Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan

Kerja tesis ini berkenaan dengan kajian ujikaji dan simulasi komputer yang digunakan untuk membina model-model yang sesuai untuk ramalan dan kawalan keluaran nitrogen oksida (NOx) daripada enjin Diesel Yanmar L60AE-D satu selinder suntikan terus. Hari ini, enjin Diesel merupakan antara loji kuasa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohammud @Mahmood, Mohd Mahadzir
Format: Thesis
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/30788/1/MOHD_MAHADZIR_MOHAMMUD_%40MAHMOOD.pdf
_version_ 1825832439307567104
author Mohammud @Mahmood, Mohd Mahadzir
author_facet Mohammud @Mahmood, Mohd Mahadzir
author_sort Mohammud @Mahmood, Mohd Mahadzir
collection USM
description Kerja tesis ini berkenaan dengan kajian ujikaji dan simulasi komputer yang digunakan untuk membina model-model yang sesuai untuk ramalan dan kawalan keluaran nitrogen oksida (NOx) daripada enjin Diesel Yanmar L60AE-D satu selinder suntikan terus. Hari ini, enjin Diesel merupakan antara loji kuasa yang terbaik di kalangan semua jenis enjin pembakaran dalam. Walau bagaimanapun, NOx yang terkandung di dalam gas ekzos enjin Diesel telah dikenal pasti sebagai elemen yang bertanggungjawab mencemarkan atmosfera kita dan menyebabkan masalah-masalah kesihatan. Untuk mengurangkan keluaran pencemaran enjin Diesel, dua aplikasi berdasarkan kepada model-model rangkaian neural buatan telah dibangunkan. Aplikasi pertama adalah untuk mendapatkan model ramalan kepekatan keluaran NOx di bawah keadaan kendalian pelbagai. This thesis work concerns with an experimental and computer simulation studies used to develop suitable models to predict and control the oxides of nitrogen (NOx) emitted from the Yanmar L60AE-D single cylinder direct injection diesel engine, fitted in a Cusson's Engine Test Bed Model P8160. Today, diesel engine is the most efficient power plant among all known types of internal combustion engines. However, the NOx contained in the exhaust gases of diesel engines have been identified as elements responsible for polluting our atmosphere and causing health problems. In order to reduce diesel engine polluting emissions, two applications based on artificial neural network models have been developed. The first application is to obtain the prediction model of NOx emission concentration under various operating condition.
first_indexed 2024-03-06T14:52:52Z
format Thesis
id usm.eprints-30788
institution Universiti Sains Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T14:52:52Z
publishDate 2004
record_format dspace
spelling usm.eprints-307882017-04-17T09:26:38Z http://eprints.usm.my/30788/ Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan Mohammud @Mahmood, Mohd Mahadzir TJ1 Mechanical engineering and machinery Kerja tesis ini berkenaan dengan kajian ujikaji dan simulasi komputer yang digunakan untuk membina model-model yang sesuai untuk ramalan dan kawalan keluaran nitrogen oksida (NOx) daripada enjin Diesel Yanmar L60AE-D satu selinder suntikan terus. Hari ini, enjin Diesel merupakan antara loji kuasa yang terbaik di kalangan semua jenis enjin pembakaran dalam. Walau bagaimanapun, NOx yang terkandung di dalam gas ekzos enjin Diesel telah dikenal pasti sebagai elemen yang bertanggungjawab mencemarkan atmosfera kita dan menyebabkan masalah-masalah kesihatan. Untuk mengurangkan keluaran pencemaran enjin Diesel, dua aplikasi berdasarkan kepada model-model rangkaian neural buatan telah dibangunkan. Aplikasi pertama adalah untuk mendapatkan model ramalan kepekatan keluaran NOx di bawah keadaan kendalian pelbagai. This thesis work concerns with an experimental and computer simulation studies used to develop suitable models to predict and control the oxides of nitrogen (NOx) emitted from the Yanmar L60AE-D single cylinder direct injection diesel engine, fitted in a Cusson's Engine Test Bed Model P8160. Today, diesel engine is the most efficient power plant among all known types of internal combustion engines. However, the NOx contained in the exhaust gases of diesel engines have been identified as elements responsible for polluting our atmosphere and causing health problems. In order to reduce diesel engine polluting emissions, two applications based on artificial neural network models have been developed. The first application is to obtain the prediction model of NOx emission concentration under various operating condition. 2004-06 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/30788/1/MOHD_MAHADZIR_MOHAMMUD_%40MAHMOOD.pdf Mohammud @Mahmood, Mohd Mahadzir (2004) Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
spellingShingle TJ1 Mechanical engineering and machinery
Mohammud @Mahmood, Mohd Mahadzir
Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan
title Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan
title_full Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan
title_fullStr Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan
title_full_unstemmed Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan
title_short Ramalan Dan Ka Walan Keluaran Nox Dari Enjin Diesel Satu Selinder Menggunakan Rangkaian Neural Buatan
title_sort ramalan dan ka walan keluaran nox dari enjin diesel satu selinder menggunakan rangkaian neural buatan
topic TJ1 Mechanical engineering and machinery
url http://eprints.usm.my/30788/1/MOHD_MAHADZIR_MOHAMMUD_%40MAHMOOD.pdf
work_keys_str_mv AT mohammudmahmoodmohdmahadzir ramalandankawalankeluarannoxdarienjindieselsatuselindermenggunakanrangkaianneuralbuatan