Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif Dalam Matematik Dengan Menggunakan Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah Rendah
Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji dan memperkembangkan cara pemikiran di kalangan pelajar-pelajar di sekolah rendah. Keupayaan pelajar untuk berfikir secara kritikal bagi subjek Matematik sememangnya menjadi topik yang utama. Ini kerana, pelajar-pelajar di sekolah rendah lebih terdedah k...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/30899/1/NOOR_AIDA_AFFIDA_BT_ABDUL_RAHMAN.pdf |
_version_ | 1825832446841585664 |
---|---|
author | Abdul Rahman, Noor Aida Affida |
author_facet | Abdul Rahman, Noor Aida Affida |
author_sort | Abdul Rahman, Noor Aida Affida |
collection | USM |
description | Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji dan memperkembangkan cara pemikiran
di kalangan pelajar-pelajar di sekolah rendah. Keupayaan pelajar untuk berfikir secara
kritikal bagi subjek Matematik sememangnya menjadi topik yang utama. Ini kerana,
pelajar-pelajar di sekolah rendah lebih terdedah kepada soalan-soalan Matematik yang
lebih mudah dan kebanyakan soalan yang diselesaikan hanya mempunyai jalan kerja
yang ringkas dan sememangnya te1ah dihafal oleh pelajar sejak dari tahun 4 lagi. Bagi
menjayakan kajian saya ini, saya telah membina 10 soalan berdasarkan teori nombor
yang mana pe1ajar perlu menggunakan pengetahuan sedia ada mereka untuk
mendapatkanjawapan.
The purpose of this research is to study the thinking process among the student in the
primary schooL The ability of the students for thinking critically in mathematics is
always important. This is because the students in primary school are always being
exposed to the simple questions which have a very simple working and solving. For
improving student's ability in critical thinking I have created 10 questions. |
first_indexed | 2024-03-06T14:52:59Z |
format | Thesis |
id | usm.eprints-30899 |
institution | Universiti Sains Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T14:52:59Z |
publishDate | 2009 |
record_format | dspace |
spelling | usm.eprints-308992016-10-26T07:52:30Z http://eprints.usm.my/30899/ Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif Dalam Matematik Dengan Menggunakan Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah Rendah Abdul Rahman, Noor Aida Affida QA1 Mathematics (General) Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji dan memperkembangkan cara pemikiran di kalangan pelajar-pelajar di sekolah rendah. Keupayaan pelajar untuk berfikir secara kritikal bagi subjek Matematik sememangnya menjadi topik yang utama. Ini kerana, pelajar-pelajar di sekolah rendah lebih terdedah kepada soalan-soalan Matematik yang lebih mudah dan kebanyakan soalan yang diselesaikan hanya mempunyai jalan kerja yang ringkas dan sememangnya te1ah dihafal oleh pelajar sejak dari tahun 4 lagi. Bagi menjayakan kajian saya ini, saya telah membina 10 soalan berdasarkan teori nombor yang mana pe1ajar perlu menggunakan pengetahuan sedia ada mereka untuk mendapatkanjawapan. The purpose of this research is to study the thinking process among the student in the primary schooL The ability of the students for thinking critically in mathematics is always important. This is because the students in primary school are always being exposed to the simple questions which have a very simple working and solving. For improving student's ability in critical thinking I have created 10 questions. 2009 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/30899/1/NOOR_AIDA_AFFIDA_BT_ABDUL_RAHMAN.pdf Abdul Rahman, Noor Aida Affida (2009) Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif Dalam Matematik Dengan Menggunakan Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah Rendah. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia. |
spellingShingle | QA1 Mathematics (General) Abdul Rahman, Noor Aida Affida Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif Dalam Matematik Dengan Menggunakan Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah Rendah |
title | Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif
Dalam Matematik Dengan Menggunakan
Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah
Rendah
|
title_full | Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif
Dalam Matematik Dengan Menggunakan
Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah
Rendah
|
title_fullStr | Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif
Dalam Matematik Dengan Menggunakan
Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah
Rendah
|
title_full_unstemmed | Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif
Dalam Matematik Dengan Menggunakan
Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah
Rendah
|
title_short | Menjana Pemikiran Kritis Dan Kreatif
Dalam Matematik Dengan Menggunakan
Teori Nombor Bagi Pelajar Sekolah
Rendah
|
title_sort | menjana pemikiran kritis dan kreatif dalam matematik dengan menggunakan teori nombor bagi pelajar sekolah rendah |
topic | QA1 Mathematics (General) |
url | http://eprints.usm.my/30899/1/NOOR_AIDA_AFFIDA_BT_ABDUL_RAHMAN.pdf |
work_keys_str_mv | AT abdulrahmannooraidaaffida menjanapemikirankritisdankreatifdalammatematikdenganmenggunakanteorinomborbagipelajarsekolahrendah |