Summary: | Pengurusan, kepimpinan dan kerja berpasukan telah dikenalpasti sebagai
faktor penentu kepada kejayaan pelaksanaan projek pembinaan di bawah
pengawasan Jabatan Kerja Raya, Malaysia. Faktor-faktor yang dinyatakan di atas
membentuk asas amalan terbaik pengurusan projek yang digunakan oleh Jabatan
Kerja Raya dalam pengawasan projek mereka. Amalan terbaik boleh menjadi
pengawasan dan pengurusan projek yang lebih baik kepada projek kerajaan dan
secara tidak langsung membawa kepada peningkatan produktiviti kakitangan. Bagi
menjadikan cita-cita ini menjadi realiti, satu rangka kerja Pengurusan Projek yang
mengabungkan faktor-faktor pengurusan, kepimpinan dan kerja berpasukan perlu
dibentuk di Jabatan Kerja Raya. Rangka kerja ini akan membantu Jabatan Kerja
Raya dalam menyelia projek mereka ke arah lebih selaras.
Management, leadership and teamworks have been identified as the
determining factors for the successful implementation of construction projects under
the supervision of Jabatan Kerja Raya, Malaysia. These aforemention factors form
the basis of project management best practices utilize by Jabatan Kerja Raya in
supervising their projects. The best practice could to a better supervision and project
management for the government projects and indirectly lead to a higher staff
productivity. To make these ambition a reality, a Project Management framework
combining the factors of management, leadership and teamwork should be form in
Jabatan Kerja Raya. The framework could help Jabatan Kerja Raya in supervising
their projects in a more coordinated manner.
|