National Secondary School in Malaysia. This study also examines whether the school environment consisting of students from various ethnic and ethnocentrism are predictors of multicultural sensitivity and competency among teachers. Multicultural sensitivity and competency among teachers were also identified based on the views of pupils.
first_indexed 2024-03-06T14:52:01Z
format Thesis
id usm.eprints-30406
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T14:52:01Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling usm.eprints-304062019-04-12T05:25:57Z http://eprints.usm.my/30406/ Sensitiviti Dan Kompetensi Kepelbagaian Budaya Dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia Ahmad, Yasmin L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sensitiviti dan kompetensi kepelbagaian budaya dalam kalangan guru pelbagai etnik di Sekolah Menengah Kebangsaan di Malaysia. Kajian ini juga turut mengkaji sama ada persekitaran sekolah yang terdiri daripada murid pelbagai etnik dan etnosentrisme merupakan peramal kepada sensitiviti dan kompetensi kepelbagaian budaya dalam kalangan guru. This study aims to identify multicultural sensitivity and competency among multiethnic teachers at National Secondary School in Malaysia. This study also examines whether the school environment consisting of students from various ethnic and ethnocentrism are predictors of multicultural sensitivity and competency among teachers. Multicultural sensitivity and competency among teachers were also identified based on the views of pupils. 2014-12 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/30406/1/Yasmin_Ahmad_-_2014_-_PhD.pdf Ahmad, Yasmin (2014) Sensitiviti Dan Kompetensi Kepelbagaian Budaya Dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle L7-991 Education (General)
Ahmad, Yasmin
Sensitiviti Dan Kompetensi Kepelbagaian Budaya Dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia
title Sensitiviti Dan Kompetensi Kepelbagaian Budaya Dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia
title_full Sensitiviti Dan Kompetensi Kepelbagaian Budaya Dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia
title_fullStr Sensitiviti Dan Kompetensi Kepelbagaian Budaya Dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia
title_full_unstemmed Sensitiviti Dan Kompetensi Kepelbagaian Budaya Dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia
title_short Sensitiviti Dan Kompetensi Kepelbagaian Budaya Dalam Kalangan Guru Pelbagai Etnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Di Malaysia
title_sort sensitiviti dan kompetensi kepelbagaian budaya dalam kalangan guru pelbagai etnik di sekolah menengah kebangsaan di malaysia
topic L7-991 Education (General)
url http://eprints.usm.my/30406/1/Yasmin_Ahmad_-_2014_-_PhD.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadyasmin sensitivitidankompetensikepelbagaianbudayadalamkalangangurupelbagaietnikdisekolahmenengahkebangsaandimalaysia